jueves, 7 de febrero de 2013

# 57 Butlletí e-Escoles Verdes



# 57
Butlletí
e-Escoles Verdes
Programa Escoles Verdes
Departament de Territori i Sostenibilitat. ISSN 2014-4059
Dimecres, 06 de febrer de 2013Imprimeix | Butlletins anteriors
 

:: Us expliquem

En el marc d’un projecte de cooperació liderat pel Departament de Territori i Sostenibilitat, l’objectiu del qual és l’intercanvi d’experiències d’ambientalització d’escoles per tal d’acordar futures accions de col·laboració, una delegació de la regió senegalesa de Fatick, encapçalada pel vice-president del Consell Regional, Famara Sarr, ens va visitar el desembre per conèixer de prop el Programa escoles verdes.

Els objectius principals de la trobada han estat posar en comú els programes d’escoles verdes de Catalunya i de Fatick, intercanviar necessitats i interessos, establir criteris d’actuació i avaluació i acordar els propers passos de la col·laboració.

A més de diverses sessions de treball, els representants de Fatick han visitat l’Institut Baldiri Guilera del Prat de Llobregat, l’Institut l’Estatut de Rubí i l’Escola i la ZER Subirats.

Uns de les propostes de cooperació que es van concretar a la trobada va ser la d’un projecte d’agermanament entre centres educatius de secundària catalans i senegalesos. Per tant, si esteu interessats a participar-hi, poseu-vos en contacte amb la vostra assessoria tècnica. La llengua vehicular del projecte és el francès.
En el marc del projectes compartits amb la XESC, us informem d’algunes novetats del projecte “Tinguem Cura del Planeta”.

Els centres de secundària que estigueu interessats a participar-hi aquest curs, us hi podeu inscriure omplint el formulari següent.

La inscripció significa que s’adquireix un cert compromís a fer el procés que proposem, i alhora serveix per identificar quins són els centres que hi estan participant, i poder programar, així, les trobades i intercanvis que es faran a nivell català i a nivell estatal, les dates dels quals encara s’han de concretar.

Aquesta setmana hem enviat a tots els centres que van participar-hi el curs passat una còpia dels pòsters catalans que van viatjar a la Conferència Estatal de Vitòria (gener 2012), i una còpia dels pòsters elaborats pels joves durant la Conferència Europea a Brussel·les (maig 2012).

Tots els materials d’aquest projecte els podreu trobar, properament, a l’espai “Tinguem Cura del Planeta” de la web de la XESC.

Us recordem els nous materials que hem elaborat per a aquest curs:
Actualment som dins del Decenni de les Nacions Unides de l’Educació per al Desenvolupament Sostenible (2005-2014), que promou la integració dels principis, valors i pràctiques del desenvolupament sostenible en totes les facetes de l’educació i l’aprenentatge.

En aquest marc de referència, neix el “I Premi Escola, Agricultura i Alimentació Ecològica”, impulsat pel departaments d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, Ensenyament i Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, conjuntament amb l’Associació Vida Sana i amb la col·laboració de l’editorial Graó.

Poden optar al premi tots els centres educatius d’educació infantil, primària i secundària o llars d’infants de Catalunya que hagin desenvolupat al llarg del curs escolar 2011-2012 un projecte o una experiència relacionats amb la producció agrària o l’alimentació ecològica.

El termini de presentació de candidatures acaba el 8 d’abril. El veredicte dels premis s’anunciarà en un acte públic dins de la fira BioCultura, que es farà del 25 al 28 d’abril.
Amunt
 

:: Les escoles parlen...

L’Escola Isabel Besora és una escola verda. Per aquest motiu, el cicle d’infantil comença el curs amb un projecte ambiental: a P3, aprenem a reciclar; a P4, la mobilitat sostenible: la bicicleta; i, a P5,  una energia renovable: el vent. Aquest  projecte  és una feina i una  iniciativa més de l’escola que dia rere dia treballa per millorar i fer més sostenible el nostre entorn.
L’Institut Baix Empordà de Palafrugell ha convocat els  “XII Premis per unes Escoles Verdes 2013” amb l’objectiu de motivar la investigació del medi.

El termini de presentació dels treballs de recerca fineix el 16 d’abril de 2013.
A l’Escola Jeroni de Moragas, es van posar en marxa el curs passat els equips del Capità Bombeta:una iniciativa sorgida a l’escola que s’ha ampliat a la resta de centres de la Fundació Ampans. Els capitans Bombeta són responsables de recordar a la resta d’alumnes i mestres que cal ser conscients de la importància que té fer un bon ús de l’energia per a una millora del medi ambient.

Més informació 
L’últim trimestre del curs passat, es va dur a terme a la nostra escola una activitat al pati per recordar la importància del reciclatge i la de fer-lo de manera adequada. La van fer els i les alumnes de 5è, disfressats amb bosses d’escombraries de diferents colors com els contenidors. Un cop buidades per ordre les bosses de les diferents papereres del pati, es va veure que moltes deixalles no eren a la paperera corresponent. L’alumnat de 5è va anar explicant on havia d’anar cada deixalla i la va col·locar al lloc adequat. Tot l’alumnat de l’escola, que feia d’espectador, es va adonar que no ho feia del tot bé i que és molt important reciclar correctament. Ara, que ja en sabem molt, ho farem molt bé!
L’Escola Garbí Pere Vergés d’Esplugues du a terme des de fa molts anys el Projecte de Vida Social, que s’explica al pdf adjunt.

Més informació
l’Escola Riu d’Or ja té un espantaocells: té una història curiosa que ens ha portat a treballar de debò.
Enguany ens hem adherit a una activitat de participació promoguda pels comerciants del nostre poble: ornamentar les places  entre l’alumnat de les diferents escoles. Nosaltres hem escollit la Plaça de la Sardana.

Ho hem fet a partir de materials reciclats: bosses de plàstic, ampolles d’aigua, càpsules de cafè, etc. S’han utilitzat 198 ampolles d’aigua buides de plàstic per fer les rotllanes/estrelles; 35 ampolles per a ornamentar la pèrgola tot fent-ne tires amb rínxols; i 324 càpsules de Nespresso.

D’aquest treball, n’hem tret la Nadala que ha estat la Felicitació de Nadal i del proper any 2013 a tota la comunitat educativa.
La Comissió de Medi Ambient de l’escola va proposar a tot l’alumnat fer una postal de Nadal a mà i amb material reciclat. Els i les alumnes de primària hi van poder participar elaborant una postal de Nadal amb material reutilitzat (cartró, paper, plàstic, botons, etc.) i posar-hi un missatge de Nadal. La imaginació dels infants és tan àmplia que sempre ens sorprèn als que som més grans.

Al bloc d'educació ambiental, hi trobareu les fotos d'algunes postals que ens van portar els nens.
L'Institut Vescomtat de Cabrera (Hostalric) ens ha fet arribar en una presentació en power point els objectius que s'ha proposat treballar aquest curs, que estan basts en les 3 R.
Amunt
 

:: Fem xarxa

Enguany, l’Institut les Marines de Castelldefels engega el V Concurs de Fotografia mediambiental. Ja s'ha obert el termini per presentar les fotos, que, com l'any passat, és obert als i a les alumnes de 6è de primària de Castelldefels i de tots els Instituts del poble.

Obrint el document, podeu veure el cartell de la V edició i consultar-ne les bases.
I podeu gaudir, també, de les espectaculars fotos que presentades l’any passat.
Amunt
 

:: El racó de l'alumnat

L’alumnat de 3r d'ESO de l’Institut Vilamajor va tenir la pensada de posar una tortuga a la bassa. Algú es va oferir a donar-ne una que havia crescut massa i no la podia tenir a casa; va resultar ser una tortuga de Florida. Aquests petits depredadors estan destrossant els ecosistemes locals i, per això, l’alumnat de l’institut ha decidit informar la gent d’aquest fet, penjant un pòster informatiu al racó verd del centre i penjant cartells a llocs estratègics del nostre poble.
Entreu al bloc d’aquest centre educatiu i podreu veure les actuacions que du a terme.
Amunt
 

:: Agenda

Del 12 al 15 de febrer.
Hi podreu trobar moltes activitats per fer a la vostra escola:  Animalari (taller); Per què som com som? (conferència); L’home ve del mico? (taller); 3 infinits (monòleg).
Aquest concurs es convoca amb l’objectiu d’estimular l’interès pels temes de ciència i pel pensament científic entre els estudiants, petits i joves escolaritzats a centres, amb la intenció de potenciar la creació d’obres literàries o plàstiques que tractin la ciència amb imaginació i valor científic.
Més informació

Accedeix als materials didàctics: Com fer contes de ciència:
L’objecte del Premi Participa a l’Escola són les experiències en centres educatius de primària o secundària que versin sobre formes de participació i/o que fomentin la pràctica i l’aprenentatge dels valors democràtics a l’escola, duts a terme durant el curs acadèmic corresponent a l’any de la convocatòria.

Hi ha dues modalitats d’opció al Premi: una per a centres educatius i una altra per a treballs de recerca dels alumnes de batxillerat.

L’import total destinat a l’atorgament d’aquest Premi és de 12.500 euros, amb càrrec al pressupost de la Generalitat de Catalunya per a l’any 2013. Els guanyadors o guanyadores del premi rebran un diploma de reconeixement per la tasca realitzada i un import màxim de 5.500 euros per centre en la modalitat del Premi "Centres educatius" i un import màxim de 750 euros en la modalitat "Treballs de recerca".

Les experiències o els treballs de recerca s’han d’haver dut a terme durant el curs acadèmic 2012-2013. El termini de presentació de sol·licituds acaba el 31 de juliol de 2013.
Concurs de redacció global (Global essay competition) convida els i les escolars a compartir els seus punts de vista sobre els drets i les responsabilitats de persones d’arreu del món en la creació d’un futur sostenible.
L’associació IAEDEN i El GOB Menorca són promotores de projectes de custòdia del territori i han organitzat una sortida guiada el proper 24 de març  per visitar la Finca Les Clotes, on s'elabora l'Oli Memoriae a partir d'olives de varietat argudell molt lligades a la comarca.

Aquesta finca es troba en el terme municipal de Llers, prop d’Avinyonet de Puigventós i Vilanant, municipis que tenen escoles verdes. És una zona de gran valor paisatgístic i està en part protegida com a Xarxa Natura 2000. A més, compta amb un patrimoni excepcional d'arquitectura de pedra seca: barraques, feixes i camins.

La sortida anirà a càrrec de Jenar Fèlix, soci fundador de l'IAEDEN, naturalista i gran coneixedor de la zona.

Hora i lloc de trobada: a 2/4 de 10 del matí davant de la Societat de Llers.
Inscripcions: de franc, però cal apuntar-s'hi trucant al 972670531
Amunt
 

:: Recursos

La Xarxa de Custòdia del Territori (xct) ha publicat el conte "Què passa a la bassa?", redactat per l'Elisenda Queralt i il·lustrat per l'Elisenda Adell.

El conte té com a objectiu difondre el missatge i els valors de la custòdia del territori entre el públic infantil. Per facilitar-ne la difusió i distribució està disponible en pdf a la secció Activitats / La custòdia i els infants del viulaterra.cat.
Consulteu el material educatiu per a primària i secundària sobre sobirania alimentària elaborat per VSF-Justícia Alimentaria Global i ACSUR Las Segovias.
Deixeu-vos portar per les aventures dels nats, uns éssers petitons i eixerits que ens acostaran a la pagesia del sud, als seus problemes i a la importància de la sobirania alimentària.
L’aprenentatge servei és una eina útil per afavorir el coneixement personal i de l’entorn dels joves, compartir aprenentatges i una oportunitat per a relacionar sinergies entre col·lectius propers.
Aquesta aplicació en 3D permet al visitant la consulta de la fitxa de cada itinerari i del perfil, si s'escau. Així l'usuari es pot fer una idea molt clara de com és un itinerari abans de decidir realitzar-lo. Consta de 142 itineraris de 12 parcs de Catalunya.

Per emprar aquesta eina, només cal disposar d'un navegador actualitzat i del plugin de google earth per a poder veure els itineraris en 3 dimensions.

Clicant sobre les icones superiors es pot veure: la localització dels itineraris; els punts d'informació de cada parc amb les dades de contacte; els punts d’interès de cada itinerari, amb una breu descripció i una imatge en la majoria dels casos, i la capa dels espais naturals protegits.
Man és un animació feta per Steve Cutts, que ens mostra la evolució de la relació dels éssers humans amb el medi ambient i la natura. Una bona animació que ens fa pensar per a començar aquest 2013.
Aquesta guia s’emmarca en un projecte pilot de malbaratament alimentari que l’Agència de Residus ha subvencionat a la Universitat Autònoma de Barcelona, en el marc de la convocatòria de prevenció de residus municipals de 2010 a entitats sense ànim de lucre i universitats.
"Mobilitza’t per la selva" és una campanya de reciclatge de mòbils que llança l’ Institut Jane Goodall Espanya. La campanya proposa allargar la vida útil dels nostres mòbils, i a la vegada, ens ofereix als ciutadan@s, una forma fàcil i gratuïta d’aportar mòbils en desús (en funcionament o no).  
Segur que has sentit molts cops allò de "per canviar el món hem de canviar nosaltres mateixos/es". Però, per on començar? El portal web Mecambio.net t'ofereix una guia de proveïdors alternatius de béns i serveis, per tal que puguis passar-te a la banca ètica, a l'energia verda, al programari lliure, a l'alimentació saludable, etc.
Destinat a infants entre 7 i 10 anys. La pàgina web conté el Joc, altres materials per a infants i una guia per al professor.
El bloc està creat i gestionat per la Fundació Plataforma Educativa. Hi trobareu a dins articles i molta informació d’interès.
RecoAtlántico és una empresa gestora de residus urbans. Realitza la recollida de cartutxs de tinta de centres educatius pagant-ne un preu simbòlic. A més, l’empresa organitza un concurs entre els centres educatius per premiar el que reculli més cartutxs al llarg del curs.
El BACC obre un nou portal web per a promoure la bicicleta als centres educatius de primària i secundària.

Educabici pretén que els infants es familiaritzin amb la bicicleta i els seus beneficis des de ben petits i puguin aprendre tot allò que aporta aquest vehicle: sostenibilitat, autonomia, seguretat, benestar, entre d’altres qüestions.
Quantes espècies exòtiques podem trobar avui dia a Catalunya? Quantes d’aquestes es consideren invasores? On podem trobar-les?

Gràcies a l’esforç conjunt de l’Administració i els investigadors, s’ha pogut començar a donar resposta a aquestes preguntes mitjançant el projecte de recerca EXOCAT, impulsat per la Generalitat de Catalunya i coordinat pel CREAF amb la participació de multitud d’experts i entitats.

La primera fase del projecte ha permès obtenir, per primer cop, una llista exhaustiva de les espècies exòtiques de Catalunya, les quals han estat classificades segons el seu estatus invasor.
Un recurs elaborat pel Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi natural amb l’objectiu d’acostar als nois i noies a la biologia i l’hàbitat de la perdiu blanca, que  hem enviat a tots els centres educatius del Programa.

No hay comentarios: