sábado, 8 de marzo de 2014

# 67
Butlletí
e-Escoles Verdes
Programa Escoles Verdes
Departament de Territori i Sostenibilitat. ISSN 2014-4059
Dijous, 06 de març de 2014Imprimeix | Butlletins anteriors
Si planifiques per a un any, sembra blat. Si planifiques per a una dècada, planta arbres. Però si planifiques per a tota la vida, educa persones
(KWAN-TZU, filòsof xinès, 300 a.C.)

  • 2014 Any Internacional de l'Agricultura Familiar
  • Xarxes socials
  • Butlletí de medi ambient
  • Xarxa d'escoles per a la sostenibilitat de Catalunya
  • Butlletí de Novetats del Centre de Documentació de medi ambient
 

:: Us expliquem

La Xarxa d’Escoles Verdes està d’aniversari i, per a celebrar-lo, us convidem a l’acte que tindrà lloc el proper 15 de març al Teatre Nacional de Catalunya a Barcelona. En aquesta celebració, oberta a la comunitat educativa de totes les escoles verdes,  volem fer un reconeixement als centres que fan de l’educació per a la sostenibilitat un pilar fonamental del seu projecte educatiu; i s’hi lliurarà el Distintiu d’Escola Verda als centres que el reben aquest curs per primer cop i el Diploma de renovació als que el renoven.
Us hi esperem!
Inscripció a l’acte  
El 2 d’abril, al Parc Tecnològic del Vallès a Sabadell, s’hi esdevindrà la III Conferència catalana del projecte internacional “Tinguem Cura del Planeta”: un projecte adreçat a alumnat de secundària que desenvoupem a Catalunya en el marc de la Xarxa d’Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya (XESC) i, a escala estatal, en el de la Xarxa ESenRED (Escuelas hacia la Sostenibilidad en Red).  Aquest curs hi participen 32 instituts, 18 són dels quals del Programa escoles verdes.

Encara que no estigueu participant en aquest projecte, us convidem a utilitzar-ne la guia metodològica: hi trobareu dinàmiques per promoure la participació de l’alumant als projectes i a les actuacions que esteu portant a terme als centres.
Guia Metodològica  
El Cos d'Agents Rurals ofereix a tots els centres educatius un seguit de xerrades informatives per al
  • Els Agents Rurals i els animals(adreçada a educació infantil i primer cicle de primària)
  • Agents Rurals. Conèixer ens ajuda a prevenir (adreçada a segon i tercer cicle de primària)
  • Els Agents Rurals. Una sortida professional per a la protecció dels medi natural (adreçada a alumnat de secundària)
Amunt
 

:: Les escoles parlen...

La unitat didàctica ha servit a l’alumnat de sisè de l’escola per conèixer els diferents paisatges de la terra, els seus climes, les transformacions que pateixen els paisatges, quins són els efectes de l’activitat humana i de la pròpia natura, les conseqüències a curt i llarg termini i fins on estem disposats a renunciar o adquirir nous hàbits...; tot dins un marc de reflexió constant sobre què significa cada pas o cada decisió que prenem en la transformació dels paisatges.

L’objectiu principal és que les ciutadanes i els ciutadans futurs que tenim ara a les aules prenguin consciència del que significa habitar la terra i del poder que tenen per canviar hàbits de comportament, a fi de preservar el planeta i continuar-hi vivint de forma responsable i coherent amb els postulats sostenibles.

Ens agradaria molt que aquesta unitat fos útil al professorat que vol treballar  a partir d’un problema rellevant, desenvolupant projectes on s’englobin diferents metodologies. Endavant perquè un altre món és possible.
Els dies 18 i 19 de desembre de l’any passat, es van fer a l’Institut del Morell les jornades culturals, dins de les quals es van dur a terme diverses activitats relacionades amb el medi ambient.

  • La gimcana sostenible: proves relacionades amb la sostenibilitat: la frase maleïda sostenible, formes d'estalvi d'aigua, recollida selectiva de residus, etc.
  • El jardí mediterrani: arranjament d'un espai del pati per a plantar-hi plantes i arbustos típics del nostre clima.
  • El guarniment d'un pi amb boles de paper d'alumini dels embolcalls d'esmorzar.
Com cada any, el departament de ciències experimentals ha organitzat, juntament amb altres departaments, la Setmana del Medi Ambient. Aquest any el tema escollit ha estat l’hort. Durant la setmana, els i les alumnes del centre  han assistit a diferents xerrades fetes per un pagès de la zona per a informar de l’agricultura de proximitat; també han recopilat receptes de cuina antigues amb productes de l’hort i  han recollit informació de fruites i verdures de l’època i de la zona.
L’ 11 de febrer els nens  i les nenes de l’escola Sant Gil de Torà van realitzar un taller de reciclatge.

L’alumnat d’infantil va sortir a mirar el compostador de l’escola i hi va veure algunes coses que no hi havien de ser; després, lvan explicar-li un conte el protagonista del qual deia que només hi podia anar la matèria orgànica i, finalment, va dibuixar els materials que podien anar al compostador.

El de cicle Inicial va descobrir de quins materials estava feta la seva classe  (bàsicament petroli, fusta, roba i maons) i va pintar unes imatges per formar un mural on s’observa tot el procés de transformació que segueixen aquests materials.

El de cicle mitjà va treballar el procés que segueix la recollida de matèria orgànica a la Segarra i què es fa a les plantes de compostatge; va interpretar un joc de rol on diferents grups defensaven la conveniència o no de la recollida porta a porta i de la necessitat de tenir plantes de compostatge.

Els més grans de l’escola vam aprendre a classificar els diferents envasos (les seves marques, la quantitat que contenien, els seus ingredients, …)
El Grup de Voluntaris de Medi Ambient de la UAB va col•locar dues caixes niu per a mallerengues a la nostra escola. Seguint les seves indicacions, aquest gener les hem despenjades i netejades amb l’ajuda dels infants. Ara, ja estan preprarades perquè les mallerengues vinguin a posar-hi els ous!
Els i les alumnes de 2n i 3r d’ESO de l’Institut Ramon Berenguer IV d’Amposta han fet, a l’assignatura de Tecnologia, circuits elèctrics (làmpades) amb materials reutilitzats i una maqueta d’una vivenda Ecològica.
El mercat, organitzat per la comissió verda amb la col·laboració de la comissió decohesió el 29 de novembre, responia a l’esperit de celebrar la Setmana Europea de la Prevenció de Residus amb un objectiu doble: d’una banda, afavorir el reciclatge de roba i joguines amb tots els beneficis mambientals que això comporta i, d’una altra, conscienciar de la viabilitat d’aquest tipus de pràctiques.

La crida als pares de l’escola a participar va donar molts bons resultats, ja que es van recollir tota mena d’objectes infantils, joguines i roba (500 peces de roba i 50 joguines i altres objectes).

Es va recaptar un total de 100 €; tenint en compte que el preu de venda de la majoria d’objectes va ser de 0,50 cèntims, la quantitat d’objectes venuts va ser molt elevada. La roba i els objectes van ser donats a Càritas i els diners recaptats es destinaran a cobrir necessitats de la pròpia escola.

El mercat també va facilitar que membres de la comunitat educativa de diferents procedències culturals interactuessin treballant juntes amb l’objectiu d’aconseguir una integració a l’escola més gran i el coneixement mutu entre les famílies.
Amunt
 

:: El racó de l'alumnat

Aquest és el lema que hem triat els i les alumnes de cicle mitjà de l’Escola Vall de Lord per conscienciar els habitants de Sant Llorenç de Morunys del fet que cal respectar i mantenir el poble net.

Ens vam adonar que, arran de la ruta turística, hi havia molts excrements de gos a certes zones de pas i, a més a més, deixalles: bosses, envasos…Aquest fet no ens va deixar indiferents i vam començar a pensar com podríem solventar-ho.

Vam presentar una instància a l’ajuntament demanant permís per col•locar cartells al poble i, havent-ne rebut una resposta assertiva, ens vam posar de cara a la idea per complir el nostre objectiu. Actualment vetllem dia a dia perquè aquests missatges romanguin al seu lloc i n’observem constantment l’eficàcia.
Els i les alumnes del Comitè Ambiental de l’Institut Puig Cargol de Sant Antoni de Calonge han posat en marxa una campanya per reciclar tòners i cartutxos d’impressora, que es pot veure al seu bloc d’escola verda, on s’explica detalladament.
Els nens i les nenes de cicle inicial de l’Escola Francesc Macià de Súria ens han preparat un racó verd molt xulo!

Es tracta d’un joc per classificar correctament els residus. Hi ha una caixa amb tot d’objectes que s’han de posar al seu lloc (hi ha caixes amb diferents colors, que representen els contenidors, i una altra caixa, que seria la deixalleria). Tota l’escola aprofita per passar-hi a jugar una estona; així anem recordant que cada cosa té el seu lloc!
Amunt
 

:: Fem xarxa

Amb pales i moltes ganes de posar les mans a la terra, nens i nenes de l’Escola Marta Mata s’han convertit per un dia en jardiners, a fi de crear un prat de papallones amb una gran varietat de plantes. Els petits jardiners s’han encarregat d’enllestir el prat i al final de l’activitat han explicat què havien fet i per què.

El projecte és una iniciativa de l’Ajuntament de Viladecans i pretén apropar els més petits a la biodiversitat.
Amunt
 

:: Compartim projectes amb les entitats

Comença aquest any una nova modalitat d'apadrinament del Camí: una ruta de senderisme cultural en procés de senyalització amb la participació de particulars, administració, entitats, etc., que uneix totes les capitals de comarca prenent la forma irregular d'un "8". Està pensat per poder-lo recórrer a peu o en bicicleta i permet conèixer la cultura, la història i la natura del nostre territori.

Fins ara hi havia "vetlladors del camí", que eren persones que s'encarregaven de senyalitzar i repassar un o dos cops l'any la senyalització del teu tram.  Enguany es vol ampliar el projecte a escoles i instituts que vulguin fer un servei a la comunitat vetllant una etapa del tram.  El fet que en coneguin tram implica l'aprenentatge de la història, geologia, geografia, llengua; així s’aconsegueix una bona integració del currículum.

A mig termini, s'ha proposat crear una xarxa de centres educatius vetlladors, que podrien fer agermanaments i intercanvis d'experiències i comprometre’s a fer caminades de repàs de la senyalització dos cops l'any sota la coordinació d'altres vetlladors de la zona.

Si us voleu esdevenir centre vetllador, cal que us poseu en contacte amb nosaltres. Telèfons  93 844 4553 - 608 035 983 (matins).
Amunt
 

:: Agenda

Amb la finalitat de donar a conèixer activitats presentades en edicions anteriors de Ciència en Acció s’ofereix el curs “Mostra d’activitats de Ciència en Acció”, que consisteix en 5 sessions de presentació d'activitats de ciència a l'aula. Els objectius del curs són: donar idees i recursos per a potenciar l'ensenyament d'una ciència de qualitat, ajudar a fomentar les noves vocacions científiques i contribuir a la millora dels resultats.

Termini d’inscripció fins al 7 de març
Prepara't per experimentar i conèixer el Mediterrani com mai no ho has fet, endinsar-te en un banc de tonyines, veure amb els teus propis ulls l'evolució de la crisi salina o descobrir quins són els perills reals que amenacen el futur del nostre mar.

"Mediterrani" és molt més que una exposició sobre vida marina; és una porta oberta a la reflexió sobre la relació que tenim amb el mar i sobre com cal actuar davant d'un fet objectiu: que la superpoblació de les costes i la limitada capacitat de renovació del Mediterrani han fet que sigui una zona amb uns nivells de contaminació i d'espècies en perill d'extinció dels més alts del món.
 
El 22 i el 29 de març es farà al CRAM una jornada on podreu participar en l’activitat “Simulació del rescat d’un dofí” i conèixer el Programa educatiu d’aula CRAM. Us hi podeu apuntar el dia que més us convingui i heu de confirmar-hi l’assistència abans del 18 de març, trucant al 931010170 o enviant-nos un missatge.
Amunt
 

:: Recursos

Pam a Pam és el mapa col·laboratiu de la ciutat de Barcelona que mostra punts de consum responsable i d’economia solidària; una iniciativa de SETEM per a transformar la ciutat a partir de la teva cistella de la compra.
El consum pot ser una eina de transformació social. Amb aquest mapa col·laboratiu volem posar-te fàcil que trobis alimentació ecològica, comerç just, roba sense explotació o banca ètica a prop de casa.
La Fundació Emys i Limnos han liderat, gràcies al suport del Departament de Territori i Sostenibilitat, la creació d’una web dedicada a la tortuga d’estany.
La caracterització química de la pluja àcida és una eina necessària per a avaluar l’efectivitat de les mesures de control de la contaminació atmosfèrica a curt i llarg termini, cosa indispensable per a una protecció ambiental correcta.  Al nou apartat s’explica què es la pluja àcida, com es mostreja, quins  efectes té i quines són les tendències dels últims anys a Catalunya quant a la sevacaracterització.
Aquest recurs educatiu vol apropar l'alumnat a la biodiversitat marina, especialment als serveis ambientals que ofereix i a les problemàtiques que l'afecten. L’objectiu de cada sessió és proposar solucions als problemes que pateixen els mars i oceans, alhora que es fomenten hàbits de consum saludables i ecològics. El recurs va adreçat a alumnat del cicle de primària (de 6 a 10 anys) i proposa un seguit d'activitats per a dur a terme a l'aula, amb les famílies i al menjador escolar.

A més del recurs, podeu visitar el bloc de SOSpeix. En aquest espai, alumnes, pares i professors podeu compartir les vivències i experiències d'implantació d’aquesta campanya al vostre centre escolar i com aconseguiu salvar els mars i oceans.
Webquest sobre Biodiversitat per treballar a cicle superior (Museu d’Educació Ambiental de Pamplona), que indica tot el material necessari amb la programació i temporalització al quadern del professor. (En castellà).
L’Institut Català d’Ornitologia (ICO) presenta el seu nou projecte de ciència ciutadana: Ocells dels Jardins. Amb aquesta iniciativa segueix el model d’altres projectes de seguiment d’ocells a jardins de gran part d’Europa. La finalitat del projecte català és fer un seguiment dels ocells que podem trobar al nostre jardí, en un parc públic, al balcó o a la terrassa. A partir de la informació obtinguda es treballarà en l’elaboració de tendències poblacionals, preferències de tipologies de jardí, preferències de menjadores i un seguit de variables que són aplicables a gestió i conservació.
En aquesta web es podrà trobar la informació bàsica de tots els espais que componen el SISTEMA d’espais naturals protegits de Catalunya, amb explicacions sintètiques que permeten comprendre les relacions complexes d’un SISTEMA creat fa més de 30 anys, que ha donat lloc a múltiples figures de protecció i que ha culminat amb la consolidació de la Xarxa Natura 2000 a Catalunya.

Cada setmana es van publicant nous ESPAIS del conjunt del SISTEMA, i de mica en mica s’anirà completant tota la web. De moment podeu gaudir dels textos, fotografies i informació interessant de fins a una cinquantena d’espais del territori català, alguns dels quals poc coneguts.
Amunt

No hay comentarios: