lunes, 10 de junio de 2013

# 61
Butlletí
e-Escoles Verdes
Programa Escoles Verdes
Departament de Territori i Sostenibilitat. ISSN 2014-4059
Divendres, 07 de juny de 2013Imprimeix | Butlletins anteriors
 

:: Us expliquem

Enguany, el Dia Mundial del Medi Ambient es dedica a la prevenció del malbaratament alimentari i la promoció del consum responsable.

Segons un estudi sobre el malbaratament d’aliments, es calcula que cada any es llencen al voltant de 89 milions de tones d’aliments, la qual cosa equival a 179 kg d’aliments per càpita anuals.

De tot el que es llença a les llars, un 60% és evitable, i es deu principalment a la falta de conscienciació, al desconeixement de l’ús eficient dels aliments, a les actituds (culturals, d’infravaloració), a la manca de planificació de les compres, a qüestions d’embalatge, etc.

Alguns recursos i activitats per a treballar el tema
  • “Un Regal per al Karim”. És una activitat sobre el consum responsable que fa despertar en l’alumnat el diàleg i la conscienciació en el consumisme:
    • Les explicacions de l’activitat les podeu trobar aquí  
    • Podeu descarregar-vos  tot el material necessari (fitxes, mapa, catàleg, etc...)
  • L’Escola del consum és un referent en el treball sobre consum a Catalunya. Al seu web trobareu l’oferta d’activitats per a escoles amb diversos tallers gratuïts 
  • Intermón  té una proposta pedagògica sobre consum, molt interessant per a l’alumnat de secundària. Cada any s’obren les inscripcions per participar-hi  a principi de curs. 
  • També us recomanem un capítol del programa Salvados titulat “Con la comida no se juega ”...
  • A la pàgina de Medi Ambient  de l’Ajuntament de Barcelona podeu trobar activitats per a totes les edats .

Webs de referència
Publicacions
Com sabeu, el Programa Escoles Verdes preveu una avaluació continuada del desenvolupament del Programa al centre que culmina, cada tres anys, amb la valoració de la renovació del Distintiu Escola Verda. Aquest és un moment de reflexió per part del centre de l’avanç en el procés de millora ambiental en els quatre contextos que planteja el Programa: participació, gestió, currículum i implicació en l’entorn i, també, el moment en què el centre es planteja els nous reptes que vol assolir els propers cursos.

Ser escola verda implica compartir, amb la resta d’escoles que tenen aquest Distintiu, un projecte de centre on l’educació per a la sostenibilitat és un dels eixos centrals de la seva acció educativa i que, per tant, compta amb la implicació de tota la comunitat educativa.

El Distintiu d’Escola Verda ha de permetre, en tot moment, identificar les escoles de Catalunya que, voluntàriament, han fet seu el repte de la sostenibilitat i que, curs rere curs, creixen en implicació.

Als centres educatius que acaben aquest curs el seu Pla d'acció triennal, els volem recordar que cal presentar la sol·licitud de renovació als Serveis Territorials del Departament d'Ensenyament abans del 15 de juliol. A la sol·licitud cal adjuntar l'Acord del Claustre i del Consell Escolar.

La resta de la documentació: el Pla d'Acció 2010-13 valorat i el nou Pla d'Acció 2013-16, cal que els envieu a l'adreça electrònica del Programa: escolesverdes.tes@gencat.cat
Termini: 15 de juliol

Sol·licitud Renovació 
Model de Pla d'Acció triennal  
La majoria dels centres ja esteu treballant per la reutilització i la socialització dels llibres de text. Per això, us donem a conèixer dos projectes que us poden facilitar la tasca o que us poden ser d’ajut si voleu iniciar el projecte al centre.
Iddink 
Green Books Club  
Amunt
 

:: Les escoles parlen...

El col·legi Vedruna Sagrat Cor, que té un jardí amb una gran varietat d’espècies, va iniciar el curs passat un projecte per sensibilitzar la comunitat educativa en el respecte a l’entorn  partir d’un coneixement aprofundit de les espècies del jardí. Durant aquest curs el projecte encara continua: cada cicle apadrina un parterre per tal de conèixer-lo i treballar-hi;  i ens hem sumat també al projecte “A la nostra escola mengem més fruita” del Pla de Consum de Fruita a les escoles.
El Projecte Ombra al pati sorgeix, fa dos anys, per  la preocupació  d’una mare d’una alumna d’educació infantil en comprovar que els espais d’esbarjo de l’escola estaven mancats d’ombra.Per finançar-lo, s’han recollit donacions durant dos cursos a les diferents festes dutes a terme a l’escola; s’ha demanat col·laboració a diferents empreses; i s’ha organitzat el "I Mercadet de la joguina" pels volts de Nadal. Gràcies a la col·laboració de les famílies i a lesaportacions econòmiques  d’algunes empreses s’han recollit prou diners per poder fer una primera plantada d’arbres.
Us volem fer sabedors que ja hem penjat a la intranet de l'escola l'article sobre l'acte de descoberta de l'escola verda de dijous passat. Hi ha fotos de les mascotes finalistes i un resum dels parlaments que van fer els i les alumnes, així com un enllaç a la Revista Cambrils, que també ha publicat un article sobre aquest mateix acte.
Us convidem a visitar la nostra intranet.
L’Assemblea General de les Nacions Unides ha declarat el 2013 Any Internacional de la Cooperació en l’Esfera de l’Aigua. La commemoració vol enfortir el diàleg i la cooperació en tots els àmbits i la important contribució que pot fer al decenni internacional per a l’acció "L’aigua font de vida" (2005-2015). En aquest sentit, l’Escola Barcanova ha realitzat una sèrie d’activitats encaminades a conscienciar el nostre alumnat de la importància d’aquest recurs. Tots els grups de l’escola han treballat un aspecte relacionat amb l’aigua.
L’alumnat del grup de diversitat de 3r d’ESO han construït un hivernacle per l'hort del centre.

L'objectiu del projecte d'aprenentatge i servei és ajudar al treball que l’alumnat de la USEE estan fent a l'hort, tot aprenent a construir estructures bàsiques però resistents.

L’hivernacle s’ha amb materials resistents a les inclemències del temps ( plàstic i acer inoxidable) que hem reutilitzat entre el material que teníem al departament.
Per construir-lo han estudiat les estructures de construcció, les propietats dels materials i han après a utilitzar la plegadora de plàstics.

La valoració global del projecte ha estat molt satisfactòria, ja que ara disposem d’un hivernacle a l’hort on  els alumnes de la USEE poden fer el planter i hem reforçat en l’alumnat el sentit de pertinença a l’Institut ,el treball en equip i el treball en benefici dels altres.
El mes de març es van col·locar al jardí de l’escola dues casetes niu que el personal de Medi Ambient de la Universitat Autònoma ens va facilitar. Cap a mitjan d’abril vam veure que una de les casetes havia estat visitada per una femella de Mallerenga Petita (Parus major). Ha estat una experiència molt maca poder viure, el mes de maig, la meravella de veure néixer mallerengues i poder-la compartir amb els infants i amb les famílies.
Escola Bernardí Tolrà de Vila-rodona
Primer premi de la modalitat b (alumnes de primària), pel treball "Dóna una altra vida", un estudi sobre les campanyes de sensibilització  sobre recollida selectiva.

Institut Serra de Miramar de Valls
Tercer premi de la modalitat c (alumnes d’educació secundària), pel treball "Ecoauditoria del paper a l'Institut Serra de Miramar"

Institut Narcís Oller de Valls
Primer premi de la modalitat d (Batxillerat i cicles formatius),  pel treball "Anàlisi i estudi de la dieta de l'òliba (Tyto alba) a l'Alt Camp

L’escola Bernardí Tolrà ens ha enviat per compartir amb vosaltres la Memòria del seu treball.
El 9 de març, és va fer a la ciutat de Tàrrega la  FESTA DE L’ ARBRE, que enguany coincidia amb el CENTENARI DELS AMICS DE L’ ARBRE. El pi del centenari va ser plantat al bell mig de la plaça Sant Jordi.

El nostre centre va participar en la plantada dels pins: el pi N 09 va ser plantat per
l’alumna Txell Minguet en representació de l’Institut Manuel de Pedrolo. Els altres centres educatius de Tàrrega també van col·laborar-hi amb els seus representants.

En definitiva, una bonica festa que enllaça les inquietuds de fa 100 anys amb les del futur.
Alumnat de 4t, 5è i 6è ens explica les vicissituds de l’excursió que va fer en bicilcleta el 10 de maig fins al puig del Corb a la recerca de plantes autòctones, amb vista preparar-ne un herbari.
Amunt
 

:: El racó de l'alumnat

Quatre alumnes de l'escola i una professora ens expliquen l'experiència de participar a la Trobada  Catalana del projecte "Tinguem cura del planeta", en la qual es va portar a terme un debat sobre els problemes sòcioambientals de diversos municipis de Catalunya.
A l’escola hem fet un decàleg sobre mesures d'estalvi i eficiència energètica.
Ha sigut un èxit ja que hi han participat tots els cursos de l’escola.
Primer vam parlar del tema, des de P-3 fins a 6è; després, vam fer-ne el buidatge des de la Comissió d’Escola Verda i vam repartir un punt per a cada curs.

Cada curs va haver de plasmar la mesura plàsticament en un DIN A3 i escriure-la. Finalment les vam penjar en el plafó del racó verd.

Aquí us deixem algunes imatges del plafó!
La classe dels Biatletes de l’escola Lluçanès ha fet un treball sobre la pluja àcida que vol compartir amb vosaltres.
Amb l’escola vam anar a una exposició a la Plaça de les Monges, que tractava del malbaratament alimentari. Ens van explicar que no havíem de generar tants residus alimentaris, perquè hi ha molta gent que passa gana.

Per no fer això, quan mengem i no en volem més, estaria molt bé guardar el menjar en un “taper” i menjar-lo a altres hores. Ens van ensenyar com, a les  neveres, hi ha diferents prestatges —uns més freds i uns altres no tant—; i que cada aliment va en un lloc diferent, la carn al més fred. Cal que, quan deixem un aliment encetat a la nevera,  l’emboliquem, perquè els bacteris poden anar d’una banda a l’altra. Ens van recomanar que cada mes netegem  la nevera i així les bactèries no afectaran el nostre menjar.

Allà vaig aprendre que no hem de malgastar el menjar, ni llençar-lo quan no tenim més gana, perquè cada dia hi ha persones que es moren perquè no tenen res per a menjar.

Al final de l’exposició ens van donar una llibreta que serveix per apuntar la llista de la compra i ara, cada dia, quan hem d’anar a comprar, escric tot el que hem  de comprar i el  que no necessitem no ho comprem, perquè sovint comprem coses que no les fem servir per a res i al final les acabem llençant. Per exemple: quan veiem una oferta, ens pensem que allò ens servirà de molt i, al final, és innecessari o no ens ho podem acabar. És a dir que moltes vegades l’únic que fem és malgastar diners.
Amunt
 

:: Fem xarxa

El Seminari d’Escoles Verdes de l’Alt Camp ha promogut la celebració del Dia de la Terra el passat 22 d’abril. En una sessió del seminari, sorgí la idea de treballar conjuntament la Carta del cap indi Seattle al president dels Estats Units (1855), considerada el primer manifest ecologista de la història. A partir d’aquí, cada escola o institut va adaptar aquesta iniciativa a les característiques del seu centre.
Tot va començar quan els alumnes de l’Escola de Biure d’Empordà van visitar l’Esc Ramon Muntaner de Peralada i els van explicar amb una presentació com havien viscut els incendis en primera persona aquest estiu passat. El foc va arribar al poble i el van haver d’evacuar. Els alumnes van veure cremar les muntanyes i els boscos del municipi i aquest curs han fet un treball sobre els incendis i com es poden prevenir. A partir d’aquí els alumnes de Peralada van decidir garbellar el compost que fan a l’escola i poder-ne portar als boscos per aportar nutrients al bosc i afavorir la seva regeneració. Per tant, el passat divendres 17 de maig, els alumnes de cicle superior del Comitè ambiental de l’Escola Ramon Muntaner  van anar a Biure d’Empordà i acompanyats dels seus alumnes i mestres  van escampar el compost per la zona cremada de darrera l’escola. Els alumnes de Biure s’han compromès a fer el seguiment i estudi de la regeneració d’aquest espai. Endavant doncs!!!!
Amunt
 

:: Compartim projectes amb les entitats

L’ICO (Institut Català d’Ornitologia) té en marxa una gran varietat de projectes de seguiment online que són ideals perquè els escolars s’introdueixin en l’observació de la natura i la ciència participativa a través de l’ús de les noves tecnologies. A més, també posa a l’abast de tothom diversos portals web per conèixer qualsevol detall sobre els nostres ocells o fenòmens tant rellevants com el canvi climàtic i els seus efectes en les aus. Tot seguit us en fem un breu repàs a quatre de les seves iniciatives més rellevants:


  • El projecte Orenetes . Es tracta és un programa de seguiment d'ocells obert a la participació de qualsevol persona o col·lectiu i centrat en l'estudi dels nius d'oreneta cuablanca dels nostres pobles i ciutats. Des de 2007, el projecte ha mobilitzat a multitud d’escoles i més de 800 persones per censar els nius d’oreneta cuablanca en prop de 400 pobles i ciutats de Catalunya. Per participar-hi, només cal escollir una àrea de cens i comptar i localitzar els nius que s’hi observen. Totes les dades es poden consultar en temps real al web del projecte.
  • El projecte Nius . És un nou projecte de ciència ciutadana que s’acaba de posar en marxa aquesta primavera i que se centra en el seguiment de la nidificació dels ocells i els seus canvis al llarg del temps. Participar a Nius és d’allò més fàcil. Només cal registrar-se al web del projecte, localitzar un o més nius i facilitar informació sobre l’activitat que s’hi observa. Això és tot! Només cal estar atents al medi natural que ens envolta i prendre’n nota seguint un protocol molt senzill. El portal inclou una atractiva guia sobre la nidificació  dels ocells de Catalunya.
  • El SIOC  (Servidor d’Informació Ornitològica de Catalunya). Unl portal web de difusió de la informació relativa als ocells de Catalunya. Només cal seleccionar una espècie per veure immediatament tot el que se sap sobre el seu estatus, distribució, demografia, tendències poblacionals, patrons fenològics... Prop de 50.000 imatges, gràfics i dibuixos de centenars d’espècies.
  • El Servidor d’Informació sobre els Efectes del Canvi Climàtic en els Ocells i els seus Hàbitats . Aquest portal té com a objectiu divulgar l'impacte del canvi climàtic a partir dels canvis detectats en els ocells. Es proporcionen exemples propers de l'afectació del canvi climàtic i es mostren prediccions de la distribució prevista per a quatre espècies d’ocells a mitjans del segle XXI sota diferents escenaris d’emissió de CO2. Hi ha un test d'actitud  personal molt útil.
Amunt
 

:: Agenda

L'Associació d'Amics del parc Natural dels Aiguamolls de l'Empordà (APNAE), la institució Altempordanesa per la Defensa i l'Estudi de la Natura (IAEDEN) i el Parc Natural dels Aiguamolls de l'Empordà convoquen el XXII Concurs de dibuix i pintura de la natura "Memorial Albert Ramon i Estarriol" Totes les persones entre 12 i 25 anys poden presentar les seves obres fins el 26 de juny. La inscripció és gratuïta. Per més informació adjuntem les bases del concurs.
La Xarxa de parcs Naturals de la Diputació de Barcelona ofereix una llarga agenda d’activitats a tots els Parcs de la Diputació.
La Setmana Natural per a Joves és una iniciativa del Consorci de l’Estany d’Ivars i Vila-sana per a joves de 7 a 12 anys, que combina activitats de lleure i de coneixement del medi amb l’objectiu de promocionar i difondre els valors naturals de l’estany entre els joves.

Una oportunitat per descobrir i conèixer els secrets de l’estany amb els tècnics i treballadors de l’espai natural amb tallers sobre flora i fauna i activitats d’aventura.
Activitat guiada organitzada per celebrar el dia de les papallones amb la col·laboració del Museu de Ciències Naturals de Granollers, Catalan Butterfly Monitoring Scheme (CBMS), Societat Catalana de lepidopterologia, Grup de Recerca de Cerdanya i el Parc Natural del Cadí-Moixeró.
Dissabte dia 8 de juny a les 11 h
A Urús, Parc Natural del Cadí-Moixeró
Descobrir la geologia i els fòssils de les nostres roques sense sortir de Granollers. Itinerari geològic pel carrer Alfons IV fins a la plaça de la Porxada que posarà a l’abast una enorme varietat de roques a les façanes, escales, paviments...

S’identificaran els diferents tipus de roques: magmàtiques, sedimentàries i metamòrfiques i els usos en la construcció i en la indústria; també es podran reconèixer alguns fòssils a les roques sedimentàries. En aquest itinerari descobrirem aquest patrimoni geològic urbà.

Data: Dissabte, 22 de juny de 2013, d’11 a 13h
Lloc de trobada: Museu de Ciències Naturals de Granollers (Francesc Macià 51, 08402 Granollers)
Telèfon: 93 870 96 51
Mail: m.granollers.cn@diba.cat
Formes difuses, ombres i sons enigmàtics. La nit transforma els espais que tan bé coneixem de dia i ens permet copsar-ne una dimensió diferent. Farem una passejada curta a l'entorn de Sant Tou per descobrir el bosc nocturn.

Data: 8 de juny
Horari: 21.30 h
Lloc: Trobada: a l'estació de ferrocarril de Tordera. Desplaçament en vehicles particulars fins a Sant Tou (4,5 km)
Telèfon:
 934022428 / 937955405
A/e: xarxaparcs@diba.cat / enc@pangea.org
Durada: 2-3 h
Més informació  
Tarda i nit dedicades a l'observació i al coneixement d'aquests petits mamífers alats, amb tallers i activitats diverses organitzades juntament amb el Museu de Ciències Naturals de Granollers, La Tela.

Sortida, vinculada a la Nit Europea dels Ratpenats, que inclou contes i tallers per a tota la família, una xerrada i una passejada nocturna amb l'objectiu de localitzar ratpenats.

Data: 6 de juliol a les 18h
Lloc: Sant Genís de Palafolls.
A/e: xarxaparcs@diba.cat / enc@pangea.org
Durada: 4 h
És un equipament municipal situat al Parc Central de Mataró que, sota l’aparença d’un habitatge comú, busca mostrar a tothom aquelles opcions que tenim a l’abast per encaminar-nos cap a un desenvolupament sostenible, és a dir, recursos nous i diferents per a desenvolupar-nos sense haver d’estar limitant el dret de fer-ho també a les futures generacions.

Aquest espai ofereix moltes activitats gratuïtes.
Podeu consultar l’agenda de juny .
Reconstruïm un mur de pedra secaTaller per conèixer la tècnica de construcció de la pedra seca. L’arquitectura de pedra seca és el paisatge característic de Montsant: marges, barraques, enjubs, etc.
Data: 8 de juny
Més informació 

El riu MontsantSortida matinal per conèixer el ric patrimoni natural i paisatgístic del riu Montsant. Coneixerem els ecosistemes, la població piscícola i la fauna associada en aquest riu, mentre fem una caminada agradable pel congost de Fraguerau.
Itinerari apte per a famílies. Mig dia. Cal inscripció prèvia.
Data 22 de juny
Més informació  
Dimecres 5 de juny, a les 8 del vespre. Incendis, prevenció i gestió a càrrec de Joan Llagostera, enginyer forestal

Dijous 6 de juny.  L'ecologia política dels incendis forestals  a càrrec de Iago Otero, Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals, UAB / Agrupació de Defensa Forestal de Matadepera

Diumenge 9 de junySortida a la Vall de St. Marc, t.m. del Montmell a càrrec de Joan Llagostera, enginyer forestal
Més informació: Secretaria de l’IEV (carrer Jaume Huguet, 1 Valls)
Tel. 977/600660
A/e: iev@iev.cat 
Amunt
 

:: Recursos

El Departament de Territori i Sostenibilitat vigila permanentment els nivells d’ozó que mesuren les estacions de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica però a més, durant el període en què hi ha més possibilitats que els nivells d'ozó superin el llindar d'informació a la població, es porta a terme la campanya de vigilància dels nivells d'ozó troposfèric a Catalunya entre el 15 de maig i 15 de setembre.

El Servei de Vigilància i Control de l'Aire ha elaborat un vídeo i un pòster sobre l’ozó troposfèric que ens expliquen com es forma i quins efectes té, que pensem que us pot interessar per treballar aquest tema amb l’alumnat a l’aula. Us els presentem a continuació.
Us fem arribar un recull amb tots els materials didàctics i recursos que podeu trobar al web del Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural podeu trobar.
Animalarium és una nova exposició temporal gratuïta que té lloc al Museu de Ciències Naturals de Barcelona, fins a l’1 de setembre de 2013. L’exposició està constituïda per trenta escultures d’animals creades a partir d’objectes en desús que l’autor, Miquel Aparici , recupera de fàbriques abandonades, fires de brocanters o desballestaments. Les escultures es completen amb vuit quadres, també sobre animals, que l’autor dibuixa amb una cullera com a pinzell i amb el cafè i el sucre talment fossin pintura.
WWWF Espanya i la Fundació AXA presenten un nou joc de simulació online per a joves, per a mostrar-los com es pot construir una realitat energètica ambientalment sostenible i responsable.
Aplicatiu de la Fundación Biodiversidad amb jocs online de temàtica ambiental per a nens i joves.
L'Oficina Catalana del Canvi Climàtic  ha fet públic el vídeo de difusió de l’Estratègia Catalana d’Adaptació al Canvi Climàtic  (ESCACC) 2013-2020, coincidint amb la presentació a Brussel·les de l'estratègia a escala europea. Va adreçat als ciutadans, entitats, empreses i organismes de Catalunya i sosté que el canvi climàtic a Catalunya és una realitat inqüestionable i que es disposa del coneixement, els mitjans i les eines per a adaptar-nos-hi. També se n'han editat versions en anglès castellà  i francès .

D'altra banda, l'entitat ambiental eco-union torna a posar en valor, en el marc del cinefòrum ambiental que organitza mensualment, el documental català "Un món diferent " que posa el focus en l'àmbit local (les comarques gironines) per reflexionar sobre un fenomen absolutament global. És produït per La Copa SCCL amb la col·laboració de The End Productions i el suport de la Generalitat de Catalunya.
Retorna és una iniciativa sense ànim de lucre integrada per la indústria del reciclatge, ONG ambientals, sindicats i consumidors.

Dins del seu objectiu de Residu Zero, Retorna busca reduir al màxim la generació de residus implantant un Sistema de Retorn d'Envasos.

Aquesta pràctica va funcionar a tot l'estat fins els anys 80 i, actualment, s'aplica amb èxit a més de 40 regions del món.
Josep M. Puig, catedràtic de teoria i història de l'educació de la Facultat de Pedagogia de la Universitat de Barcelona, parla sobre les bases pedagògiques i idees clau de l'APS en el marc del "V encuentro para la promoción del aprendizaje servicio" organitzat pel Centre Promotor d'APS a Barcelona  el passat mes de novembre (8 minuts).
L'Obsolescència Programada és l'escurçament deliberat de la vida d'un producte per incrementar-ne el consum. L'any 1928 una influent revista de publicitat en plantejava la necessitat sense embuts: "Un article que no es fa malbé és una tragèdia per als negocis." I també és una tragèdia per a la moderna societat del creixement, que es basa en un cicle cada cop més accelerat de producció, consum i malbaratament.

Basant-se en una acurada recerca de més de tres anys, i utilitzant imatges d’arxiu molt poc conegudes, Comprar, llençar, comprar relata la història de l'obsolescència programada  des dels seus orígens cap a 1920 (quan es va formar un càrtel per limitar la vida útil de les bombetes elèctriques)[5], bateries que es 'moren' als 18 mesos de ser estrenades, impressores que es bloquegen en arribar a un nombre determinat d'impressions passant per la misteriosa desaparició de les mitges de niló a prova de carreres.... Per què, malgrat els avenços tecnològics, els productes de consum duren cada vegada menys.
El llibre és una barreja entre el clàssic llibre d’excursions, amb mapa i la ruta descrita fil per randa, i el llibre de fauna i flora que explica quines plantes i animals viuen a la zona en qüestió.

Així, el llibre consisteix en 8 rutes, cadascuna amb un mapa detallat on es precisen els punts d’interès naturalistes i un text sintètic que explica com s’ha de seguir la ruta. A continuació, la flora i fauna, i amb apunts sobre temes culturals i històrics, de cada punt d’interès estan descrits en més gran detall, tot remarcant quin moment de l’any és el millor per l’observació, perquè hi són presents en aquest punt i com identificar-les.

Cada ruta està il·lustrada amb dues làmines de fotos en color que estan referenciades al text.
Adreçat als tres cicles d'educació primària, aquest llibre aborda un tema clàssic amb àmplia presència curricular, com és l'estudi del cel, tenint en compte tant la seva perspectiva atmosfèrica com astronòmica, procurant tractar els problemes de sempre d'una manera «una mica» diferent, amb la intenció que resulti útil als professionals, als mestres ja veterans, i també als estudiants de magisteri. Per això s'atén equilibradament a la vessant pedagògica i científica, mirant de construir un discurs accessible que ajudi a acostar els fenòmens naturals a l'aula.
Amunt

No hay comentarios: