miércoles, 15 de mayo de 2013



# 60
Butlletí
e-Escoles Verdes
Programa Escoles Verdes
Departament de Territori i Sostenibilitat. ISSN 2014-4059
Dimarts, 14 de maig de 2013Imprimeix | Butlletins anteriors
 

:: Us expliquem

El passat 29 d’abril, 152 joves de 34 centres de Catalunya van participar a la Trobada Catalana, feta a l’Escola Pia de Sarrià-Calassanç i emmarcada en el projecte Tinguem Cura del Planeta i; 18 d’aquests centres (70 joves, acompanyats del seu professorat) formen part del Programa escoles verdes.

Després de l’obertura, a càrrec dels tres delegats catalans que van participar el curs passat en la conferència a Brussel·les (en Nacho, en Xavi i en Víctor), hi va haver una xerrada de Víctor Viñuales, director de ECODES i autor de l’article «Puede un instituto cambiar el mundo? » Posteriorment, es van veure els vídeos que van enviar altres joves del món sobre les accions que estan desenvolupant en el marc de Tinguem Cura del Planeta.

Després de carregar piles amb l’esmorzar, els joves es van dividir en 4 grups de treball. Sota la premissa de jove educa jove, dinamitzat per 3 facilitadors, l’alumnat va posar en comú les problemàtiques socioambientals que havien diagnosticat als seus municipis, i van detectar les semblances i diferències amb els centres propers. Fet això, van debatre sobre diferents estratègies per aconseguir que les accions traspassin el marc de l’aula o del centre, involucrin més agents i arribin a escala municipal i internacional.

Abans d’acabar el matí, els joves van reflexionar sobre com han de ser els representants escollits entre l’alumnat per, finalment, acabar votant als que els representaran en futures jornades d’intercanvi i trobades amb autoritats. Un total de 12 delegats i delegades que seran les cares visibles del compromís dels joves.

A la tarda, els delegats i les delegades es van repartir en dos grups per tal de dur a terme dues accions comunicatives. Per una banda,es van fer unes entrevistes gravades sobre el paper que juguen els centres en el TCP, sobre com encoratjar altres centres i sobre allò que destacarien de la Trobada Catalana, cosa que servirà per elaborar un vídeo resum de la trobada. Per una altra banda, es va realitzar una fotografia col·lectiva del logotip del TCP realitzada amb guixos de colors i els cossos dels joves.

Durant el plenari, els joves que van ser seleccionats com a delegats van fer la seva primera intervenció per a lliurar a les autoritats la feina feta i fer un resum del que es va fer durant el matí.

Ara, l’alumnat ha tornat als seus centres, amb el compromís de fer arribar el seu missatge a la resta de companys i companyes.
Per mesurar  la qualitat de l’aire que respirem, el Departament de Territori i Sostenibilitat disposa de la XVPCA. Una part d’aquesta Xarxa està integrada per estacions on s’ubiquen diferents equips de mesura que permeten calcular la concentració dels principals contaminants presents a l’aire.

Us oferim, d’una banda, un nou recurs educatiu mitjançant el qual podeu fer una visita virtual a una de les estacions de vigilància de la qualitat de l'aire que respirem, que ha estat elaborada pel Servei de Vigilància i Control de l'Aire (SVCA).

Visita virtual 

D’una altra banda, de cara al curs vinent, també es pot sol·licitar una visita física a alguna de les estacions de la XVPCA a la Secció d'Immissions del Servei de Vigilància i Control de l'Aire de la Generalitat de Catalunya. En aquestes visites, un tècnic explica com es mesuren els principals contaminants presents a la troposfera i com s'avalua la qualitat de l'aire a Catalunya. Es tracta d'una activitat destinada a aprofundir en aquest tema i està enfocada a alumnat de Batxillerat que hagi treballat el tema prèviament a classe.

Per sol·licitar una visita física per al curs vinent heu d'enviar un correu electrònic a l'adreça:aire_immissions.tes@gencat.cat
A aquesta primera edició del premi, impulsat per la Generalitat de Catalunya i l’Associació Vida Sana, s’hi han presentat 105 projectes. Entre els 20 finalistes seleccionats, el jurat ha escollit com a guanyadora d’aquesta primera edició l’Escola Matagalls, de Santa Maria de Palautordera, amb el projecte “La terra ens nodreix: Som el que experimentem, plantem i mengem”. El segon i tercer premi han estat atorgats, respectivament, a l’Escola Països Catalans de Lleida i l’Escola l’Era de Dalt de Tona. També s’han donat dos accèssits: a l’escola Bressol El Bosquet d’Argentona i a l’Institut Pere Vives d’Igualada.
Felicitem a tots els guanyadors i, sobretot, a les escoles verdes que hi han participat.
La xarxa estatal, de la qual forma part Escuelas hacia la Sostenibilidad en Red, ja té logotip.

El centre educatiu que ha guanyat el concurs de logos ha estat EASD Fernando Estévez de Santa Cruz de Tenerife. Des d’aquí els volem felicitar, sobretot a  l’alumnat de 1r curs de Gràfica Publicitària, autor del logotip.
Amunt
 

:: Les escoles parlen...

Alumnes del col·legi Sant Miquel dels Sants, Pau Benito, Marta Clos, Meritxell Font i Laia Villar van presentar  a l’Ajuntament de Vic els resultats de “Estudi ecològic i ambiental de la conca del Gurri al seu pas pel municipi de Vic”,  treball premiat a Recerca Jove 2012.

L’estudi, que inclou alguns plans de vigilància destinats a un control preventiu d’alguns dels paràmetres estudiats, posa de manifest les importants accions de millora realitzades durant els darrers anys per l’Ajuntament de Vic, però també assenyala diversos punts en que caldrà continuar actuant.
Mitjançant dues enquestes, els i les alumnes de tercer han descobert quina opinió tenen l’alumnat i les famílies de l’escola sobre el fet de fer servir cantimplores per beure aigua; i han elaborat un tríptic informatiu explicant-ne el resultat.
Col·legi Sant Gabriel de ViladecansFa tres cursos 6 professor@s de l’escola vam iniciar el projecte de convertir l’escola en escola verda. El curs passat ja vam començar a caminar pel camí verd establint un seguit d’activitats i celebrant la 1a Setmana Verda i, enguany, hi hem continuat caminat posant en marxa la 2a Setmana Verda, amb un programa d’activitats per a tota l’escola i un d’específic per a cada nivell educatiu. L’objectiu d’organitzar una Setmana Verda a l’escola és promoure una consciència ecològica en l’alumnat per arribar a crear una societat més sostenible.
Per Sant Jordi, l’alumnat de 3r d’Eso de l’Institut Jaume Vicens Vives de Girona va fer una exposició i un concurs amb petites escultures realitzades amb material reutilitzable, especialment llibres en desús, destinats a ser reciclats. Aquesta actuació la van portar a terme  a la classe d’Educació Visual i Plàstica i les obres es van inspirar en poemes de Salvador Espriu treballats a classe de Català.

Podeu trobar més informació i fotografies dels treballs al seu blog.


EMMA BAYONA (2n premi)
Poema:
 “El meu poble i jo”
Significat: he representat la silueta de Catalunya sobre una guia telefònica, ja que és on podem trobar el telèfon de la gent d’un poble. A sobre, en tres dimensions, l’autor escrivint el poema.
Amunt
 

:: El racó de l'alumnat

Els i les alumnes que formen part del Comitè Ambiental ens expliquen com treballen i en concret, com van portar a terme un concurs per a fer el “logo” per a les aixetes de tota l’escola amb el lema "obre-la només quan calgui".
Per tercer any consecutiu, l’alumnat de cicle inicial ha dut a terme una fase més del procés d’enjardinament de l’escola.

Poc a poc, el nostre pati està canviant la fesomia gràcies als xiquets i xiquetes i gràcies a l’Ajuntament, que recolza el projecte i ens proporciona les plantes.
Si visiteu el pati, podreu conèixer les espècies que hem plantat enguany, consultant la cartellera d’Escola Verda on en figuren els noms (festuca, romaní...).

Cada curs va augmentant el nombre d’alumnes que poden venir a ajudar-nos, ja que ells també van ser jardiners en el seu moment, quan feien primer o segon. Veiem, també, com cada vegada són més els nens i nenes que mostren sensibilització per tenir-ne cura. Des d’aquest espai donem les gràcies a tots els que ho fan possible.
Amunt
 

:: Fem xarxa

Alumnes i mestres d’escoles membres de la Xarxa d’Escoles per a la Sostenibilitat de Vic han debatut  temes de medi ambient al Primer Fòrum d’Escoles per a la Sostenibilitat.

L’alumnat ha relacionat els aspectes ambientals que treballen a la seva escola amb els 9 punts de la carta de la CONFINT: una carta que promou la sostenibilitat del planeta a través de la participació d’infants i joves.

I el professorat, tenint en compte les línies de treball actual de la regidoria municipal i les de cada centre, ha proposat que la XESVIC treballi en els propers anys els horts escolars, els aliments que es consumeixen als menjadors, el consum dels esmorzars, el malbaratament alimentari, els productes de proximitat i la prevenció i tria de residus com a projecte comú entre tots els centres i l’Ajuntament. Mestres i alumnes han compartit les conclusions i propostes de cada sessió de treball en un plenari conjunt.

La dinamització del FÒRUM ha anat a càrrec l’equip de dinamitzadors comunitaris del Taller d’ocupació del Pla de barris de l’Ajuntament de Vic, el qual, conjuntament amb els tècnics municipals, s’ha fet càrrec de la planificació, metodologia, dinamització i avaluació del Fòrum.
Organitzada pels Serveis Territorials d’Ensenyament, el passat 20 d’abril es va celebrar a Tortosa la III Jornada de Llars d’Infants, que enguany ha girat entorn a l’educació per a la sostenibilitat. Unes 100 educadores de 30 llars d’infants han compartit experiències relacionades amb l’educació per a la sostenibilitat i han participat al taller de reutilització de residus "Donem nova vida a les coses", a càrrec de Júlia Calvet.
Experiències presentades:
- EB La Gruneta (Amposta). Una escola bressol verda  L’hort .
- Llar d’Infants Panilló (Gandesa). Projecte Verema .
- EB del Delta (L’Aldea). Projecte: Reciclem tots junts .
Amunt
 

:: Agenda

Organitzat pel Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, el curs té com a objectiu facilitar el coneixement d’aquesta activitat i donar les nocions bàsiques teòriques i pràctiques a aquelles persones que vulguin iniciar-se en aquesta activitat, o bé millorar-ne els coneixements.
A partir del 8 de maig, de dimarts a diumenge, de 10.00h a 20.00h, al CosmoCaixa Barcelona.

L'exposició posa en relleu la importància de la microscopia en els descobriments científics i en l'estudi del medi ambient. Ens mostra un món "amagat" d'éssers desconeguts, diferents, estranys i de gran bellesa, alhora que ens permet comprendre com la ciència i la tecnologia ens han acostat a aquest món diminut i han fet possible conèixer-lo en profunditat.
El 16 d’abril es va iniciar la campanya de divulgació del projecte Xisqueta mitjançant la “Roulotte – caravana Xisqueta” a Taüll, Alta Ribagorça. L’objectiu de la campanya és donar a conèixer el projecte Xisqueta (valorització de la llana de raça xisqueta, l'ofici de pastor i el treball artesà) a l'àrea d'influència del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. Es preveu realitzar un total de 38 tallers d’abril a juny repartits en 30 pobles diferents.

L’activitat consisteix en tallers gratuïts oferts des de l’estructura mòbil “Roulotte – Caravana Xisqueta”, que tindran una durada aproximada de dues hores i seran impartits pels artesans del projecte. Els diferents tallers que s’oferiran seran: els processos de la llana, el feltre, les tècniques de teixit, la pell i els matalassos.

Més informació 
Organitzats per l’Exploratori dels Recursos de la Natura, que s’enmarca dins dels projectes estratègics del Campus d’Excel·lencia Internacional-Barcelona Knowledge Campus (UPC i UB), els cursos EXPLORA són activitats enfocades a oferir als assistents l'oportunitat de participar i conèixer projectes de recerca que s'estiguin duent a terme, i de fer experiments vinculats amb els recursos que ofereix la natura. Els cursos combinen les classes teòriques amb les sortides de camp.

S’adrecen a:  professorat de secundària (tecnologia, matemàtiques, ciències experimentals...); ensenyants de ciències naturals i ciències socials; estudiants universitaris; professionals relacionats amb el medi ambient i les ciències de la Terra i amants de la natura en general.

Els cursos gaudeixen de reconeixement de crèdits ALE i ETCS, i són activitats incloses en el Pla de Formació Permanent del Departament d’Ensenyament.
El 21 de maig se celebra el dia Europeu de la Xarxa Natura 2000 i us convidem a fer un gest per celebrar-lo.
L'Any del Llobregat és una proposta de caire obert i participativa que s'engloba dins de la campanya "Rius amb Aigua, rius amb vida". Trobareu nombroses activitats i iniciatives al voltant del riu.

Aquesta campanya s'adreça a organitzacions ecologistes, usuaris i usuàries dels rius, entitats socials i ciutadanes de Catalunya i té com a finalitat participar i desenvolupar accions de sensibilització, aportació d'informació i demandes de millora de la qualitat dels nostres rius en les seves diverses fases d'aplicació (accions de sensibilització, reivindicatives, propositives, ...) amb l'objectiu que el 2015, tal i com fixa la Directiva marc de l'aigua, aconseguim tenir els nostres rius en bon estat ecològic.
Adreçat a l’alumnat de secundària que vulgui presentar les seves propostes a favor del mar. Els guanyadors participaran en un campus d’excel·lència.
Els treballs poden ser: vídeos, imatges o documents.
Més informació i consultes al web  i l’adreça electrònica oceantica@campusdomar.es.
Amunt
 

:: Recursos

Us presentem el portal web What if... we change. Aquesta iniciativa vol encoratjar a tothom a ser el canvi que volem veure, sense esperar que les coses canviïn soles o que les canviïn els altres, sinó sent nosaltres els protagonistes del canvi a través de vídeos de divulgació.

Cinc reporters —en Rodrigo, la Merel, en John, en Mamadou i la Megan— s’encarreguen de buscar iniciatives que requereixin suport i que vulguin ser explicades. Podeu promoure alguna de les iniciatives veient algun dels vídeos ja realitzats o bé iniciar algun debat amb una pregunta que vulgueu que altres responguin.

Aquesta darrera opció és la que va triar l’alumnat de l’escola Jan Ligthart dels Països Baixos. Tenien una pregunta sobre el canvi climàtic per altres usuaris del web i els reporters del web What if...we change van anar a gravar-los i a buscar algunes respostes. En aquesta cerca van trobar altres nens i nenes que volien intercanviar les seves experiències i els seus coneixements. A més a més, van tornar amb algunes qüestions per als joves holandesos.
Agents per la Biodiversitat és un recurs educatiu que té com a missió motivar i moure a l'acció davant el canvi climàtic i reptes ambientals associats (la pèrdua de biodiversitat sobretot) als nois i noies d'últim cicle de Primària i primer cicle d'ESO.
Agents per la Biodiversitat és una eina fàcil, amena i molt clara on l'alumnat s'implica, aprén, hi diu la seva i comparteix l’opinió amb persones d'altres centres.

Contacta amb nosaltres per obtenir-ne més informació! trucant al 93 237 38 02 o enviant un correu electrònicagentspelclima@accionatura.org.
Kitchen Garden Aid és una eina de planificació per a persones que cultiven petites hortes. T'ajudarà amb les rotacions, les associacions i altres tècniques de cultiu. Al principi de cada temporada, hi ha un moment en què planifiques què plantar a cada lloc; hi ha moltes regles a tenir en compte i cada planta té les seves preferències. Funciona així: primer crees un quadre al teu hort, després fas servir el programari per dibuixar i obtens avisos i suggeriments sobre la teva planificació. El programa està inspirat en la idea square foot gardening (Horta a quadres) popularitzat per Mel Bartholomew, però no necessites tenir un hort d'aquest tipus perquè és útil per adissenyar qualsevol tipus d'horta petita. Es tracta de programari lliure que, a més, és gratuït, cosa que facilita que el programa millori i fins i tot que puguis millorar la teva horta.

Més informació 
En aquest web trobareu un seguit d’eines que us poden ajudar a transformar les pràctiques quotidianes i a canviar els criteris i opcions de consum tant individuals com col·lectives.

Podeu trobar-hi diferents criteris de consum alternatius respecte dels dominants a hores d’ara, així com diferents opcions per a un consum conscient i transformador en l’àmbit de Girona i rodalies.
Amunt

No hay comentarios: