jueves, 9 de abril de 2015

Generalitat de Catalunya - gencat.cat # 78 Butlletí e-Escoles Verdes

# 78
Butlletí
e-Escoles Verdes
Programa Escoles Verdes
Departament de Territori i Sostenibilitat. ISSN 2014-4059
Logo
Dimarts, 07 d'abril de 2015Imprimeix | Butlletins anteriors

L’educador mediocre parla. El bon educador explica. L’educador superior demostra. El gran educador inspira.
Willian Arthur Ward

  • 2015 Any internacional de la llum
  • Xarxa d'escoles per a la sostenibilitat de Catalunya
  • ESENRED
  • Butlletí de Novetats del Centre de Documentació de Medi Ambient
  • Butlletí de medi ambient
  • Xarxes socials

::Us expliquem

Fòrums d’escoles verdes del Vallès Oriental
El passat 24 de març, les escoles verdes del Vallès Oriental van celebrar la seva primera trobada territorial d’intercanvi. Alumnat i professorat van compartir actuacions que estan desenvolupant en els centres i van reflexionat sobre la participació en el centre educatiu, tot aportant propostes per millorar-la.
La inauguració va estar presidida per l’alcalde de Granollers i, en la cloenda, l’alumnat participant va exposar les conclusions del treball dels diferents grups i va demanar més poder per prendre decisions a l’escola.
En breu trobareu les presentacions fetes en aquest Fòrum a la web del Programa. Les properes trobades territorials seran el 16 i el 27 d’abril a Girona i el 28 d’abril a Manlleu.
Activitat “Visc amb soroll?” per al Dia Internacional de Conscienciació del Soroll
Amb motiu del 20è Dia Internacional de Conscienciació del Soroll, la Direcció General de Qualitat Ambiental (DGQA) organitza el 29 d’abril una jornada de mesuraments massius de soroll amb el títol “Visc amb soroll?”.
La jornada consistirà a implicar ajuntaments, entitats col•laboradores (EAC i EPCA), enginyeries i consultories acústiques, entitats ambientals, centres educatius i ciutadania, perquè duguin a terme mesuraments de soroll en tota mena d’indrets: parcs, jardins, zones de trànsit de cotxes, trens, aeroports, zones urbanes, zones industrials, centres educatius, etc.
Una de les propostes va adreçada als centres educatius, que poden mesurar el soroll mitjançant un telèfon mòbil smartphone i les aplicacions que hi ha al mercat per mesurar-lo.
Al final de l’activitat el Departament de Territori i Sostenibilitat farà un tractament estadístic i cartogràfic de la informació recollida i se’n publicarà un resum amb les dades de participació en la jornada del Dia Internacional de Conscienciació del Soroll.
El 21 de maig se celebra el Dia Europeu de la Xarxa Natura 2000.
Us convidem a participar en aquesta campanya de promoció de la xarxa d'espais protegits més important del món, que ha posat en marxa SEO/BirdLife amb el suport de la Comissió Europea.
Let’s Clean Up Europe!
Del 8 al 10 de maig se celebra en tota Europa la campanya Let’s Clean Up Europe! Aquesta campanya consisteix en la realització d’accions de neteja en espais naturals del nostre entorn per part de ciutadans, escoles, administracions, empreses, associacions...
Us convidem a participar-hi!
La guia, presentada el  20 de març, té com a objectiu facilitar la incorporació dels continguts, metodologies i criteris d’avaluació vinculats a la solidaritat, la pau, el desenvolupament humà sostenible i l’anàlisi de les desigualtats globals en el currículum de l’educació primària i secundària orientat al desenvolupament de les competències bàsiques.
L’Agència de Residus de Catalunya (ARC) està treballant en la nova Guia d’activitats per conèixer els residus: una plataforma de publicació i consulta del conjunt d’activitats d'educació ambiental en temàtica de residus que les entitats catalanes organitzen arreu del territori.
Aquesta web encara no és oberta a tothom. El llançament serà el proper 5 de juny i, a partir de llavors, els usuaris podran consultar les activitats publicades.
Si voleu participar i que la Guia contingui alguna de les activitats que esteu fent al centre en aquesta temàtica, poseu-vos en contacte amb l’ARC a través de l’adreça electrònica guiaactivitats@arc-cat.net i us indicaran com ho heu de fer.
Amunt

::Les escoles parlen

4a Jornada de Bricolatge. Millorem els patis. Escola Santa Maria de Cervelló
Un cop l’any fem una Jornada de Bricolatge amb tota la comunitat educativa que hi vol participar. Aquest any vàrem demanar a l’alumnat que ens fes propostes de com els agradaria que fossin els patis de l’escola.
A partir d’aquestes propostes vam crear comissions de treball amb les famílies i durant un dissabte les vàrem dur a terme. L’activitat es va tancar amb una paella popular per a tots els participants.
Si voleu podeu veure’n el vídeo.
A l’Escola Pérez Sala hem integrat el treball que fem a l’hort en les nostres pràctiques de laboratori. De 3r a 6è els alumnes vénen al laboratori a treballar i aprendre tot experimentant.
Molts dels nostres experiments utilitzen matèries primeres de l’hort: cebes per extreure’n l’ADN a 6è, cromatografies de fulles a 5è; n’experimentem els gustos i estudiem els animals invertebrats a 3r (cargols i erugues de la col, que ara mateix estan sortint de la crisàlide!), i un munt d’activitats més. Mireu el nostre bloc per inspirar-vos!
El malbaratament alimentari. Escola Garbí Esplugues
Des de la Comissió d’EV de l’Escola Garbí d’Esplugues vam decidir presentar-nos a la VI Setmana Europea de Prevenció de Residus. La nostra acció ha estat sobre el malbaratament alimentari i hem volgut implicar a tota la comunitat educativa. L’objectiu ha estat sensibilitzar els nostres alumnes perquè s’acabessin el menjar dels plats i donar estratègies per aprofitar el menjar sobrant: congelar les sobres, fer compost o ajustar les racions.
S’han fet dues ecoauditories: a la primera vam recollir 25,2 kg de menjar i a la segona,11,055 kg. Mirant les quantitats per aliments hem reduït en tot, menys en el peix. De pasta i arròs, de 10,7 kg. hem reduït a 2,974 kg.
Els tutors de primària a les aules van realitzar diverses dinàmiques de grup per treballar les conseqüències associades al malbaratament alimentari. A educació infantil es va treballar a partir del conte de la carxofa i a secundària des de diversos debats i jocs de rol. Els encarregats de dinamitzar tota l'activitat van ser els alumnes de vecundària de Vida Social encarregats d'EV i dos alumnes de sisè de primària, encarregats d'EV del Consell. Anaven tots amb les armilles que ens van facilitar; d'aquesta manera va ser molt fàcil distingir-los.
Ha estat molt interessant el fet que tota la Jornada l'hagin portat els alumnes. Han estat bones accions que han arribat a sensibilitzar els alumnes,; això ha fet que s'hagin reduït 14,145 kg de menjar!
Continuarem treballant durant el curs sobre el malbaratament alimentari i, al tercer trimestre, tornarem a fer una nova ecoauditoria per veure si hem aconseguit que tothom ho interioritzi.
Amunt

::El racó de l'alumnat

Vídeo ambiental, al col·legi Sant Miquel dels Sants de Vic
Els alumnes de secundària i batxillerat del Comitè Ambiental del Col·legi Sant Miquel dels Sants de Vic han realitzat un vídeo que inclou uns breus missatges destinats a la millora del reciclatge i de l’ús de l’energia al centre.
El vídeo es va presentar simultàniament a totes les classes de secundària i batxillerat, juntament amb un document de propostes d’optimització dels recursos al col·legi, coincidint amb la celebració del II Fòrum de la Xarxa d’Escoles per la Sostenibilitat de Vic, que es va fer el passat 5 de març.
El Col·legi M. Immaculada (Tremp) es mobilitza per la selva amb la recollida de mòbils en desús
L'alumnat de 4t d'ESO ha engegat una campanya per a la recollida de mòbils a l'escola col·laborant amb la Fundació Jane Godall.
Es tracta de recollir mòbils en desús per reciclar-los amb l’objectiu de disminuir l’explotació del coltan a la República Democràtica del Congo, ja que aquesta explotació està comportant greus problemes socials i mediambientals en aquest país.
Escola La Canonja: “Volem Ser Escola Verda”
A l’Escola de la Canonja van realitzar les Jornades Culturals d'enguany amb el lema “Volem Ser Escola Verda”. Aquestes jornades van consistir en tres dies de tallers i activitats per a tots els alumnes i famílies del centre, i van ser el tret de sortida del programa Escoles Verdes en aquest centre educatiu. Paral·lelament, han inaugurat el seu bloc  verd, on trobareu les fotos de les jornades i d'altres actuacions.
Les escoles verdes del Camp de Tarragona i Terres de l’Ebre ens expliquen l’espectacular eclipsi solar observat el passat 20 de març. Com veureu, hi ha moltes maneres de fer-ho: amb ulleres homologades, amb caixa fosca projectada, projectat a la paret amb espàtula de cuina, amb telescopi o màscara!!! Però les imatges i vídeos parlen molt millor ... Anem-hi!
Amunt

::Fem xarxa

L’institut Vescomtat de Cabrera d’Hostalric participa al Seminari  d’Escoles Verdes del Maresme
El passat dimecres 11 de març alguns representants verds, pares, alumnes i professorat de l’Institut Vescomtat de Cabrera d’Hostalric varen assistir a una de les sessions del Seminari d’Escoles Verdes del Maresme que va tenir lloc a l’Institut de Palafolls.
La finalitat de la trobada era explicar la gestió, organització i funcionament del nostre centre com a escola verda. Els nostres alumnes varen exposar les actuacions que realitzem, així com la motivació de l’alumnat per participar en aquestes actuacions.
Les escoles verdes del Camp de Tarragona i Terres de l’Ebre tenen un nou espai virtual per participar, compartir i difondre les actuacions que realitzen als centres. La web també disposa d’un espai per compartir el treball que es fa als diferents seminaris, i informacions diverses sobre el programa Escoles Verdes. Fes-hi una ullada!!!
Dia Mundial de l’Aigua a la llera del Llobregat
Un miler de nois i noies de dotze escoles de l’Hospitalet i cinc de Cornellà van celebrar el Dia Mundial de l’Aigua amb una sortida per veure l’eclipsi de sol a la  llera del riu Llobregat, en una zona on s’ajunten els dos termes municipals.
Amunt

::Compartim projectes amb les entitats

L'Institut Montsoriu d'Arbúcies participa amb l'Aula Oberta com a
El professorat va valorar positivament les següents raons per afegir-s’hi al projecte:
- Es planteja en el marc d'aprenentatge servei: és a dir, els alumnes aprenen realitzant un servei a la societat; en aquest cas a través de l'associació PAS, entitat que impulsa i coordina el projecte. Ajuden a fer difusió del patrimoni cultural i natural de l'entorn proper.
- Afavoreix l'aprenentatge vivencial d'aquest entorn. Proposa accions motivadores que afavoreixen un aprenentatge significatiu, estimulen la comunicació i l'activitat pràctica i en resulta un producte que té aplicació i difusió.
- L'enfocament és competencial i interdisciplinari, i proposa un projecte que relaciona diferents àrees (aprenentatge per projectes).
- Formem part d'una xarxa de centres que participen en el mateix projecte.
Els productes resultants es concreten en:
- El manteniment de la senyalització del tram de El Camí que va d’Arbúcies a Montsoriu.
- La recollida d'informació de punts d’interès i la creació de continguts a la Camipèdia sobre patrimoni cultural, artístic i social, festes, tradicions, rondalles, llegendes, anècdotes, personatges il·lustres, etc.
Podeu veure algunes fotos de la primera sessió com a "vetlladors
Amunt

::Recursos

Fer un cop d’ull al cercador de bones pràctiques sobre experiències d’aprenentatge i servei. Us serviran per inspirar-vos, revisar i dissenyar nous projectes de servei a la comunitat.
Una eina de reflexió cap a una nova cultura del consum urbà. Una iniciativa conjunta de GRAIN, l’Observatori del Deute en la Globalització (ODG) i la revista Sobirania Alimentària, Biodiversitat i Cultures.
Seguint el tomàquet, un producte emblemàtic de Catalunya, es revela com les importacions des d’Holanda, França o Bèlgica en plena temporada alta tenen per conseqüència la caiguda de la producció catalana amb els impactes socials i ambientals que això suposa.
Al web trobareu: activitats dirigides al professorat, sobre química, alimentació, materials, biomedicina, riscos naturals, el mar, radiocomunicacions..., tallers a l’aula sobre terratrèmols, camps magnètics o contaminació, visites als centres de recerca i suport als treballs de recerca de batxillerat.
Conegueu el temps meteorològic previst pel 2050 a diferents països del món que l’Organització Meteorològica Mundial (OMM) ha recollit en un canal de youtube.
Les previsions meteorològiques estan recollides en les llengües dels països i subtitulades en anglès; i no expliquen només el temps atmosfèric, sinó també els canvis que ha sofert el territori a causa de l’augment del nivell del mar o l’explotació dels recursos naturals.
Vegeu el vídeo Econopoly 4.0 que escenifica el sistema econòmic actual en el qual hem de sobreviure jugant les cartes que ens ha tocat viure. Hi ha jugadors/res premium (pocs), divers@s (molts) i clandestin@s (masses) i ungovern que juga les cartes per fer el bé comú, o no?
Al joc Econopoly les regles del joc estan en constant canvi i cada dia més jugadors opten per trencar el desequilibri. Una coproducció de Laeditora i Economistes Sense Fronteres.
Aquesta pel·lícula narra la història real i extraordinària de quatre nens que diàriament s’han enfrontar a una multitud d’adversitats i perills per arribar a l’escola. Aquests nens/es viuen en quatre punts molt distants de la terra, però comparteixen les mateixes ganes d’aprendre. Al web trobareu unes fitxes didàctiques que us permetran preparar amb antelació la projecció de la pel·lícula.
El bloc de l’hort escolar de l’Escola Sant Martí d’Arenys de Munt té, entre altres recursos interessants, el d’Horts del món, on es recull la manera de treballar els horts escolars a diferents parts del món, així com materials i noves idees. Podreu conèixer les experiències d’Austràlia, Anglaterra, França, Polònia, Alemanya, Itàlia, Estats Units i Nicaragua.
Cinc aplicacions sobre el canvi climàtic. Aplicacions que ens poden ajudar a divulgar, conscienciar i preparar-nos per la lluita contra el canvi climàtic.
Una guia interactiva elaborada per l’Àrea Metropolitana de Barcelona, que té  com a objectiu augmentar la capacitat de la ciutadania i les famílies per prendre decisions i posar en pràctica consells útils per millorar l'eficiència energètica a casa, reduir la facturació i contribuir a millorar el medi ambient. Un motiu més per reflexionar sobre la necessitat de canvi del model energètic vigent i fer —el que anomenen— la transició energètica.
Una pàgina web on es cataloguen i s’informa dels conflictes ambientals a escala mundial. Hi trobareu un mapa dels conflictes ambientals més rellevants, des del qual podreu accedir a la informació de cada conflicte.
Moure’t costa poquíssim!. Espai web que pretén facilitar la mobilitat de les persones i reduir l’ús del vehicle privat mitjançant els  viatges en cotxe compartit.
Amunt

::Agenda

Venus i Júpiter
by Freepik
Organització: Museu de Ciències Naturals de Granollers | Lloc: Palaudàries, 102 (Jardins Antoni Jonch Cuspinera). Granollers | Dates: Del dissabte 11 d'abril de 2015 al dissabte 18 d'abril de 2015.
ECOFira de Valls
by Freepik
Organització: Valls Millora | Lloc: Pati. Valls | Dates: Dissabte 18 d'abril de 2015.
De font a font. Aprenem de l'aigua
by Freepik
Organització: Societat Catalana d'Educació Ambiental | Lloc: Puigrubi de Torelló (Vall del Ges-Osona) | Dates: Dissabte 25 d'abril de 2015.
Festa pel territori. La Selva del Camp
by Freepik
Organització: Grup d'Estudi i Protecció dels Ecosistemes Catalans i XarxaSud | Lloc: La Selva del Camp | Dates: Dissabte 25 d'abril de 2015
Dibuixar la natura: l’esbós de camp
by Freepik
Organització: Institutció Catalana d'Història Natural | Lloc: Espai Natural del Corredor (Mataró) | Dates: 25 i 26 d'abril de 2015

No hay comentarios: