sábado, 31 de enero de 2015

# 80 Butlletí d'Economia Social i Cooperativa Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom

# 80
Butlletí d'Economia Social i Cooperativa
Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom
Logo AraCoop
Dissabte, 31 de gener de 2015Imprimeix | Butlletins anteriors

Butlletí Persones Emprenedores

  • coopscatalunya
  • aracoop
  • acció
  • RSCat
  • Observatori

::Editorial

Xavier López García, Director General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom
Un futur per construir amb l’economia social i cooperativa
Hi ha qui diu que la nostra no és una època de canvi, sinó que estem vivint un canvi d’època. Certament hi ha un conjunt de fenòmens que estan posant a prova les nostres estructures econòmiques i socials i la seva capacitat de satisfer els nous reptes i necessitats de les persones.
La globalització i la revolució tecnològica juntament amb el creixement de les desigualtats i la conservació del medi ambient són algunes de les principals preocupacions dels ciutadans i dels governs de tot el món. Així mateix, els ciutadans demanen més transparència i més participació en els afers col·lectius. L’economia social i cooperativa té un gran potencial per donar resposta a molts d’aquests reptes: generant ocupació estable i de qualitat, apostant pel desenvolupament sostenible, aportant noves maneres de produir, consumir i gestionar.
Per tal que la incidència de l’economia social i cooperativa sigui més amplia cal però que hi hagi més massa crítica d’empreses d’economia social i cooperativa, que hi hagi més empreses i que siguin més competitives, i també, que la ciutadania en el seu conjunt conegui millor aquest model empresarial i la seva capacitat d’aportar solucions als reptes actuals.
En aquest butlletí trobareu algunes de les iniciatives que tant des de l’administració, com des del propi moviment cooperatiu, de vegades de forma conjunta, s’estan emprenent per aconseguir aquests objectius. El programa aracoop té la missió de renovar, ampliar i enfortir l’economia cooperativa. S’han iniciat les primeres accions i s’ha endegat una campanya de comunicació digital per conèixer i aprofundir en aquest model empresarial, que permetrà posar a l’abast de tothom més de 20 innovadores eines i recursos per conèixer i aprofundir en l’economia social i cooperativa. Podeu seguir la campanya a través del web i les xarxes socials del programa.
Amb aquest conjunt d’activitats hem d’aconseguir que l’economia social i cooperativa formi part substancial del futur que hem de construir en aquest canvi d’època.
Xavier López García
Director General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom
Amunt

::Destacats

Posada en marxa de l’edició 2015 del programa aracoop
El programa aracoop arrenca una nova edició amb nous reptes i noves activitats per renovar, ampliar i enfortir l’economia social i cooperativa. El tret de sortida va ser la reunió amb les més de 80 entitats col·laboradores del programa celebrada el passat 19 de gener. En la sessió es van compartir les accions previstes en aquesta edició per seguir treballant conjuntament en la promoció de l’economia social i cooperativa, i teixir les complicitats necessàries per aconseguir que el programa permeabilitzi arribant al conjunt del territori i dels diferents sectors econòmics i socials.
 (veure convocatòries aracoop a l'Agenda d'aquest butlletí)
Nou tràmit telemàtic: sol.licitud de la certificació de nom d’una cooperativa
La Direcció General d’Economia Social, Cooperativa i Treball Autònom ha posat en marxa la tramitació telemàtica de la certificació de denominació social de cooperativa. Aquest és el primer pas per constituir-la. És un certificat que acredita que no hi ha cap altra societat inscrita en el registre corresponent amb la mateixa denominació de la cooperativa que s'està constituint. La possibilitat de realitzar-lo telemàticament a través del Canal Empresa suposa un estalvi de temps i desplaçaments a l’usuari.
Ronda de Finançament de Financoop
La xarxa Financoop està formada per 14 institucions: entitats financeres, cooperatives de crèdit i institucions del foment de les cooperatives, entre les quals si troba el Departament d’Empresa i Ocupació. L’objectiu és obrir les portes al finançament de projectes i iniciatives empresarials cooperatives. Per tal d’apropar aquests instruments financers a les empreses es posa en marxa una ronda de finançament en la què poden participar empreses de propietat col·lectiva i gestió democràtica que necessitin finançament per a qualsevol finalitat: inversió, circulant o capitalització. Les sol·licitud es poden presentar mitjançant la web http://www.financoop.org/ abans del proper 27 de març. Els membres de la xarxa Financoop avaluaran els millors projectes per a participar en la ronda de finançament.
Amunt

::Entrevista

Entrevista a Joana Gómez, directora de la Fundació Seira
Entrevista a Joana Gómez, directora de la Fundació Seira
Joana Gómez és economista experta en formació, orientació i recursos financers per a les empreses cooperatives. Actualment, dirigeix la Fundació Seira, a través de la qual coordina la xarxa Financoop per donar suport i millorar l’accés al finançament de les cooperatives.

Que opines sobre l’estat financer de les cooperatives?
Fruit dels estudis, coneixement i experiència de Fundació Seira amb les cooperatives, podem dir que tot i que existeixen grups empresarials i empreses de gran dimensió, en general, podem afirmar que gran part de les cooperatives són de reduïda dimensió, per tant s’aproximen a petites i mitjanes empreses, inclús a microempreses, en la seva problemàtica a nivell financer.
Una de les grans qüestions transversals que afecten al finançament de les cooperatives, és la manca de professionalització a nivell econòmic i financer. L’empresa cooperativa és gestionada des d’un punt de vista fiscal i comptable, amb suport extern. Hi ha un desconeixement en general de la importància de l’anàlisi a nivell econòmic i financer, que no és fer els números, sinó saber entendre que diuen aquests números, quin missatge estan transmetent als agents interns (socis, treballadors, etc) i externs (proveïdors, clients, entitats financeres, etc.) de la pròpia empresa.
Un altre qüestió transversal que afecta al finançament de les empreses de reduïda dimensió, és la manca de planificació financera, que permeti detectar i quantificar les possibles necessitats financeres, sobretot a mig i llarg termini, així com, optimitzar els recursos financers en el compliment dels propis objectius empresarials.
Sens perjudici de diversificar les fonts de finançament impulsant nous instruments financers (grup d’inversors privats, capital risc, mercat borsari alternatiu, societats de garantia recíproca, fons europeus, etc.), les cooperatives han de continuar esforçant-se per crear una sòlida relació i de confiança amb les entitats financeres. En aquest punt és clau allò que hem dit al principi, la gestió de l’empresa des de un punt de vista econòmic i financer, molt més enllà de la gestió fiscal i comptable, per entendre’s i parlar el mateix idioma que la banca.
Que és Fundació Seira?
És una entitat sense ànim de lucre que la seva principal missió és donar suport financer a les cooperatives de treball associat, en coordinació amb la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya.
Aquest suport financer es porta a terme en els següents àmbits: Millorar la cultura financera de les empreses cooperatives, Millorar les fonts de finançament i La intercooperació i unió d’esforços amb l’entorn.
Entre altres, una tasca de la Fundació Seira és coordinar i dinamitzar la Xarxa Financoop, que té com a principals objectius incentivar la cooperació d’entitats financeres, agents públics i empreses de l’economia social i cooperativa i potenciar un sistema financer al servei de les persones i les empreses cooperatives.
Qui promou la xarxa Financoop?
És la unió dels esforços d’institucions públiques i privades per promoure i impulsar l’accés al finançament de les empreses de l’economia social i cooperativa.
L’any 2012, amb la voluntat d’agrupar totes aquelles entitats financeres amb les quals Fundació Seira signa acords i aliances per donar respostes a les necessitats financeres de les empreses cooperatives, i amb el suport de la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya i la Direcció General d’Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom, es decideix crear la Xarxa Financoop.
Avui dia la formen la Fundació SeiraCaixa d’EnginyersCajamarel Departament d’Empresa i Ocupacióla Federació de Cooperatives de Treball de CatalunyaAcció Solidària Contra l’AturAvalisl’Institut Català de FinancesCoop 57FiareGicoopOinarriLaboral Kutxa i FETS (Finançament Ètic i Solidari). 
Com pot ajudar Financoop a les empreses cooperatives?
Fins l’any 2014, les jornades organitzades per la xarxa Financoop s’havien focalitzat en millorar la cultura financera de les empreses cooperatives. Ara fem un pas endavant i emprenem la recerca de les millors iniciatives empresarials de cooperatives per ajudar a finançar-les amb una ronda de finançament.
Explica’ns que és una ronda de finançament?
Una ronda de finançament és el procés pel qual una empresa capta nou capital d’inversors. Els membres de la xarxa Financoop són els inversors que despleguen els seus recursos per oferir-los a les empreses cooperatives. La principal avantatge és que els membres de la xarxa tenen la capacitat de cobrir totes les necessitats de finançament d'una cooperativa, des de la seva constitució fins a l'expansió.
Amunt

::Notícies

Campanya de comunicació digital amb l’Ara i la Coop

aracoop llança una campanya, centrada en la difusió dels materials audiovisuals produïts en l’edició del 2014, per a continuar posant en valor l’economia social i cooperativa com a model empresarial estratègic i transformador de realitats socials. La campanya es divideix en 6 blocs dedicats a les diferents classes de cooperatives (agràries, serveis, treball, ensenyament, habitatge i consum) i comptarà amb una websèrie basada en les aventures dels personatges Ara i Coop, que representen les inquietuds dels emprenedors i cooperativistes i mostren els reptes que es poden trobar a l’hora de posar en marxa una empresa.
Blank: premiada al concurs d’Emprenedoria Social i Cooperativa de l’Ajuntament de Sant Cugat
Al Butlletí d’Economia Social i Cooperativa Núm. 78 us parlàvem del concurs d’Emprenedoria Social i Cooperativa  impulsat per l’Ajuntament de Sant Cugat. Quatre projectes han estat els guanyadors d’aquest 2n Concurs, un d’ells Blank, que serà una cooperativa de treball dedicada a oferir serveis de disseny gràfic i de comunicació a empreses -especialment a les pimes-. El premi consisteix en 2.000 euros per constituir-se com a empresa i fins a 18.000 euros de subvenció condicionada als resultats, a més d'un espai de 'coworking' i assessorament.
Cooperativisme i Modernisme
Moltes vegades el cooperativisme també és art. Així es va veure el passat mes en una exposició que fusionava cooperativisme i modernisme, que durant els primers anys del segle XX va donar lloc a la construcció de desenes de cellers. Aquesta exposició s’articulava principalment al voltant de dos recursos museogràfics. Per una banda, es volia que el visitant s’impregnés de les vivències del cooperativisme i de les persones que havien viscut en els cellers, i per una altra, que descobrissin tots els cellers que estan repartits pels pobles de Catalunya.
Una tercera via per a la tercera edat
La Residència la Muralleta, SCCL és una cooperativa de gent gran entre 62 i 80 anys que volen compartir i autogestionar la seva vellesa i habiten les 15 cases del complex. Les cooperatives de gent gran com aquesta, o el que també es coneix com a “senior cohousing”, estan en auge. Les formen persones per sobre dels 50 anys que no accepten la disjuntiva de fer-se grans a casa o en una residència i creen una tercera opció en què ells decideixen.
Transformació d’empreses i/o organitzacions en cooperatives
Una de les accions d’aracoop 2014 va ser “Transformació d’empreses i/o organitzacions en cooperatives”. De la mà de Calidoscop, SCCL i Cop de mà, SCCL i  amb l’objectiu de donar continuïtat i impulsar projectes empresarials i d’associacions mitjançant la creació de cooperatives, es va treballar en l’elaboració de material divulgatiu i en la realització de sessions d’informació, orientació i acompanyament a diverses entitats. Fruit d’aquestes accions s’han creat com a cooperativa: Waldorf Osona, SCCL, Conreu Sereny, SCCL  i estan en procés de constitució: Raons Públiques, SCCL i  SD Prat, SCCL.
Veïns que s'organitzen en cooperatives per poder rehabilitar
Si en el passat les cooperatives d’habitatge van emergir per ser alternativa a la fórmula tradicional del promotor que ven al client final, per què no fer-ho ara per apropar el finançament a les comunitats de veïns que vulguin emprendre obres de reforma o rehabilitació en el seu immoble.
De tot això es va parlar a Madrid a la XVII Jornada del Cooperativisme d'Habitatges, on es van analitzar les noves vies de negoci que s'obren per a aquestes societats. La banca insisteix en no concedir préstecs a les comunitats de propietaris, però si aquesta comunitat de propietaris es converteix en cooperativa, els veïns podrien sol·licitar el finançament que necessiten i, d'aquesta manera, tenint personalitat jurídica com a cooperativa, potser les entitats percebin l'operació amb menys riscos.
Coselva impulsa el projecte SocialCoop
La cooperativa agrícola de la Selva del Camp, Coselva, ha participat aquest any en el projecte SocialCoop. Es tracta d’una iniciativa que la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya promou per a la implantació de serveis d’atenció a les persones a les zones rurals amb la finalitat de generar ocupació, especialment femenina, i diversificar les activitats de les cooperatives agràries.
A més de Coselva, les cooperatives agràries d’Alcarràs i Ivars d’Urgell i els cellers cooperatius de Gandesa i Salelles també han participat en el projecte SocialCoop des què la Federació el va posar en marxa l’any 2010.
Ignasi Parody, president de la Fundació Privada Trinijove, guardonat a la 1a. edició Premis Consell Català de Formació Professional
El 14 de gener passat, el conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig i la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, van lliurar els I Premis del Consell Català de Formació Professional. El jurat va seleccionar sis persones per haver excel·lit en el món de l’FP a Catalunya; en concret, els premiats han col·laborat en l’impuls d’iniciatives d’èxit i innovadores en àmbits com la pedagogia, la gestió, l’assessorament, la qualitat o l’adequació a les necessitats del mercat de treball, entre d’altres. Entre els guardonats trobem a Ignasi Parody, president de la Fundació Privada Trinijove, entitat d’economia social que ha format més de 10.000 persones, sobretot joves, facilitant així que es reenganxin al mercat de treball.
Amunt

::Agenda

Convocatòries aracoop



Convocatòries aracoop per seleccionar projectes, empreses i participants en les diferents accions d’acompanyament, suport i formació:
1. Acompanyament expert per al pla de creixement i/o internacionalització de 35 empreses
L’acció consisteix en l’acompanyament expert per al disseny i concreció de la posada en marxa d’un pla de creixement a les empreses participants. Aquest pla de creixement podrà estar orientat també a la internacionalització. Podran participar en l’acció empreses d’economia social i cooperativa amb un projecte consolidat i perspectives de creixement i/o internacionalització.
Trobareu la informació completa de l’acció i el formulari de sol·licitud en aquest enllaç.
La data límit de presentació de sol·licituds és el 6 de febrer.
2. Acompanyament expert per millorar i enfortir la viabilitat  de 25 empreses ( 0-6 anys)
L’acció consisteix en l’acompanyament expert per al disseny i posada en marxa d’un pla de millora per a l’enfortiment de 25 empreses de recent creació de l’economia social i cooperativa (fins a 6 anys). Les accions han de permetre a les empreses participants millorar el control de la seva gestió, considerant el seu model de negoci i la seva proposta de valor, enfortint la seva capacitat de gestió econòmica, comercial i organitzacional.
Trobareu la informació completa de l’acció i el formulari de sol·licitud en aquest enllaç.
La data límit de presentació de sol·licituds és el 10 de febrer.
3. Acompanyament i suport a la viabilitat de 30 nous projectes
L’acció consisteix en l’acompanyament expert per al disseny i posada en marxa de 30 projectes de l’economia social i cooperativa. Les accions han de permetre a les persones emprenedores participants millorar el disseny inicial del model de negoci, reforçar la seva proposta de valor, enfortir la viabilitat i iniciar la seva activitat econòmica.
Es faran les següents sessions a territori per explicar el projecte: Barcelona: 3 de febrerGirona: 11 de febrer,Lleida: 10 de febrer
Trobareu la informació completa de l’acció i el formulari de sol·licitud en aquest enllaç.
La data límit de presentació de sol·licituds és el 13 de febrer.
4. Seminaris de millora de competències professionals (professionalització directiva)
Sessions formatives i per al desenvolupament d’habilitats directives en temes com la planificació estratègica, la comunicació eficaç, la planificació comercial, l’autogestió i eficàcia personal i la millora contínua d’equips adreçades a persones directives de les empreses de l’economia social i cooperativa.
Trobareu la informació completa de l’acció i el formulari de sol·licitud en aquest enllaç.
La data límit de presentació de sol·licituds és el 18 de febrer.
Ampliació del termini per la Línia d’emprenedors, autònoms i comerços per a l’any 2014
De la convocatòria publicada al DOGC número 6604 de data 15/04/2014, ara s’amplia el termini per presentar sol.licituds fins al 27 de febrer de 2015, o fins a exhaurir el pressupost, a través del portal FinEmpresa.
Aquesta línia de finançament ofereix préstecs d'entre 10.000 i 100.000 euros a 5 anys amb 2 anys de carència inclosos i un tipus d'interès de l’euríbor a 12 mesos, més un diferencial de fins a un màxim de  5,75 punts, que representa una millora respecte de l’any anterior de 1,25 punts, a través de Banc Sabadell i Caixa Bank.
El Departament d’Empresa i Ocupació assumirà fins el 70% del risc del préstec amb l’objectiu d’afavorir l’accés al finançament bancari dels beneficiaris de la línia, prèvia resolució favorable de la Direcció General d’Economia Social i Cooperatives i Treball Autònom.

No hay comentarios: