Malgrat algunes dificultats per establir connexions via Skype entre les escoles verdes catalanes i senegaleses, ja s’ha iniciat el primer contacte d’agermanament entre elles. A partir d’aquí les parelles d’escoles agermanades han de fer activitats conjuntes sobre alguns del temes ambientals que treballin ambdues escoles. L’intercanvi entre elles es fa principalment en francès.
El febrer comencen les jornades d’intercanvi territorial que s’organitzen a través dels seminaris d’escoles verdes. Les escoles d’Osona i Ripollès són les primeres a trobar-se en una Jornada que es farà el proper 13 de febrer a Vic i on treballaran sobre malbaratament alimentari i biodiversitat. Les escoles Bbressols tindran també la seva jornada d’intercanvi; el 27 de febrer es trobaran a Santpedor i a Granollers. A la web del programa anireu trobant informació del que es treballi en aquestes Jornades.
L’Assemblea General de les Nacions Unides ha proclamat l’any 2016 com a Any Internacional dels Llegums, amb el propòsit de sensibilitzar l'opinió pública sobre els avantatges nutricionals dels llegums. Us animem a treballar aquest tema a l’aula i a fer accions per promoure l’alimentació saludable i sostenible.
A l’Escola Ateneu Igualadí hem acostat els i les alumnes a la problemàtica del malbaratament dels aliments. Hem dedicat la Setmana Mediambiental a treballar aquest tema i us presentem aquí algunes de les seves reflexions.
Per tal de col·laborar amb la Marató d’enguany, vam decidir fer unes manualitats diferents amb l’objectiu que tot el material que s’utilitzés fos reutilitzable. Vam fer: boles de ràfia per decorar l’arbre, raïmeres amb taps de plàstic, espalmatòries amb pots de vidre i banderoles amb llibres vells, que vam vendre a la Fira de la Puríssima de Gironella. Per preparar aquesta jornada de treball es va demanar col·laboració a les famílies i a l’alumnat. Va ser un èxit!.
Aquest any la vam celebrar amb un seguit d’activitats relacionades amb l’experimentació i el medi ambient, com ara “Com podem fer bombolles de sabó”, “La columna dels saures”, “El sistema solar a escala” i “La floridura del pa”; i també ens vam acostar al món de les aus rapinyaires.
L’Escola Les Cometes (Llorenç del Penedès) una de les primeres actuacions que vam fer va ser la recollida selectiva. Com que no es pot donar mai per tancada una actuació, el curs passat vam donar-li un fort impuls, amb noves idees com “la classe estrella” i “les mascotes del reciclatge”.
El Comitè Ambiental de l’Escola Mare de Déu del Roser (FEDAC Salt) va veure que el sistema de papereres del pati no funcionava correctament. I es va posar a treballar per decidir com havien de ser els cubells, quants n’hi havia d’haver, on es posàvem i com ho indicàvem perquè l’alumnat ho entengués.
El poble de Vallfogona de Balaguer va recaptar diners per a la Marató de TV3. Una de les activitats que es van fer va ser una parada de sabons artesans amb oli de cuina usat que els nens i les nenes de l’escola Salvador Espriu havien elaborat durant la Setmana Europea de Prevenció de residus.
Ja fa cinc cursos que volem anar a peu a l’escola. Per això, vam dissenyar un pla d’acció i de manera progressiva s’ha anat introduint aquest bon hàbit en l’alumnat. Aquest curs hem presentat una proposta de camí segur a l’Ajuntament i esperem que ben aviat la faci realitat!
A l’Escola Quatre Vents hem impulsat la reutilització de l’oli que es fa servir a casa durant la setmana. Cada dijous a la tarda, alumnes i professors el porten en un pot de plàstic que la mateixa escola ha facilitat a les famílies; l'oli serà transformat en biodièsel.
L’alumnat de l’Escola Rocafonda ha estudiat els arbres que tenim al nostre pati. Us convidem a conèixer-los en aquest enllaç del nostre web, on podreu veure’n fotos i aprendre’n les característiques i algunes curiositats. Ara no tindreu excusa per no conèixer els arbres que us envolten!
L'Assemblea Verda de l'escola ha posat en marxa la campanya “La Revolució Verda”. Cada mes proposarem a les famílies de l'escola, al barri i a on arribem 5 accions. I us demanem que les pengeu a les xarxes socials amb l'etiqueta #larevolucioverda.
El novembre, els nens i les nenes de 5è i 6è van fer una sortida a la riera Casinyola per fer-ne una inspecció. Van fer una anàlisi qualitativa de la riera i del seu voltant. Als i a les alumnes de 5è els ha agradat molt, ja que és el primer cop que la fan. A veure com va la inspecció de primavera!
El Centre de Terminologia TERMCAT, en col•laboració amb el Departament de Territori i Sostenibilitat i la Diputació de Barcelona, publica la infografia amb els termes més rellevants sobre el canvi climàtic. Al web trobareu també una presentació sobre els efectes del canvi climàtic i quins són els principals factors causants.
Programa educatiu elaborat per la fundació GSD, adreçat a alumnat de segon cicle d’educació infantil i concebut com una unitat didàctica completa, a fi de conscienciar-lo de la problemàtica del canvi climàtic i implicar-lo en la cerca de solucions i en l’adquisició d’hàbits de comportament ambiental. (En castellà)
Greenpeace ha elaborat un vídeo que mostra la història d'una cullera de plàstic, des del Big Bang fins a la bossa de les escombraries, l’objectiu del qual és donar a conèixer els efectes de l'excés de consum en la nostra societat.
Al web de l’Agencia Catalana del Consum trobareu un recull de recursos educatius per treballar el consum responsable, adreçats al professorat, l’alumnat i les famílies.
No hay comentarios:
Publicar un comentario