martes, 10 de septiembre de 2013


# 62
Butlletí
e-Escoles Verdes
Programa Escoles Verdes
Departament de Territori i Sostenibilitat. ISSN 2014-4059
Divendres, 06 de setembre de 2013Imprimeix | Butlletins anteriors
 

:: Us expliquem

I amb ell s'incorporen nous centres al Programa escoles verdes i molts comitès ambientals es renoven. Donem la benvinguda a tothom i us encoratgem a continuar treballant, com fins ara, per millorar l'escola. Aprofitem per convidar-vos a compartir, mitjançant aquest butlletí, les vostres actuacions amb la resta de centres de la Xarxa d' Escoles Verdes.

Des d'aquí us volem convidar a fer ús del servei d'assessorament, que ha de facilitar-vos la feina com a dinamitzadors del Programa al centre i oferir-vos propostes d'activitats, recursos, materials, consells, etc.

Us en recordem les dades de contacte:
  • Territori: Comarques de Lleida*
    Entitat: Fundació Cedricat
    Telèfon: 973 484 320
    a/e: escolesverdes@cedricat.cat
    Persona de contacte: Cristina Barbens i Judit Pardos
  • Territori: Comarques de Girona
    Entitat: Les Guilleries, Associació
    Telèfon: 972 869 127
    a/e: lesguilleries@gmail.com
    Persona de contacte: Teresa Saló i Montserrat Moya
  • Territori: Comarques de Tarragona
    Entitat: Cel Rogent
    Telèfon: 977 600 895
    a/e: escolesverdes@celrogent.com
    Persona de contacte: Imma Piñas i Maria Oliver
  • Territori: Catalunya Central*
    Entitat: Viladraueducació
    Telèfon: 938 849 131
    a/e: escolesverdes@viladraueducacio.com
    Persona de contacte: Lluis Pagespetit, Nuria Canals i Núria Cruset
  • Territori: Maresme i Vallès Oriental*
    Entitat: Escola de Natura del Corredor
    Telèfon: 937 955 405
    a/e: enc@pangea.org 
    Persona de contacte:
     Joan Manel Riera i Roger Porta
  • Territori: Barcelona Comarques*
    Entitat: Fundació Catalana de l'Esplai -ACCC
    Telèfon: 934 747 474
    a/e: escolesverdes@esplai.org 
    Persona de contacte:
     Júlia Garcia, Vivian Escoda i Gisela Balanya
* Els centres de Barcelona ciutat, Lleida ciutat, Argentona, Cornellà de Llobregat, El Prat de Llobregat, Sabadell, Sant Feliu de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Sant Esteve Sesrovires, Vilanova i la Geltrú, Terrassa, Badalona, Sant Cugat del Vallès, Vic i l’Hospitalet de Llobregat reben l'assessorament directament dels programes d'educació ambiental municipal o de l'Agenda 21 escolar. Com sabeu, aquestes xarxes locals d'escoles i el Programa escoles verdes constitueixen la Xarxa d' Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya (XESC).

A la pàgina web del Programa  trobareu espais temàtics, recursos educatius i un recull d’experiències dels centres que us ajudaran a planificar i dur a terme les actuacions previstes en els plans d’acció.
Un dels objectius de la XESC és establir mecanismes d'intercanvi que facilitin la col.laboració entre xarxes. Els intercanvis afavoreixen la participació i la comunicació de la comunitat educativa i enriqueixen l'activitat pròpia de cada xarxa i de cada centre escolar. També faciliten el contacte personal entre les persones que impulsen els projectes d'educació per a la sostenibilitat als centres i són una oportunitat única per a compartir experiències, intercanviar opinions i inquietuds i potenciar la realització de projectes compartits.

La XESC organitza els fòrums per facilitar l'intercanvi d'experiències entre el professorat i l'alumnat dels centres educatius, crear un marc que permeti el contacte personal entre els participants i afavorir la creació de xarxes territorials d'intercanvi.
El gran nombre de centres participants fa necessari crear uns fòrums d'intercanvi territorialitzats.

Entre els mesos d’octubre i novembre és previst que es duguin a terme 13 fòrums territorials. Les dates i llocs previstos són:

FORUM: Comarques de Lleida
Data prevista: Pendent de concretar 
Lloc previst: Pendent de concretar

FORUM: Terres de l'Ebre 
Data prevista: 12 de novembre 
Lloc previst: Sant Carles de la Ràpita

FORUM: Tarragona I
Data prevista: 19 de novembre
Lloc previst: Cambrils
 
FORUM: Tarragona II
Data prevista: 21 de novembre
Lloc previst: El Vendrell

FORUM: Vallès Occidental
Data prevista: 16 d'octubre
Lloc previst: Sant Cugat del Vallès

FORUM: Barcelona Comarques
Data prevista: 24 d'octubre
Lloc previst: Vilanova i la Geltrú

FORUM: Girona (Primària)
Data prevista: 14 de novembre
Lloc previst: Girona

FORUM: Girona (Secundària)
Data prevista: 28 de novembre
Lloc previst: Girona

FORUM: Catalunya Central I
Data prevista: 17 d'octubre
Lloc previst: Vic

FORUM: Catalunya Central II
Data prevista: Pendent de concretar
Lloc previst: Pendent de concretar

FORUM: Maresme - V. Oriental
Data prevista: 5 de novembre
Lloc previst: Mataró

FORUM: Baix Llobregat  i Barcelonès (Primària)
Data prevista: 22 d'octubre
Lloc previst: L'Hospitalet de Llobregat

FORUM: Baix Llobregat i Barcelonès (Secundaria)
Data prevista: 29 d'octubre
Lloc previst: El Prat de Llobregat

El termini per a inscriure-s'hi finalitza el 30 de setembre.
Inscripció 
Us convidem a visitar el nou Catàleg d’activitats sobre mobilitat sostenible per a centres educatius que ha elaborat el Departament de Territori i Sostenibilitat. Hi podeu agafar idees d’experiències sobre aquesta temàtica fetes a altres centres educatius i dur-les a terme al llarg del curs escolar o durant la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura. També hi trobareu una sèrie de recursos educatius per a treballar amb l’alumnat la mobilitat sostenible a dins o fora de l’aula.

Us recordem que del 22 al 29 de setembre d’enguany se celebra la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura. Us proposem que ens expliqueu què feu al vostre centre educatiu durant aquesta Setmana i que ho envieu a la bústia d’escoles verdes: escolesverdes.tes@gencat.cat

Entre les propostes rebudes, se seleccionaran les més interessants i es publicaran en els butlletins electrònics d’escoles verdes d’octubre i novembre. Si rebem alguna activitat diferent de les que es proposen al catàleg, es valorarà si es considera interessant d’afegir-la-hi.
Us convidem a participar en la  V Setmana Europea de la Prevenció de Residus del 16 al 24 de novembre. Una mateixa setmana a Europa per promoure un missatge conjunt: “El millor residu és el que no es produeix”. Empreses, associacions, administracions, escoles, universitats, cooperatives, etc. organitzen activitats destinades al gran públic o als propis treballadors.

En el marc de la Setmana, se celebrarà enguany el Dia de la Reutilització (16 de novembre).
Amunt
 

:: Les escoles parlen...

L'alumnat de cicle inicial ha gaudit fent sabó artesà, tal i com el feien els nostres padrins. Hem pogut seguir tot el procés i veure la increïble transformació que ha patit l'oli. Ha estat una activitat molt interessant i  tots ens hem pogut endur unes pastilles de sabó cap a casa!
Aquesta història ambiental, l’ha escrita tot l’alumnat de l’escola La Candela de Valls: la van començar a escriure els nens i les nenes de P3 i la van anar continuant successivament la resta de cursos fins a arribar a sisè, l’alumnat del qual va explicar-la  a tota l’escola la tarda de Sant Jordi a la plaça del Pati.
Ja fa tres anys que l’alumnat de l'escola va començar la construcció d'un estany a l'hort.

Avui podem dir que aquest ecosistema ja forma part del nostre entorn. Per a nosaltres l'estany representa una font d'aprenentatge constant al voltant del medi ambient i una manera molt engrescadora de motivar tot l’alumnat.
La jornada verda va consistir en un seguit d’activitats relaciones amb el medi ambient i la sostenibilitat. Vam treballar amb material reciclat realitzant, per cicles, diverses manualitats i, a més, el cicle superior va dur a terme una calçotada amb els mestres de l’escola, amb els calçots qu ells mateixos van plantar i cuidar. Els nens i les nenes de la llar també van col·laborar en la jornada verda plantant floretes a l’era.

A escala de poble, vam anar a la deixalleria i depuradora de La Selva del Camp i també vam anar a la riera a regar els arbres que vam plantar, com a escola, a la festa de l’arbre. Una vegada a la riera, vam aprofitar per netejar l’espai de deixalles. Els de cicle mitjà i superior van anar-hi amb bicicleta.

Per recordar aquest dia tant bonic tota l’escola va pintar un mural al pati de baix, sota el lema “Posa un jardí a la teva vida”. De cara al curs vinent, tenim una mascota nova: “El calçot  Rafaelot”
A fi que nens i nenes hi puguin llegir a les hores d’esbarjo les notícies penjades, l’Escola Alzines Balladores ha creat una cartellera verda interna, construïda amb una pissarra, decorada amb enganxines de colors, retoladors de pissarra, etc. i situada al mig del porxo.
Amb motiu de la Setmana del Voluntariat Ambiental de Catalunya, els i les alumnes de cicle mitjà i superior de l’escola El Temple (Tortosa) van plantar un seguit de plantes aromàtiques al jardí del seu centre. L’activitat es va fer durant la primera setmana del mes de juny, coincidint amb la celebració del Dia Mundial del Medi Ambient el 5 de juny.
L’alumnat de 1r d’ESO de l’Institut Els Alfacs (Sant Carles de la Ràpita) ens mostra la construcció de models senzills d’aqüífer realitzats en l'assignatura de Ciències de la Naturalesa. L'objectiu d'aquesta pràctica és que els i les alumnes siguin conscients del fet que l'aigua subterrània no es troba omplint cavitats i coves, sinó que es troba amarant les roques i sediments del subsòl: és a dir, ocupant els espais buits o porus que hi ha entre les partícules sòlides que formen aquestes roques i sediments (sorra, grava...).
Fa uns quants dies que disposem d’un nou compostador a l’escola. L’han construït els i les alumnes de l’optativa d’Agricultura i Jardineria de 3r d’ESO utilitzant bidons reciclats.

El fet de tenir un compostador permetrà reciclar totes les restes de vegetació que genera el pati i, d’altra banda, aconseguir el nostre propi adob; així podrem tenir un hort amb els enciams i tomàquets més  formosos de la contrada.
A l’escola, cada cicle ha tingut les seves responsabilitats en la cura de l’hort: educació infantil i cicle inicial, s’han encarregat d’anar a comprar el planter al Sindicat de Pagesos de la nostra ciutat (Igualada); els i les alumnes de quart, cinquè i sisè s’han encarregat de plantar escaroles, enciams, cebes, cols, etc.
Quan l’ hort ha estat a punt, s’ha fet la collita i s’ha dut a terme un treball molt específic sobre aquests vegetals a la classe de Medi i Sciences, amb els resultats del qual l’alumnat de cinquè ha preparat la cartellera verda: hi ha explicat les parts de la planta en anglès, el procés de la fotosíntesis, el que necessiten les plantes per viure i les descripcions en anglès d’una ceba i un enciam.
Agents verds de l’Escola Pia de Caldes de Montbui decideixen en una reunió dur a terme una campanya per trimestre, i trien donar suport a una campanya de la Creu Roja per a recuperar el coltan de les bateries de mòbils vells o que ja  no funcionen.
Amunt
 

:: El racó de l'alumnat

Els nens i les nenes de 2n B estem investigant sobre les 3R (reduir, reutilitzar i reciclar). Hem fet un recull de consells sobre com reduir i reutilitzar desde casa. A continuació, us mostrem un vídeo que esperem que us agradi i que us ajudi a cuidar una mica més el medi ambient.
Aquí us deixem uns enllaços per conèixer més consells:
L’alumnat de 2n d'ESO de visual i plàstica ha publicat un nou clip, (ja és el sisè) en el qual ens conviden a tots a fer un gir vers la sostenibilitat. Al llarg de 32 pàgines i d’ una  vintena d'articles molt interessants, trobareu informació de totes les actuacions que s'han fet i es faran en la línia de l'escola verda. Cal remarcar que el sentit de l'humor i el vessant artístic i creatiu de l’alumnat fan que no puguis deixar de llegir.
Amunt
 

:: Fem xarxa

Durant el curs 2012-13, hem realitzat conjuntament i de forma col·laborativa una exposició fotogràfica durant la Fira de Sant Isidre als baixos de l’Ajuntament de Solsona. Es tracta d’una actuació proposada pel professorat participant en el Seminari, dinamitzada pel CRP del Solsonès i la Fundació CEDRICAT i amb el suport del Consell Comarcal del Solsonès i de l’Ajuntament de Solsona.
Amunt
 

:: Compartim projectes amb les entitats

L'Associació de Naturalistes de Girona (ANG) prepara diversos materials pedagògics sobre com pot afectar el canvi climàtic el Parc Natural del Baix Ter. D'una banda, elabora una exposició que analitza com poden canviar diferents punts d'interès del Parc a conseqüència del canvi climàtic i, d’una altra, un recurs educatiu per a alumnat de secundària, on també es podran preveure els efectes del canvi climàtic en aquest espai.
Amunt
 

:: Agenda

Aquest premi, organitzat pel Col•legi d’Ambientòlegs de Catalunya (COAMB), té per objecte que els participants presentin un projecte o treball de final d’estudis; una iniciativa empresarial; un treball de recerca; una activitat o campanya de comunicació en l’àmbit del medi ambient i la sostenibilitat. El termini d’enviament de treballs fineix el 25 de setembre del 2013.
Del 15 al 24 de novembre, tindran lloc tot un munt d’activitats de divulgació científica arreu del nostre territori: jornades de portes obertes, exposicions, xerrades, jocs, tallers científics..., tot un ventall de possibilitats al teu abast.
Ja és actiu el bloc de la III Trobada d’Experiències Transformadores, que es farà els dies 6, 7 i 8 de desembre de 2013 a Barcelona. En aquesta Trobada es parlarà d’educació; d’una educació per a la transformació social, d’una educació en i per a temps de crisis. Podeu participar-hi fent arribar les vostres experiències.
L’associació Ornitològica Picampall de les Terres de l'Ebre, organitza el  curs 50 ocells imprescindibles del Deltaels dies 28-29 de setembre, dins de les seves activitats de l’Escola de Natura. El curs consta de continguts teòrics i sortides pràctiques i el professors són Jordi Feliu i Quim Vilagran. Es tracta d’una activitat gratuïta finançada pel Parc Natural del Delta de l’Ebre.
Activitat emmarcada dins dels actes de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura. Marxa per donar a conèixer l’anella verda de la ciutat de Manresa, alhora que es potencia la mobilitat sostenible i sobretot saludable. Els recorreguts es poden fer a peu o en bicicleta; per a cada una de les modalitats, hi ha un recorregut llarg i un altre de curt.
Data: 29 de setembre de 2013
Amunt
 

:: Recursos

El Montseny a l’escola és un programa d’educació ambiental que s’adreça a l’alumnat de primària de les escoles situades als municipis del Parc Natural del Montseny i que pretén apropar el Montseny a la població local.

Promogut per la Diputació de Girona i Barcelona, es desenvolupa amb la participació dels equipaments d’educació ambiental del Parc. El programa presenta un seguit d’unitats didàctiques i de recursos complementaris que faciliten als mestres l’apropament al Parc.
El compromís de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) amb el Foment de la Sostenibilitat ha consolidat aquest programa, que el curs 2013-14 ofereix noves activitats sobre el canvi climàtic, la salut ambiental, les energies renovables i sobre els parcs, platges i rius metropolitans.

Disposa d’una oferta específica per adults  i escolars  sobre temàtiques ambientals. Són activitats gratuïtes per als participants.
És una proposta educativa telemàtica  creada per Intermón Oxfam, que combina l’activitat a l’aula i el treball en xarxa entre alumnat de 6 a 17 anys de diferents realitats culturals, econòmiques i socials, en la qual participen centres de tot el món.

Cada any es treballa una temàtica concreta relacionada amb l’educació per a una ciutadania global, com ara els drets laborals, el canvi climàtic o la pobresa, amb propostes didàctiques adequades a l’edat.

Per al proper curs, els grups es poden inscriure a partir del 5 de setembre.
Aquesta guia és un instrument útil i pràctic que recull de materials i experiències sobre educació per al desenvolupament, que es realitzen des de diverses ONGD que formen part de la Coordinadora d’ONG pera el Desarrollo-España. (En castellà)
Consumpedia 
Espai de consulta gratuït i no comercial que consta d’un fitxer de productes, en permanent desenvolupament, amb informació independent, rigorosa i pràctica, pel qual podem passar per prendre decisions de consum més conscients.
Ideal com a eina pràctica per a alumnat de cicle superior i de secundària i per a la vida diària de cadascú.

No et consumeixis 
Bloc que ens ofereix un ventall d’alternatives per a aplicar a l’hora de consumir: des de productes alimentaris fins a productes financers, passant per productes electrònics, vehicles i mitjans de transport i per la roba. Els establiments que es proposen al bloc, els podem trobar per Internet o per les comarques gironines.
Aquesta web ens proposa un conjunt d’activitats, programes en què el centre pot participar i aspectes a tenir en compte a l’hora de fer una auditoria al centre per tal de disminuir-ne la petjada ecologia. Fa referència a temàtiques com l’energia, l’aigua i residus i materials.
A través d’aquest enllaç, podreu trobar un material didàctic que vol oferir a mestres i educadors/es de menjador activitats per realitzar a l'aula i a l'espai de menjadors, i promoure la coimplicació i la realització d'iniciatives comunitàries que fomentin el menjar ecològic, socialment just i la sostenibilitat. El material didàctic proposa activitats des d’educació infantil fins a cicle superior de primària.
Realitzada per l’Àrea de Territori i Sostenibilitat i el Servei d’Equipaments i Espai Públic de la Diputació de Barcelona, aquesta web disposa d’un cercador per poder conèixer quines espècies d’arbres són més idònies per a plantar en un pati d’escola, o bé en la zona viària propera de l’escola, per tal de fer una correcta elecció o recomanació a l’ajuntament corresponent. Té en compte totes les variables que l’afectaran a l’espai on haurà d’ubicar-se. Una tria encertada serà la millor garantia per assegurar l’èxit de creixement de l’arbre.
Adreçat a l’alumnat i professorat de secundària, aquest recurs es basa en activitats d'aprenentatge basades en projectes en les quals els estudiants avaluen la capacitat d'una comunitat per respondre a les crisis que amenacen els sistemes naturals i humans, tot generant idees per al seu redisseny i fer-los més resilients. Aquest recurs ha estat desenvolupat per Ecoliteracy, una organització sense ànim de lucre dedicada a l'educació per a una vida sostenible.

En aquest mateix sentit, Ersília ha desenvolupat, amb el suport de la Diputació de Barcelona, i basant-se en el treball desenvolupat per Mcrit per a l'Ajuntament de Barcelona, el web  “Ciutats resilients ” , que permet veure i conèixer els plans i estratègies d’adaptació al canvi climàtic que s'estan duent a terme a diverses ciutats al món.
L’aprenentatge servei és una metodologia educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat, en què els participants es formen tot treballant sobre necessitats reals de l’entorn.

Aquest manual explica en 10 passos com desenvolupar un projecte d’APS al centre educatiu.
Conjunt de recursos elaborats pel Servei de Vigilància i Control de l'Aire (SVCA) i revisats pel Servei d’Educació Ambiental (SEA); comprèn la visita virtual a una estació de vigilància de qualitat de l’aire, quatre fitxes pedagògiques i quatre vídeos.

Aquests recursos permeten donar a conèixer diversos conceptes sobre qualitat de l’aire i promoure la reflexió sobre la problemàtica de la contaminació atmosfèrica i les accions individuals i col·lectives que es poden dur a terme per minimitzar-la.
Amunt

No hay comentarios: