#
56
|
Butlletí
e-Escoles Verdes
Programa Escoles Verdes
Departament de Territori i Sostenibilitat. ISSN 2014-4059
|
Dijous, 10 de gener de 2013 | Imprimeix | Butlletins anteriors |
“El més important és no deixar de fer-se preguntes” (A. Einstein)
|
|
:: Us expliquem | |
El
15 de desembre va tenir lloc al Prat de Llobregat l'acte d'entrega del
Distintiu d'Escola Verda als centres que l'han aconseguit aquest curs.
Així mateix, hi van participar alguns dels centres que han renovat el
seu compromís. Va ser una jornada festiva, on alumnat, professorat i
representants d'algunes famílies van poder celebrar la incorporació a la
xarxa d'escoles verdes. Us felicitem per la feina feta, però sobretot
pel compromís de continuïtat dels vostres projectes d'educació per a la
sostenibilitat.
Aquí podeu descarregar les fotos de la X Trobada Escoles Verdes | |
El cesire*.aulatec del Departament d'Ensenyament col·labora amb TV3
en l'organització d'unes sessions formatives per al professorat
interessat a fer vídeos, especialment per al concurs internacional de
vídeo per a escoles “Have Your Say”.
TV3 s'ofereix a donar un cop de mà amb unes sessions formatives de tres hores de durada, adreçades especialment als docents que es vulguin inscriure a l'activitat de fer un vídeo amb els seu alumnat, però que els falti experiència en aspectes audiovisuals. Aquesta sessió pretén informar i practicar:
Al web de l'Aulatec estan especificats els cursos de formació que es faran a diversos llocs de Catalunya. El termini d'inscripció per aquesta formació gratuïta acaba el 13 de gener. El termini de lliurament del vídeos finalitza el 15 de març. Més informació | |
:: Les escoles parlen... | |
El
passat 18 de novembre, els nens i les nenes de cicle inicial de
l’escola Gonçal Comellas d’Avinyonet de Puigventós vam anar a un espai
natural molt a prop del nostre centre: els estanyols de Mas Margall.
Allà, vam recollir diferents elements naturals com ara pedres, fulles de
diferents tipus, flors, pals, sorra, etc., amb els quals vam elaborar
les nostres creacions d’art efímer.
| |
El
Comitè Ambiental ha decidit que aquest any treballarem el consum
responsable. Hem fet dues reunions del grup de treball i s'han portat
les propostes a les assemblees de delegats i delegades. S'han marcat uns
eixos d'actuacions i ara s'ha de decidir quins prioritzem. Hi ha la
idea de crear un càrrec de vigilància ambiental que estigui al cas de
quines són les millors actuacions per tal d'avançar en aquest àmbit.
També s’està estudiant de quina manera ha de comunicar el vigilant les
seves observacions, per tal que el receptor no se senti malament. Primer
actuarem en l'àmbit escolar i, quan ja ho tinguem ben assolit a
l'escola, ho traslladarem a les famílies i a altres associacions o
entitats del nostre poble.
| |
Enguany
l’Escola Garbí ha participat per segon any consecutiu a la Setmana per
la Prevenció de Residus. Us annexem l’enllaç amb la notícia de la II
Jornada sostenible. Hi ha accés també a dos vídeos:
L’alumnat va publicar una valoració de la jornada al bloc Escola Verda de l'Escola. | |
L’Escola
Mas i Parera ha realitzat una actuació de participació dintre de
l’escola: "Somiem el nostre pati" . L’alumnat havia de pensar com volia
que fos el seu pati i com poder portar a terme totes aquelles opcions
viables perquè sigui un espai que agradi a tothom.
| |
Les
sortides ambientals a l’entorn proper són una de les actuacions que
portem a terme a la nostra escola per tal que l’alumnat i els mestres
aprenguem a valorar-lo i respectar-lo.
| |
El
Projecte “La Pau comença al bressol” va sorgir del desig de l’equip de
mestres de la nostra escola de celebrar el Dia Internacional de la Pau i
la No Violència a les escoles d’una manera significativa.
Aquest Projecte, conjuntament amb la mostra fotogràfica i l’aportació de les famílies, va servir no només com a celebració del dia esmentat, sinó com un treball de recerca de l’equip de mestres sobre com es transmeten els valors de pau, col·laboració mútua i solidaritat que estan explicitats en el nostre projecte educatiu. | |
Tradicionalment,
a la nostra escola celebrem el dia de Santa Cecília, patrona dels
músics, i confeccionem un instrument amb material reciclat. Aquest any
aquesta celebració ha coincidit amb la “Setmana Europea de la Prevenció
de Residus”, l’objectiu de la qual és organitzar durant aquesta setmana
accions de sensibilització sobre prevenció de residus arreu d'Europa.
L’Escola Bressol Gespa ha proposat una activitat que hem anomenat “Donem una altra vida als envasos”, amb la que hem volgut treballar l’aprofitament i reutilització dels diferents envasos que tenim a casa. | |
:: Fem xarxa | |
L’EBM
Els Picarols de Manlleu, gestionada per Suara Cooperativa, i el Centre
Ocupacional Sant Tomàs de Manlleu van signar el passat mes d’octubre un
acord de col·laboració i treball conjunt entre infants, equip educatiu i
usuaris del centre ocupacional.
El projecte consisteix a fer setmanalment tasques de manteniment de l'hort de l'escola amb un petit grup d'infants de les aules de dos a tres anys. Els usuaris del centre ocupacional assumeixen un rol d'ensenyants preparant les activitats planificades per l'escola i oferint suport als infants. Amb aquest treball conjunt, ens proposem assolir els objectius de promoure l'autoestima, la responsabilitat, les habilitats socials i el respecte pels altres, així com acceptar la diferència i viure-la amb naturalitat. | |
Aquest
curs escolar la llar d’infants municipal Els Xiquets de Llers hem
començat amb molta empenta el nostre primer pla d’acció dins el projecte
d’escoles bressol verdes. Un dels objectius que ens vam marcar va ser
conscienciar d’alguna manera els infants de la necessitat de reciclar
les diferents deixalles. Per aquest motiu una de les accions que ens va
semblar molt apropiada va ser col.laborar amb l’escola dels “grans” a la
iniciativa repaper.
| |
:: Agenda | |
TalentLab
és un projecte experimental concebut per afavorir la participació de la
societat en la producció de materials de contingut científic, a través
de metodologies que estimulen la creativitat i en sintonia amb la
cultura 2.0.
Un altre dels objectius es posar en contacte persones de diferents comunitats, com ara la científica i l'educativa, perquè sorgeixin futures col·laboracions, sinergies, etc. L’objectiu de la segona edició de Talentlab és produir tres recursos educatius a internet i un dossier descriptiu per a crear una exposició científica, mitjançant l’organització de tallers participatius a l’entorn d’una disciplina científica. En el cas del taller obert al públic, el centre d’atenció no es restringeix a una disciplina, sinó que s’obre a la ciència en general. Aquests són els quatre tallers:
| |
Es farà a Girona el 23 i 24 de febrer, organitzat per la Societat Catalana d'Educació Ambiental amb el títol: La comunitat transformadora del territori.
| |
Aprofitant
l’avinentesa del tancament de la primera edició del Màster Universitari
en Pedagogia Montessori (0-6 anys), la Universitat de Vic, l’Associació
Montessori Espanyola (AME) i el Montessori Institute of San Diego
(MISD) organitzen la Jornada sobre Pedagogia Montessori, que tindrà lloc
el 25 de gener de 2013 a l’Aula Magna de la Universitat de Vic.
Aquest acte, obert a tota la comunitat educativa, és una invitació a conèixer de manera més aprofundida l’obra de Maria Montessori, i obre un espai per a la reflexió i l’intercanvi d’experiències a l’entorn del seu llegat. | |
Us
convidem a portar el vostre alumnat a la Casa de l’Ós dels Pirineus
(Isil, Pallars Sobirà): un centre d’interpretació ambiental gestionat
per Acciónatura i Fundación Oso Pardo.
En aquest equipament, els i les alumnes podran gaudir d’una visita a l’exposició interactiva, que té com a eix central l’ós bru i les seves relacions amb el medi i amb les persones. Aquesta podrà ser complementada amb alguna activitat educativa (itinerari didàctic o taller específic) dissenyada segons el currículum escolar vigent, adaptada a les necessitats de cada centre i assistides per un equip tècnic especialitzat. Informació i inscripcions: reserva@accionatura.org 93 237 38 02 | |
Dia: divendres, 25 de gener de 2013
Lloc: Cosmocaixa; Isaac Newton, 26. Barcelona Coorganitzada per la Universitat de Barcelona (Facultat de Geologia i Institut de Ciències de l’Educació) i CosmoCaixa-Fundació La Caixa | |
:: Recursos | |
Guia
elaborada per l’Agència de Residus de Catalunya a partir de l'estudi
“Diagnosi del malbaratament alimentari a Catalunya”, en el qual es
dimensiona el fenomen, se n'identifiquen les causes i es plantegen
estratègies i propostes d'actuació per reduir la pèrdua d'aliments
encara aprofitables, així com els impactes socials, econòmics i
ambientals que se'n deriven.
| |
Possiblement
un dels mitjans més utilitzats als nostres centres d'ensenyament sigui
el vídeo. Des de la passada primavera el conegut portal TED (Idees Worth
Sharing) ha llançat al seu portal educatiu TED Ed una videoteca
educativa d’excel·lent qualitat.
TED Ed és obert no només al contingut que genera la pròpia organització, sinó als que proposin educadors de tot el món. El portal compta amb prop de 150 vídeos i cada vídeo té un grup de preguntes de selecció múltiple, preguntes per respondre en format text i idees per indagar en altres fonts sobre el tema del vídeo. Actualment TED cerca educadors que vulguin desenvolupar temes per a les lliçons i animadors que ajudin a generar classes per ampliar la videoteca educativa. Us hi animeu? | |
L'objectiu
principal d’E-rutes és sensibilitzar l'alumnat de la problemàtica del
canvi climàtic,a través d'una sèrie d'activitats que permeten prendre
consciència dels hàbits de consum i reflexionar sobre com esdevenir més
sostenibles.
El recurs, elaborat per l’associació Naturalistes de Girona, comprèn 5 propostes didàctiques i una guia destinada al professorat interessat a utilitzar-lo amb indicacions pràctiques de com procedir; s'hi detalla en quines parts del currículum d’ESO es proposa desenvolupar-lo i en el marc de quines matèries es considera més adient de fer-ho. | |
Fruit
de les experiències en l’àmbit de la cocreació i l’educació, amb
projectes com noubarrisnou o noupaticastellum, aquesta guia s’adreça a
mestres, famílies, monitors/es i a qualsevol persona que vulgui iniciar
un procés de cocreació. Si bé ha estat escrita pensant en un context
educatiu —i més concretament en una escola d’infantil i de primària— les
activitats i eines són aplicables a qualsevol context.
| |
Des
d’AulaMèdia entenem que cal una educació en comunicació per a tot
l’alumnat, que eduqui en les eines tecnològiques audiovisuals, en els
llenguatges i, sobretot, en l’anàlisi dels continguts mediàtics. Per
això hem posat en marxa EDUCOM.INFO, a fi d'oferir al professorat —
sobretot de Secundària— reflexions, recursos i experiències de
referència per facilitar la implementació de l’educació mediàtica a les
aules.
| |
Ara
que ja han passat les festes de Nadal, i que la casa s'ha emplenat de
papers de regal i hem deixat de fer servir coses que hem comprat o ens
han regalat, és un bon moment per ensinistrar-nos a separar cada cosa al
seu lloc tot jugant amb una colla de jocs que l'Àrea Metropolitana de
Barcelona ha recollit en una sola web.
| |
Amb
aquest títol, els serveis educatius de l'Alt Empordà han estructurat
tot un programa educatiu referent als incendis d’aquest estiu passat.
| |
Es
tracta d’un recurs digital gratuït accessible per internet, que tracta
la importància de la pesca des de tots els àmbits curriculars.
Mitjançant unes fitxes descarregables, activitats centrades en
l’alumnat, el treball cooperatiu i el desenvolupament d’habilitats
socials es reflexiona sobre el món de la pesca sostenible i la seva
importància cultural, social i ambiental.
| |
Us
presentem un vídeo explicatiu sobre la importància i el benefici
col•lectiu de la custòdia urbana — conjunt d’estratègies i tècniques de
gestió per a recuperar àrees desaprofitades i/o degradades de la ciutat,
mitjançant acords voluntaris entre propietaris, entitats i
administracions— i una exposició fotogràfica sobre la custòdia del
territori, acabada d’inaugurar.
| |
No hay comentarios:
Publicar un comentario