jueves, 8 de mayo de 2014

# 69
Butlletí
e-Escoles Verdes
Programa Escoles Verdes
Departament de Territori i Sostenibilitat. ISSN 2014-4059
Dimecres, 07 de maig de 2014Imprimeix | Butlletins anteriors
 

:: Us expliquem

El proper 22 de maig, en el marc del Congrés que la Xarxa europea CoDeS celebra a Barcelona, s’organitza un seminari obert i gratuït: “La col.laboració escola-comunitat per la sostenibilitat: Una visió des de la xarxa CoDeS”.

En el Taller 4 d’aquest Seminari (Criteris de qualitat per a la col·laboració escola-comunitat per a la sostenibilitat) presentarem el resultat del treball sorgit dels passats fòrums de la XESC.

Inscripció prèvia: codes.bcn.2014@gmail.com

La XESC participa en aquest congrés en dos grups de treball:
  • Community based ESD school networks. Grup on es presentarà la XESC
  • Towns and regions for sustainability. Grup on participa la Agenda 21 escolar de Barcelona.
La Xarxa de Voluntariat Ambiental de Catalunya (XVAC), en col·laboració amb el Departament de Territori i Sostenibilitat i amb el suport de l’Obra Social de “la Caixa", organitza la 2a Setmana del Voluntariat Ambiental de Catalunya (SVAC). Amb aquest esdeveniment, es pretén fer un reconeixement a les persones voluntàries en l'àmbit ambiental i donar visibilitat a les entitats que les acullen.

La segona edició de la Setmana del Voluntariat Ambiental tindrà lloc entre el 31 de maig i el 8 de juny de 2014.

Us proposem 7 maneres de participar:
  • Fes una foto de les teves mans donant un cop de mà pel medi ambient i comparteix-la (lasetmana@xvac.cat o a l’instagram amb el hashtag #svac2014)
  • Dibuixa la teva mà i fes-nos-la arribar; fes-li una foto i comparteix-la (lasetmana@xvac.cat o a l’instagram amb el hashtag #svac2014)
  • Coorganitza amb una entitat una activitat de Voluntariat Ambiental i suma’t a la SVAC!
  • Cerca l’activitat de la Setmana del Voluntariat Ambiental que més t’agradi i participa-hi!!
  • Comparteix les teves experiències a través del bloc. Escriu-nos a lasetmana@xvac.cat
  • Col·labora en la difusió! A través del teu web, la revista de l’escola, la cartellera verda... En la nostra web trobaràs tot el material de comunicació descarregable per a fer-ho! (banners, logos, cartells...)
  • Segueix-nos a les xarxes socials (facebook, twitter amb #svac2014 i instagram).

"Dóna un cop de mà per al medi ambient”!!
La Secretaria de Medi Ambient i Sostenibilitat en col·laboració amb Amical Wikimedia ha posat en marxa un nou projecte per tal de millorar els continguts sobre matèries relacionades amb el medi ambient de la Viquipèdia, l’edició de la Wikipedia en llengua catalana.

Es tracta del concurs fotogràfic Wiki Loves Earth (WLE) sobre el patrimoni natural de tot l’àmbit català, que es durà a terme durant el mes de maig de 2014. El concurs és una invitació oberta a tothom perquè comparteixi el seu coneixement i les seves fotografies, dins de l’esperit que tothom pugui accedir lliurement al coneixement comú.

Us convidem a participar i a donar a conèixer el patrimoni natural català, i també a fer-ne difusió i a organitzar activitats relacionades.

Podeu consultar informació a través de la nostra pàgina web i les nostres xarxes socials amb l’etiqueta #wikilovesearth.
El proper 5 de juny, coincidint amb la celebració del Dia Mundial del Medi Ambient, es lliurarà el Premi Escoles Verdes: un guardó que vol ser un reconeixement públic d’iniciatives exemplars d'educació per a la sostenibilitat dutes a terme per centres educatius que disposen del Distintiu d'escola verda atorgat per la Generalitat de Catalunya.

Aquest Premi s’inscriu enguany en la commemoració del quinzè aniversari del Programa escoles verdes, que s’esdevé el curs 2013-14, i en la celebració de l’Any Internacional de la Cooperació en l’Esfera de l’Aigua
Volem donar les gràcies als 30 centres educatius que s’han presentat en aquest premi, per l’esforç que han fet en recopilar tota la feina que fan.
Amunt
 

:: Les escoles parlen...

El camí que hem apadrinat des de l’Escola s’anomena “Pla del Xorrac”. És un camí circular que comença prop de l’Escola i arriba al Pont Gran de la Vilella Baixa. L’any passat ens vam engrescar a participar en el projecte “Camins a l’Escola” i hi seguim treballant tot coneixent el nostre camí.

El 21 de març, que és el dia mundial de la poesia, vam unir les tres “P”:  Pla del Xorrac, Poesia i Primavera. El 21 de març va ser el primer dia de primavera d’aquest any i ens va semblar un bon dia per recorre el nostre camí, tot fixant-nos en la vegetació, sobretot amb les plantes florides; vam anar recollint flors amb la intenció de fer un petit pom per a cadascú.

Alhora, tot caminant, vam anar identificant els racons més significatius del camí: una alzina centenària, un antic molí, el riu, ...; en aquests indrets vam recitar les diferents poesies que prèviament havíem preparat a l’escola. Va ser una bona combinació: POESIA+PRIMAVERA+PLA DEL XORRAC!
L'alumnat de 4t de l'Escola Mas i Perera ha estudiat el tema de l'aigua i n’ha estudiat l'ús i el consum a l'escola. Ha recollit i mesurat mostres del raig de les aixetes i ha comparat els raigs de l'aigua prement fort i prement fluix. També ha fet molta matemàtica, ja que ha calculat les mitjanes. Tot plegat li ha servit per arribar a unes interessants conclusions, que ens ajuden a ser més responsables amb el consum de l'aigua.
A fi d’oferir un servei al personal docent, no docent i als alumnes de la UAB amb fills/es amb edats compreses entre els dos mesos i els sis anys d’edat, la Universitat Autònoma de Barcelona va crear el 1974 un casal d’estiu que el 1975 va esdevenir una escola bressol, i que, actualment, acull infants de primer cicle d’educació infantil (0-3 anys).

L’escola està situada en un lloc privilegiat de la Universitat, amb una prada i un bosc que han fet possible, al llarg dels anys, fomentar entre els infants valors mediambientals imprescindibles per a créixer estimant i respectant la natura.

El curs 1999-2000 en va començar el Projecte d’ambientalització, que acabaria el curs 2000-2001. Hi van participar els infants, l’equip educatiu, les famílies i algunes professores del grau d’educació infantil de la UAB i va suposar integrar en la vida de l’escola el bosc, l’hort i la bassa, com a propostes didàctiques que parteixen de la vida quotidiana i l’entorn que ens envolta. 
A l’Institut la Mar de la Frau de Cambrils vam celebrar el Dia Mundial de l'Aigua mitjançant unes activitats dirigides des dels departaments de Visual i Plàstica i Tecnologia, en les que van participar alumnes de 1r, 2n i 4rt d'ESO.  Els i les alumnes van treballar els hàbits de consum responsable i el foment de l'estalvi, així com l'expressivitat des del punt de vista artístic entorn a l'aigua.

El resultat ha sigut una decoració que hem penjat a l'entrada de l'institut, en un espai que vam dissenyar amb l'objectiu de realitzar exposicions temporals. Els i les alumnes de 1r i 2n d'ESO van fer també un mural amb consells per a estalviar aigua.

Us adjuntem unes quantes fotos i l'enllaç al youtube on podeu veure el vídeo que hem penjat del muntatge.
Per començar hem vist la pel•lícula Wall-e, que parla de la contaminació de la Terra per les deixalles; l’hem comentada i la reflexió ens ha portat a parlar de les petites coses que podem fer per tal de tenir un món millor.

Hem pensat entre tots què podríem fer per no fer tantes deixalles: “posar l’esmorzar en un tupper”, “el paper i el cartró usat, el podem utilitzar per fer una altra cosa: dibuixos, fer scrap....com el Wall-e que està fet de ferro aprofitat”, “quan ja no podem aprofitar més el paper i el cartró, els posem al contenidor blau”...; “com nosaltres, que a la classe fem coses reciclades: el pessebre amb ampolles de plàstic usades, un porta espelmes amb iogurts de vidre, dibuixos, espelmes de la corona d’advent, la Coaner ha fet un capgròs del Biribiri  amb una caixa de cartró i els de P-5 l’any passat van fer una tele amb una caixa molt gran!”

Després hem parlat de reciclar i ens sembla que a l’escola ho fem molt bé!  Fem dos equips i sortim al pati a mirar i comprovar si les deixalles estan ben classificades. Ens hem adonat que els residus no estan ben classificats; que hi ha moltes coses barrejades.

Entre tots decidim que hem d’anar a totes les classes de l’escola a explicar-ho a nens i nenes i que podríem posar uns cartells recordant què va a cada paperera. A les classes, ens hi ha acompanyat la Closcaneta. Els nens i les nenes de P-5 han elaborat els cartells: els hem plastificat i hem sortit al pati a penjar-los.

Després d’uns quants dies de tenir els cartells penjats, hem tornat a comprovar com estan les papereres i hem pogut veure que s’ha millorat molt!
Al CEE Jeroni de Moragas curs s'ha iniciat aquest un taller adreçat a alumnes de primària d'escoles d'arreu del Bages, on el nostre alumnat de postobligatòria ensenya què significa tenir un hort urbà als més menuts.

Primer, els expliquem què és un hort urbà i on en podem trobar (terrasses, balcons i sostres de les cases; dins de les ciutats en entorns diversos com ara solars abandonats, escoles etc). També els expliquem com han de posar fil a l'agulla i els beneficis que comporta. Després, els ensenyem l'hort de l'escola i fem una visita guiada al garden de la Fundació Ampans, on poden veure les diferents plantes culinàries, aromàtiques, d'interior, d'exterior i tot el material necessari per a construir un hort dins les ciutats.

Finalment, ensenyem als alumnes la part pràctica preparant una jardinera amb el substrat, la terra, l'adob i el planter.

Preparat per muntar el teu propi hort a casa? 
La setmana del 14 al 18 d’octubre del 2013 vam preparar diverses activitats a l'institut, a fi de donar a conèixer el nostre projecte d’escola verda, que ha començat aquest curs 2013-2014. El projecte té com a punts més importants:
  • Ús del Boc'n Roll; recollida selectiva de plàstic, paper, cartró, fusta; reutilització de paper.
  • L'hort ecològic com a eina d'aprenentatge i d'obtenció d'aliments saludables.
  • Sortides a l’entorn proper (per exemple els de 1r ESO ja havíem anat a Butsènit) per estar en contacte amb la natura.
  • Ús preferent de material reciclat per a decorar.

Vam fer diverses accions a classe per reduir el nostre impacte sobre el medi ambient i per adonar-nos del nostre paper quant a la conservació del nostre entorn. La reutilització i el reciclatge, i també la reducció de l’ús de recursos, van ser el tema central en el programa d’activitats d’aquella setmana.

A l'hora del pati, els delegats i les delegades de cada classe van fer recompte dels embolcalls dels esmorzars. Els guanyadors vam rebre un esmorzar deliciós fet amb productes naturals.
Amb l’arribada de la primavera, l’Escola Marinada ha celebrat el Dia de l’Arbre amb l’acte d’apadrinament d’un arbre per part de cada classe de l’escola.

Aprofitant que l’escola té una gran quantitat d’arbres, cada classe ha rebut el certificat que els acredita com a padrins d’un arbre concret de l’escola (n’hi ha des d’alzines a oliveres, aurons, pollancres, moreres, palmeres, ...) i, a partir d’ara, seran els encarregats de cuidar-lo, respectar-lo i ajudar-lo a créixer.

L’acte ha començat amb la plantada d’un mandariner a l’hort, arbre del qual s’encarregaran els nens i les nenes de P5A. Després del lliurament de certificats, cada classe ha anat a visitar el seu arbre, que ha estat retolat amb una placa identificativa amb el nom en quatre idiomes (català, castellà, anglès i nom científic).
Amunt
 

:: El racó de l'alumnat

Els i les alumnes de 5è d’educació primària han plantat flors als parterres del pati de l’escola per tenir un entorn més natural i fer un treball cooperatiu, que comença plantant les flors, però que durarà tot el curs, ja que les hauran de regar i cuidar cada dia per conservar bonic el nostre pati i que tots els altres nens i nenes de l’escola també en puguin gaudir.

Us deixem un vídeo  on podreu veure la nostra actuació.
El dia 20 de març, es va fer l’activitat Land Art amb tots els alumnes de l’escola Mare de Déu del Sòl del Pont de Roda de Ter. El Land Art consisteix a recollir el que ens dóna la natura (branques, fulles, pedres...) i transformar-ho en una obra d’art.

La Clara ens va explicar el conte de la Muntanyeta, inspirat en la plantada d’arbres que es va fer l’any passat. Tots els grups van haver de fer un experiment curiós: consistia a escoltar el soroll de la Muntanyeta a diferents llocs, per veure com influïa la natura a diferents punts de la Muntanyeta.

Primer, vam escoltar el soroll de la Muntanyeta on hi havia la carretera i alguns arbustos petits; escoltàvem els cotxes i el dipòsit d’aigua. Després, ens vam allunyar uns deu metres,  en un lloc on hi havia més arbres, i vam escoltar només els ocells i molt poc el dipòsit d’aigua. Va ser una observació molt interessant.

Després de fer aquest experiment, tots els grups van anar a fer el seu Land Art. Cada grup va triar un dels arbres que havia plantat el curs anterior. Hi va haver creacions molt originals i divertides, per exemple: una cara, un arbre, una casa...

Vam veure que aquesta activitat era diferent a totes i que, alhora, li fèiem un regal a la Muntanyeta.

Irene Orra i Joana Valls (alumnes de sisè)
L’alumna de batxillerat tecnològic Isabel Gismero ens explica com va anar la trobada.

"El passat 28 de març del 2014 vaig anar a Barcelona per a la conferència que donava la comissària europea Connie Hedegaard. Hi van assistir 19 alumnes d'entre 15 i 20 anys. Va ser una experiència  molt bona, ja que la Connie és una dona molt propera i ens va fer sentir a tots molt bé. Vam estar parlant sobre el canvi climàtic i com podríem solucionar-lo, tot això, parlant en anglès. Va ser una conferència molt interessant per a mi."
Podeu veure el reportatge d'Espai Terra, entre els minuts 6:15'' i 10:50''.

Agraïm a Isabel la seva col·laboració en representar el nostre institut a la conferència.
Amunt
 

:: Fem xarxa

El regidor Bonifaci Colomina, el tècnic de l’ajuntament Miquel Àngel Alert i l’alcalde de Tremp Víctor Orrit han vingut al nostre centre, concretament a la classe de 2n d’ESO a donar personalment un butlletí municipal a cada alumne, ja que hi havia un article sobre el treball que van fer aquest curs del Pinell.

Ha estat un treball important que ha dut a terme l’alumnat de 2n, dins el marc del procés TINGUEM CURA DEL PLANETA en què participa.

El fet que hagin vinguts representants de l’ajuntament fins a l’escola ha estat molt gratificant: ens han agraït la feina feta, ens han esperonat a continuar treballant per la millora del nostres parcs i ens han explicat les novetats relacionades amb la millora del nostre entorn més proper. A més, ens han ofert una visita guiada a l’ajuntament per conèixer-ne el funcionament.

La col·laboració entre escola i ajuntament és importantíssima per tal d’aconseguir canvis importants en la cura dels nostres parcs.

“Pensa globalment i actua localment” diu el nostre Programa d’escoles verdes.
El camí escolar és una via que pretén fer més segur el desplaçament  a peu entre casa i l’escola dels nens i de les nenes del Sant Esteve, alhora que promou la via pública com un espai de socialització on les famílies poden relacionar-se i conscienciar nens i nenes de la necessitat d’adoptar hàbits saludables i ecològicament sostenibles.

El camí escolar ja ha arribat a la seva fase final d’execució, amb la senyalització amb fletxes de color VERD dels carrers escollits entre els recorreguts més utilitzats pels alumnes en l’entorn escolar.

Què s’ha aconseguit amb aquest projecte escolar ?
  • La sensibilització de la comunitat educativa perquè faci els trajectes escolars d'una forma sostenible.
  • Actuacions d’adequació de l'entorn escolar per part de la Regidoria de Via Pública de l'Ajuntament, com ara:
     - Instal·lació de pilones per a evitar l’estacionament de vehicles en doble filera i a les cantonades.
     - Aparcaments de motos al costat del pas de vianants per millorar la visibilitat dels vehicles des de la vorera.
     - Senyalització horitzontal a la calçada (“zona escolar”) abans dels passos de vianants.
     - Identificació del camí escolar a les voreres del recorregut amb la fletxa VERDA i amb un STOP als baixadors dels creuaments.
Amunt
 

:: Agenda

La Federació de Parcs Naturals i Nacionals d'Europa (EUROPARC), que aplegava 38 estats, va declarar el 24 de maig Dia Europeu dels Parcs per recordar la primera declaració dels parcs nacionals europeus, que va tenir lloc a Suècia el 24 de maig del 1909, i difondre'n els valors entre la ciutadania.
Us convidem a participar en alguna de les activitats que organitzen els parcs de Catalunya.
Dissabte 24 de maig, a la plaça Salvador Espriu de Girona, es farà la XIV Fira d'Entitats de Voluntariat de tots els àmbits: social, cultural, cooperació, lleure, veïnal, esportiu, educatiu, amb animació; i actuacions en directe per a totes les edats.
Del 9 de març al 25 de maig: Diumenges de ciència al Museu de Ciències Naturals de Granollers.
El Museu de Ciències Naturals de Granollers proposa tallers matinals familiars per a gaudir i aprendre de la ciència de manera participativa, tot observant i manipulant. De la vida microscòpica a l’estudi dels cranis dels animals vertebrats, passant per l’anàlisi d’egagròpiles. Els tallers tenen les places limitades i una durada de dues hores (d’11:00 h a 13:00 h). Podeu fer les inscripcions a: m.granollers.cn@diba.cat 
Amunt
 

:: Recursos

Poder calcular la petjada de carboni al centre és una eina útil per a poder observar en quin aspecte s’envia més quantitat de CO2 a l’atmosfera. És una eina que ofereix Gestió Sostenible Rural.
El Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) i Aqualogy posen a disposició del professorat de primària i secundària la segona entrega de la col.lecció de fitxes d'experiments senzills realitzats amb aigua. Entre d'altres activitats, es proposa formar una columna de densitats, simular una depuradora d'aigües o crear una làmpara de lava casolana.
El Grup Intergovernamental sobre el Canvi Climàtic (IPCC) va presentar la segona part del cinquè informe d’avaluació, el títol del qual és Canvi Climàtic 2014: Impactes, Adaptació i Vulnerabilitat. Al document s’alerta del risc creixent de sequeres, inundacions i incendis forestals com a conseqüència dels efectes del canvi climàtic.
A l’enllaç, s’expliquen dues/dos activitats/recursos per a treballar el canvi climàtic amb alumnes de secundària i poder aprofundir en l’informe de l’IPCC.
Entre el 2014 i el 2017 es posaran al dia els mapes de distribució de l'últim atles dels ocells nidificants i es millorarà la informació disponible per a la ciència, la conservació i la ciutadania.

Si esteu interessats a participar en aquest projecte, es tractaria de fer sortides al camp a observar ocells i anotar les evidències de reproducció. La recollida de dades es farà a través del portal  (cal registrar-se prèviament).

Per a qualsevol dubte sobre el projecte, adreceu-vos a socc@ornitologia.org 
La Societat Catalana d’Educació Ambiental (SCEA) ha creat la guia 13 itineraris, 31 propostes per conèixer i viure el territori: una proposta amb 13 itineraris per diferents espais de tot Catalunya i 31 propostes per a amenitzar el camí; per a descobrir, en petit grup, detalls que sovint s’escapen de la nostra percepció. Aquesta és una guia d’itineraris diferent, així que us convidem a descobrir-la.
Ara que ve el bon temps comencen a aparèixer els primers mosquits. Aquest projecte de ciència ciutadana adreçat a alumnes d'educació secundària proposa de fer un seguiment i evitar la propagació del mosquit tigre. Hi ha disponible una Apps per poder geolocalitzar els punts de cria i d'observació d'exemplars adults i fer un mapa col•laboratiu amb totes les aportacions.
Aplicació per a crear i localitzar histories al Google Maps; s'hi poden pujar textos, fotos, vídeos i àudios. S'ha de buscar un punt al mapa i, a partir d'aquí, explicar una historia sobre aquest punt. Una eina per a preparar sortides cercant i aportant informació, també per a realitzar treballs multimèdia.

Per a dotar de més competències digitals els alumnes i, alhora, generar nous continguts a partir de recursos propis.
La Fundació Ersília continua desenvolupant activitats interactives per als contes de la Laura i el Joan.
Així els estudiants de primària poden conèixer de forma amena i divertida la investigació científica que es fa a Catalunya, per a què serveix i esbrinar si volen convertir-se en científics en el futur.

Actualment, hi ha 20 contes de La Laura i en Joan publicats, 12 dels quals compten amb activitats interactives, on l'alumnat de primària pot posar a prova el que ha après en temes tan variats com: l'aqüicultura, l'arqueologia, la química orgànica, la lingüística aplicada o la macroeconomia.

D’altra banda, i per tal d'integrar l'anglès de manera transversal, els contes es publiquen en versió bilingüe català i anglès a partir del número 17.
En el marc dels recentment aprovats Pla de sostenibilitat i del nou Programa metropolità d’educació per a la sostenibilitat 2014-2020, l’AMB ofereix un paquet de recursos vinculats a la prevenció del soroll (guia didàctica, fitxes d’activitats, pòster sautoimprimibles i àudios).
Amunt

No hay comentarios: