jueves, 10 de abril de 2014

# 68
Butlletí
e-Escoles Verdes
Programa Escoles Verdes
Departament de Territori i Sostenibilitat. ISSN 2014-4059
Dimarts, 08 d'abril de 2014Imprimeix | Butlletins anteriors
 

:: Us expliquem

El quinzè aniversari del Programa escoles verdes es va celebrar el 15 de març a Barcelona amb un acte al Teatre Nacional de Catalunya, en el qual va participar el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila.

A la celebració es va fer un reconeixement als centres que fan de l’educació per a la sostenibilitat un pilar fonamental de llur projecte educatiu. S'hi va aplegar un miler de persones de la comunitat educativa de les escoles verdes, entre professorat, alumnat i pares i mares, reunides per defensar el paper exemplificador que han de tenir les escoles en la transició de la societat catalana cap a un horitzó futur de sostenibilitat.

També s'hi va lliurar el Distintiu d’escola verda als quaranta-dos centres que l’han aconseguit aquest curs, després d’haver elaborat i aprovat el seu Pla de cohesió ambiental i haver dut a terme el seu primer Programa d'acció, i als cent cinquanta-set l’han renovat, amb la qual cosa sis-cents vint-i-tres centres educatius del Programa disposen a hores d’ara del Distintiu d’escola verda a tot Catalunya.
Us expliquem la jornada amb la nota de premsa que van redactar els i les joves assistents:

Dimecres dia 2 d’abril va tenir lloc la IV Trobada Catalana de Joves Tinguem Cura pel Planeta (CONFINT) al Parc Central del Vallès de Sabadell. En total hi van participar 120 alumnes de 31 escoles diferents d’arreu de Catalunya, 40 professors/es i 20 delegats de les anteriors conferències (2012 i 2013).

Aquesta Conferència es va celebrar simultàniament al País Basc i a França, amb els quals es va mantenir contacte a través de les xarxes socials (Facebook i Twiter #Tinguem cura14).

En aquesta trobada es va treballar en diversos grups, on es van compartir les accions que les escoles han dut a terme durant aquest curs i el canvi que aquestes han suposat.

A la tarda, es van realitzar 9 tallers més lúdics per tal de poder ensenyar tot el que s’havia fet i es va treballar des de diferents punts de vista.

Per últim, es van escollir, mitjançant una votació, els delegatsa/des catalans que aniran a la Trobada Estatal que tindrà lloc el novembre a Barcelona. Aquests delegats/ades seran els representants de les escoles de Catalunya.

La feina no s’acaba aquí: ara les escoles seguiran treballant a partir de les idees que han posat en comú amb d’altres centres, per tal que es pugui veure encara més el canvi.

Entre totes i tots esperem tenir més Cura del Planeta!

Àlbum de fotos 
Una quinzena d’estudiants d’educació secundària i de batxillerat de nou centres educatius d’arreu de Catalunya que formen part de la Xarxa d’Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya (XESC) s’han trobat amb la comissària europea d’acció climàtica, Connie Hedegaard, per plantejar-li diverses preguntes sobre el canvi climàtic.

El diàleg, que va ser molt interessant i enriquidor, va ser moderat per Tomàs Molina, qui va aprofitar per fer curtes entrevistes abans i després del diàleg a l’alumnat que hi va assistir. Podeu veure-ho a l’emissió de l’Espai Terra per TV3 el 28 de març (del minut 6’15” al minut 11’20”).l
Amb motiu del Dia Internacional de Sensibilització sobre el Soroll, l’Ajuntament de Terrassa acull la Jornada Menys soroll, més acústica, organitzada pel Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona, el Col·legi Oficial d’Enginyers Tècnics de Telecomunicació i el Laboratori d’Enginyeria Acústica i Mecànica de la UPC.

Es tracta d'una Jornada tècnica amb quatre blocs temàtics, un dels quals és la sensibilització vers el soroll; l’Escola verda Rosella de Viladecavalls hi presentarà un exemple pràctic.

Aprofitant l’avinentesa d’aquest dia, us proposem consultar l’apartat de recursos educatius sobre contaminació acústica, que s’ha reestructurat darrerament en 3 apartats (activitats, jocs i guies; unitats didàctiques i material divulgatiu), per si us n’interessa algun. També us recordem que un d’aquests recursos és el Taller de prevenció de la contaminació acústica.
El Departament de Governació i Relacions Institucionals, a través del Programa d’innovació i qualitat democràtica, obre la convocatòria del Premi Participa a l’Escola 2014, l’objecte del qual és premiar les experiències de participació o de foment dels valors democràtics a l’escola. Té una dotació de 5500 euros i el termini per a presentar candidatures acaba el 31 de juliol.

Els destinataris del Premi són els centres de primària o secundària ubicats en territori català que hagin dut a terme una experiència de participació o de foment dels valors democràtics a l’escola durant el curs acadèmic de la convocatòria.

Els criteris fonamentals per a avaluar la qualitat dels projectes són la seva creativitat, l’efectivitat i la possibilitat d’avaluació; la sostenibilitat; i la capacitat d’inclusió de col•lectius amb menys tendència a la participació. També es valora que, en l’experiència, hi hagin participat els agents més adients per assolir els objectius fixats i  l’impacte de l’experiència en la comunitat.

Un jurat compost per membres del Departament de Governació, d’Ensenyament, representants de les AMPAS i dels alumnes i un expert en participació infantil decidirà l’escola guardonada.

Amb la convocatòria del Premi Participa a l’Escola, el Departament de Governació i Relacions Institucionals se suma als esforços d’altres institucions catalanes en la conformació d’una eina de qualitat democràtica per al futur, ja que facilita l’exercici del dret de ciutadania dels infants i la seva implicació en la transformació de la pròpia comunitat.

Us convidem a participar-hi !
Amunt
 

:: Les escoles parlen...

Des de l'escola Mas i Perera de Vilafranca, us passem un vincle amb l'activitat que ha fet  l’alumnat de cicle mitjà al voltant de fer germinar aglans i plantar alzines. És un treball molt interessant.
A la primavera, nens i nenes surten més de l'escola: van a visitar museus, exposicions, ciutats, etc. Avui volem explicar una d’aquestes sortides. La colla de segon, que està treballant el projecte de l'hort i estudiant els oficis,  va visitar AMPANS, va fer un taller de reciclatge de paper i va estrenar la visita al jardí i a l'hort.

Alguns alumnes d'AMPANS van fer de guies i van explicar en què consisteix un hort urbà, com podem millorar l'hort de la nostra escola, etc. També van ajudar els més petits en el procés de fabricació del paper.

Els i les nostres alumnes van aprendre molt sobre fabricació de paper i com cuidar l'hort, però sobretot van poder descobrir que, malgrat les dificultats, tots podem aprendre, ensenyar i oferir molt als altres.

La visita va ser entranyable i volem agrair a AMPANS la magnífica acollida que vam rebre.
Com ja és costum a la nostra escola des que som escola verda, cada any dediquem una setmana de feina al Medi Ambient.

Els delegats i les delegades verds de les nostres classes es reuneixen per pensar, planificar i revisar la feina que fem; en una d'aquestes reunions, van proposar que enguany dediquéssim la setmana mediambiental a la contaminació. El tema els interessava tant que ens van posar d'acord de seguida i van distribuir el treball per cicles de la manera següent:

Ed. infantil : "Netegem el nostre planeta. Els contenidors"
C. inicial : "Contaminació de l'aigua"
C. mitjà: "Contaminació acústica"
C. superior: 5è "Contaminació electromagnètica" i 6è "Contaminació de l'aire"

A  les tardes de tota la setmana, vàrem treballar en tallers reduïts, reflexionant i buscant informació sobre les diferents maneres de contaminar, els efectes que la contaminació provoca en la salut i sobre què podem fer nosaltres per reduir-la.

Els delegats i les delegades verds van explicar la feina feta i les propostes de millora en l'acte de cloenda, que es va fer divendres a la tarda al teatre de l'Ateneu; s’hi va projectar un audiovisual dels alumnes treballant i una pel·lícula. Finalment, vam cantar tots junts la cançó “Els quatre elements”, que havíem anat aprenent durant la setmana.
El treball també va quedar exposat a la nostra escola per tal de compartir-lo amb totes les famílies.
L’escola Montseny ha realitzat una parell de vídeos sobre reciclatge i consells del capità Enciam. Els han fet tot l’alumnat de l’escola per tal d’agafar bons hàbits i no perdre’ls.

Consells del Capità Enciam 
El passat 26 de febrer, dia de l’aniversari de la Fundació de la Congregació de les  Germanes Vedruna, es va celebrar a Ripoll el 1r Congrés Mediambiental de les Escoles Vedruna.

La trobada s´emmarcava dins el projecte de sostenibilitat dels centres, un dels eixos vertebradors de la proposta Educativa Vedruna, i es va fer a Ripoll en el marc de la capitalitat de la cultura catalana.

L’alumnat va venir-hi acompanyat d´unes mascotes molt especials: unes bèsties elaborades amb material de desús que identificaven cada escola i cada poble. I s’hi va fer un taller, on es treballava amb tablets i aplicacions ambientals, gràcies a la col·laboració de SAMSUNG i VODAFONE.
El 4 de març els i les alumnes de l'Institut Ramon Berenguer IV d'Amposta van anar al Bus del reciclatge.Hi van fer unes activitats referents al cicle de vida dels aparells elèctrics i electrònics, a on s’han de llençar quan ja no serveixen i a l'estalvi en matèries primeres i energia que representa reciclar-los. Les activitats van ser molt dinàmiques; a més a més van projectar una pel·lícula en 3D.

La reacció dels i de les alumnes va ser molt positiva i els va agradar molt, perquè, encara que ja saben com reciclar altres residus i a quin contenidor s'han de llençar, no sabien que els mòbils, videoconsoles i els altres aparells elèctrics també s'han de reciclar.

Esperem que hi tornin l'any vinent!
Amunt
 

:: El racó de l'alumnat

Des de fa un parell de cursos, la superfície del nostre estimat hort s’ha reduït molt. Per compensar-ho, als i a les alumnes de 6è se’ns va acudir construir un hivernacle amb materials de rebuig. Avui estem contents de poder anunciar que aquest passat mes de febrer l’hem pogut acabar amb l’ajuda i col·laboració de tota l’escola!

Hem anat explicant el projecte, el procés de construcció i n’hem fet difusió al nostre bloc verd. Us convidem a fer-hi una ullada. Qui sap, potser us animeu a fer-ne un vosaltres!
El 18 de febrer a l'Escola Quatre Vents de Manlleu es van estrenar dues reporteres (Paula Olmo Blanes i Mama Dembele) per informar d'una nova iniciativa que s'ha portat a terme a l’escola: “l'arbre dels desitjos”. L'arbre dels desitjos s'ha elaborat amb papers de diari reciclats i altres materials; i està decorat amb fulles de paper que porten un desig relacionat amb el medi ambient.

Aquests són alguns dels desitjos que hem fet per cursos i classes:
- La llum tancarem quan no hi siguem.
- Pel medi ambient ni brutícia ni paper.
- La natura respectarem i el pati netejarem.
- Recicla el paper i no embrutis el carrer.

Esperem que aquests desitjos es puguin aplicar al dia a dia, ja que són un bon recurs per a cuidar el nostre entorn.
Amunt
 

:: Fem xarxa

El 14 de març, els Serveis Educatius de l’Alt Empordà van organitzar una matinal de tallers per alumnes d’educació primària. uns  250 alumnes de cicle mitjà de diferents escoles vingudes de Figueres ciutat i d’altres municipis es van reunir per participar en una matinal farcida de tallers, que van oferir diverses entitats d’educació ambiental de les comarques de Girona i el Consell Comarcal de l’Alt Empordà.

Es van formar grups de 16 alumnes de tots els centres assistents i, al llarg del matí, van anar passant per tallers amb títols tan suggerents com:  “No deixis entrar el tigre”, “Els rius: construir per destruir”, “El petit Moliner”, “L’aigua i els greixos”, “Taller de flotació”, “Les algues invasores”, etc. Al final, tots els i les  alumnes van fer una manualitat, en la qual creaven una molècula d’aigua que van poder portar a l’escola.

Des d’aquí volem donar les gràcies als Serveis Educatius de l’Alt Empordà, que han dedicat bona part del curs a organitzar aquesta i moltes altres activitats adreçades a professorat i a alumnat per poder treballar en  profunditat el tema de l’aigua. 
Les escoles verdes del Camp de Tarragona han celebrat el Carnaval tenint en compte els criteris de sostenibilitat. Aquí teniu una mostra del que han fet.
El divendres 21 de març, i en el marc de la Setmana Ambiental, més de 500 alumnes han plantat esqueixos al viver de l'arborètum i arbres de ribera a la Devesa.
Amunt
 

:: Compartim projectes amb les entitats

La Xarxa de Voluntariat Ambiental de Catalunya (XVAC), en col·laboració amb el Departament de Territori i Sostenibilitat i amb el suport de l’Obra Social de “la Caixa", organitza la 2a Setmana del Voluntariat Ambiental de Catalunya (SVAC). Amb aquest esdeveniment, es pretén fer un reconeixement a les persones voluntàries en l'àmbit ambiental i donar visibilitat a les entitats que les acullen.

La segona edició de la Setmana del Voluntariat Ambiental tindrà lloc entre el 31 de maig i el 8 de juny de 2014.

La SVAC aglutina accions i activitats de voluntariat ambiental organitzades per diferents entitats arreu del territori per oferir experiències obertes a la participació dels ciutadans de Catalunya, alhora que es dóna visibilitat a les entitats i ressò als seus projectes.

Us proposem moltes maneres de participar. Una de ben fàcil és que feu fotografies de les accions que fareu aquesta Jornada on surtin les vostres mans (professors, nens...), atès que el lema d’aquesta és "Dóna un cop de mà per al medi ambient", i les pugeu a l’Instagram del web de la Setmana.
Amunt
 

:: Agenda

El 10 de maig se celebra l’European Clean Up Day, que consisteix a dur a terme activitats de neteja a espais naturals. Si esteu interessats a participar-hi, us heu d’inscriure abans de l’11 d’abril.

Podeu aprofitar per fotografiar aquestes activitats de voluntariat ambiental i enviar-les a la segona Setmana del Voluntariat Ambiental de Catalunya (SVAC), que tindrà lloc entre el 31 de maig i el 8 de juny de 2014.
El dissabte 26 d'abril, a la plaça Europa de Girona, tindrà lloc de 10 a 14 hores la Fira de la ciència oberta a tothom.

Al matí, diferents grups d'alumnes d'ESO, batxillerat i cicles formatius explicaran i duran a terme experiments científics adreçats a alumnes de primària, d'educació infantil, docents i famílies. El cartell de la fira ha estat dissenyat per un alumne de l'Institut  Vescomtat de Cabrera d'Hostalric.
Del 26 març a l’11 abril, l’Ajuntament de Sabadell celebra els 10 anys d’Agenda 21 escolar, amb una mostra de materials, fotografies, dades i records dels més de 250 projectes realitzats pels centres de Sabadell adherits al programa des de l’any 2003.

Tota la il·lusió, esforç, treball col·laboratiu i participació tant d’alumnat, professorat com també d’AMPAS i entitats de l’entorn queden reflectits en aquesta mostra.

Lloc: Casal Pere Quart. Espai 2. Rambla, 69. Sabadell.
Horari: de dl. a dv., de 8 a 20 hores; ds., dg. i festius, d'11 a 14  i de 18 a 21 hores.
Activitat adreçada a batxillerat i cicles formatius que forma part del cicle Matins de ciència. La conferència-debat, a càrrec de Josep Maria Mallarach, s’emmarca en el projecte Ecotendència.Edu.
S’hi tractaran qüestions com:
  • Continuen existint conflictes d'interessos entre natura, desenvolupament i urbanització?
  • Serviria valorar econòmicament aquests serveis? Quins són?
  • Per què no els hem valorat fins ara?
  • Què és la "infraestructura verda" de la qual parla la Unió Europea?

Data: 6 de maig de 2014
Horari: a les 10h (1h 15 min de durada)
L’Escola de Natura de Parets organitza un taller de permacultura per a escoles. Les persones  interessades han de reservar la plaça a través de la pàgina web de l'Escola de la Natura, indicant al camp DNI " ESCOLES VERDES". Hi ha 15 places gratuïtes per a escoles verdes.
L’objectiu del Seminari és presentar el resultat del treball de la Xarxa CoDeS i oferir als participants de Catalunya la oportunitat de conèixer directament els productes generats per la xarxa CoDeS per a promoure la col·laboració entre l’escola i la comunitat en diferents contextos.

Lloc: Museu Blau, Barcelona
Data: 22 de maig de 2014, de 16:30 a 20 hores
Cost: el Seminari es gratuït si s’ha fet la inscripció prèvia a: codes.bcn.2014@gmail.com
Amunt
 

:: Recursos

Saps quant CO2 hi ha darrera els teus aliments? I els quilòmetres que recorre el teu menjar fins que t’arriba al plat? Calcula les emissions que generen els aliments importats. Només cal que agafis el tiquet de la compra.
Les planàries són cucs plans (Platelmints) amb una extraordinària capacitat de regeneració. Una planària pot regenerar tot el seu cos en unes dues setmanes a partir d’una petita part de la seva anatomia. Actualment s’utilitzen com a models de regeneració en investigacions sobre cèl·lules mare. Es poden demanar planàries (Schmidtea mediterranea) a la cambra de cria del CESIRE-CDEC.
Vídeo on es recrea el procés de 8 mesos en 3 minuts. Així neix un arbre!
El kit “Caixa d'Hàbits Saludables" permet als infants d'educació infantil reflexionar sobre les seves accions quotidianes. Cada activitat està relacionada amb algun aspecte de la salut: l'alimentació, el descans, la importància de tenir una vida activa, el coneixement de les parts del cos, els sentits i les emocions.
El kit està format per petites narracions per a llegir, jocs i dinàmiques i molts elements visuals que permeten omplir la vida de l'aula d'hàbits saludables. A més, el professorat disposa d'un material pedagògic per treballar les activitats a classe i per fer participar les famílies.
La cooperativa Tarpuna us proposa un projecte engrescador per a tot el centre i amb resultats sorprenents. L'estalvi energètic no és tan sols una necessitat, sinó que és també una gran oportunitat educativa i, alhora, pot esdevenir l'inici d'un veritable procés d'aprenentatge cap a l'optimització energètica a la vostra escola o institut.
T’agrada anar al camp? Vols ensenyar als teus alumnes quin és l’ocell que acabeu de veure? Ara, ja no cal carregar la motxilla amb les guies. Amb l’aplicació gratuïta de SEO-Birdlife al teu mòbil, tindràs una completa guia amb les 563 espècies d’ocells citades a l’estat espanyol, les seves característiques, àudios dels cants, mapes de distribució, estat de conservació, etc. També t’ofereix informació de rutes per 25 espais d’importància ornitològica.
L’Agència Estatal de Meteorologia (AEMET) presenta en la seva web tres jocs educatius interactius que permeten saber més del temps i el clima. Estan classificats per nivell de dificultat: dos jocs de baixa dificultat, “Els meteors” i “Els instruments meteorològics” (amb opció de triar el català com a idioma); i un de nivell avançat, “Descubriendo la meteorologia: las nubes” (només en castellà).
L’objectiu de la web és ser una eina de recursos educatius sobre l’energia, per a escoles i entitats.
Els i les mestres participants han compartit alguns recursos d’elaboració pròpia i també n’han buscat de complementaris (alguns elaborats per les vostres xarxes), segons l’edat dels alumnes.  Com a exemple del que hi podreu trobar, us convidem especialment a donar una ullada a:

Esperem que també sigui una eina d’utilitat per als vostres centres i xarxes! I, naturalment, estem oberts a afegir-hi els recursos que anem descobrint entre tots. 
Medi Ambient a Catalunya. Informe 2012, que arriba enguany a la sisena edició, és un instrument de la Generalitat de Catalunya per a posar a l'abast de tota la ciutadania la informació ambiental més rellevant del període temporal que comprèn.

La informació s'hi presenta de manera entenedora i divulgativa i dóna compte dels avenços produïts en el desenvolupament de les polítiques i dels programes orientats a la protecció del medi.
La finalitat d'ocellsdelsjardins.cat és fer un seguiment dels ocells que podem trobar al nostre jardí, en un parc públic, al balcó o a la terrassa. A partir de la informació obtinguda, es treballarà en l'elaboració de tendències poblacionals, preferències de tipologies de jardí, preferències de menjadores i un seguit de variables que són aplicables a la gestió i conservació d’aquests ocells.
A l’apartat de recursos educatius sobre medi natural, s’han publicat un parell de pòsters nous, l’Encanyissada i el riu Francolí, dins de la col·lecció de Pòsters d’ecosistemes aquàtics. Hi trobareu una imatge de l’ecosistema principal amb les espècies característiques d’aquest.

L’Encanyissada és la llacuna més gran del Delta de l’Ebre i es troba envoltada per un cinturó de canyissar molt dens i extens; el riu Francolí presenta una biodiversitat i paisatge amb uns valors molt elevats a molts dels seus trams, ja que pateix una sequera estival molt elevada.
Amunt

No hay comentarios: