jueves, 18 de abril de 2013


# 59
Butlletí
e-Escoles Verdes
Programa Escoles Verdes
Departament de Territori i Sostenibilitat. ISSN 2014-4059
Dijous, 11 d'abril de 2013Imprimeix | Butlletins anteriors
 

:: Us expliquem

El 29 d’abril es farà a Barcelona la Trobada Catalana Tinguem Cura del Planeta, amb la participació de 160 delegats i delegades de 40 centres educatius de Catalunya acompanyats del seu professorat.

Aquest any la trobada se centrarà a compartir les diagnosis dels reptes socioambientals que els joves han detectat durant les conferències escolars i les accions que estan desenvolupant els centres.

En aquest enllaç  podeu trobar més informació del programa de la Trobada Catalana i de la informació  que els centres han de portar.
El proper 24 d’abril se celebra el Dia Internacional de la Sensibilització vers el Soroll 2013.

La Secretaria de Medi Ambient i Sostenibilitat organitza conjuntament amb l’Ajuntament de Sabadell, la Diputació de Barcelona, el Col·legi Oficial d’Enginyers Tècnics i Graduats en Enginyeria de Telecomunicació de Catalunya i el Laboratori d’Enginyeria Acústica i Mecànica de la Universitat Politècnica de Catalunya una jornada de treball-intercanvi-reflexió i cocreació orientada al sector de l'acústica i a la gestió del soroll públic i privat.

La jornada compta amb diversos espais (vegeu el programa adjunt), un dels quals és una zona expositiva, on es presentarà un taller sobre so i soroll amb una gran orella, que mesura el soroll, semblant a la que va fer l’Escola Rosella de Viladecavalls. Programa de la Jornada 

També us presentem un recurs educatiu El so i l’oïda: un itinerari amb quatre elements que es poden treballar individualment amb l’alumnat d’educació primària:
  • Com es produeixen els sons?
  • Se senten sons a la Lluna?
  • Com detectem els sons?
  • Podem millorar el nivell de soroll de l’escola?
El so i l’oïda 
Durant la celebració de la Setmana Europea de la Prevenció de Residus es van portar a terme 554 activitats sobre prevenció de residus a Catalunya.

L’Agència de Residus de Catalunya ha triat cinc representants catalans per al Premi Europeu de la Prevenció de Residus, entre ells, una escola verda: l’Escola Garbí Pere Vergés d'Esplugues de Llobregat, a qui desitgem molta sort.

Adjuntem alguns vídeos d’actuacions fetes per escoles verdes en el marc d’aquesta Setmana:

Escola El Sitjar: Fem un bon paper  (Any 2010)
Escola Garbí: Acció Comuna 1: Paper   (Any 2011)
Escola Segimon Comas: Campanya petites accions + reduir per guanyar  (Any 2011)
Escola Pau Casals del Vendrell: La Solsi arriba a la terra  (Any 2012)
Escola Alba: Ecoauditoria de paper, plàstic  i envasos  (Any 2012)
Escola Garbí: Paper alumini zero!  Vídeo anglès (Any 2012)
Agència de Residus de Catalunya: Resum IV Setmana Europea de la Prevenció de Residus 2012  (Any 2012)
Amunt
 

:: Les escoles parlen...

Un pare va tenir una idea genial: ¿per què no fem sabó per a rentar la roba a partir de l’oli usat? Com que una de les fites del reciclatge i, en definitiva, de fer més sostenible el nostre pas per la terra és tancar cicles, fent sabó tancàvem el cicle del reciclatge de l’oli.

Vam explicar la idea als infants i a totes les famílies. Sabíem que la comprensió d’aquesta pels infants seria complicada; que no entendrien el procés, sinó que el viurien com una transformació màgica!
Des que es va iniciar el Programa escoles verdes, un dels principals objectius que es va proposar la nostra escola va ser treballar amb l’alumnat la classificació correcta dels residus que s’hi produïen, sobretot a les hores d’esmorzar. Aquesta etapa està plenament assolida i ens en sentim molt satisfets.

Poc a poc, també vam anar millorant altres aspectes relacionats sempre amb els residus que generem: l’eliminació del paper d’alumini, l’ús de les carmanyoles i el Boc’and Roll. Tot això ha estat possible gràcies a la col•laboració dels pares i mares del centre.

D’ara endavant, ens plantegem un nou repte: REDUIR AL MÀXIM ELS RESIDUS! Com fer-ho? Doncs evitant l’ús d’envasos comercials com els brics de suc, els actimels, els iogurts, les bosses de plàstic, els embolcalls de la rebosteria industrial, etc. ENTRE TOTS HO PODEM ACONSEGUIR!

Aquí podeu veure un vídeo  en què ha participat l’alumnat per conscienciar sobre aquesta mena d’envasos i evitar-ne l’ús.
L'Escola Rosella de Viladecavalls ha rebut aquest curs el distintiu que l’acredita  com a Escola Verda i ens explica el procés seguit fins a aconseguir-lo en el text annex.
El passat 1 de febrer va tenir lloc a l’Escola les Eres de Creixell (Tarragonès) l’acte públic de col·locació del distintiu d’escola verda. Va ser un acte obert a la comunitat educativa i hi van assistir les autoritats locals. A la sessió de la tarda, es va iniciar la jornada de portes obertes, on els pares i mares dels i de les alumnes van poder visitar les instal·lacions de l’escola i veure, mitjançant una projecció, les diferents actuacions mediambientals que s’hi duen a terme.

Tot seguit l’alumnat i les famílies assistents es van reunir a l’entrada de l’escola, on van tenir lloc els parlaments de l’acte i la descoberta de la placa acreditativa. Per acabar, es va obsequiar l’alumnat amb una carmanyola personalitzada de l’escola, per tal d’animar-los a continuar col·laborant en les tasques de sostenibilitat.

Podeu veure un recull de les actuacions que fem al centre fent clic al títol.
L’Institut Berenguer d’Entença de l’Hospitalet de l’Infant explica en un documental del Canal Reus TV la seva trajectòria com a escola verda i algunes de les seves actuacions. En destaca la seva participació a la CONFINT (Conferència Internacional de Joves “Tinguem Cura del Planeta”) el curs 2011-2012 i la continuïtat del centre en el procés.
El Club dels Tarraconins fa un reportatge del projecte de Compostatge del CEE Sant Rafael de Tarragona.
L’escola verda l’Escolapi de l’Escala, junt amb l’altra escola del mateix municipi, el tècnic d’Educació de l’Ajuntament i dels Serveis Educatius de l’Alt Empordà constitueixen la Taula de debat educatiu de l’Escala, i aquests últims mesos han estat treballant en el disseny del pòster “La nostra escola, el nostre entorn”.

Es tracta d’un recurs didàctic, elaborat de forma participativa i dibuixat per l’artista Carles Roman, amb l’objectiu de donar un pas més en la tasca de reflexió dels centres educatius vers la complexitat ambiental per tal d’identificar criteris, sortir de les aules i donar-ho a conèixer a les famílies i l’entorn. Se n’han editat 2.000 unitats en paper que es repartiran a les famílies de l’Escala; també es pot consultar en línia i disposa d’un codi QR per a trobar més informació.

El pòster es va presentar el 28 de febrer a la sala d’actes de l’ajuntament.
A l’Escola Bressol Gespa creiem que la cooperació i la solidaritat són actituds imprescindibles per avançar en la cultura de pau; i és per aquesta raó que eduquem els infants en la cooperació i l’ajuda mútua, construint relacions des de l’apreci i la confiança, és a dir per a tenir cura d’altres.

L’hort és un recurs ambiental que ens ajuda a transmetre no només coneixements, sinó també valors de col·laboració mútua. Amb l’hort els infants s’inicien en l’art de cultivar amb respecte per la natura tot observant l’entorn. Sens dubte és un lloc per a aprendre mitjançant les vivències directes, experimentant, tocant i sentint els elements (la terra, l’agua, els sol...)
Segons els experts, l’esmorzar és l’àpat més important de tot el dia. Per això, en les edats primerenques, tant nosaltres com les famílies posem molt d’èmfasi en el que mengen els infants.

Quan l’escola va obrir, cada família portava una o dues peces de fruita un cop a la setmana i aquesta era la fruita que donàvem als infants al matí. Gràcies a la creació del Comitè Ambiental, i a l’energia inesgotable de les famílies de l’escola, es va proposar de demanar fruita ecològica i de temporada a un pagès de la zona i fer-li comandes setmanals.
Amunt
 

:: Fem xarxa

El 20 de març al matí, alumnes de primària i també d'escola bressol de Manlleu van desplaçar-se a peu fins a l'arborètum per conèixer algunes espècies d'arbres de ribera i per posar el seu granet de sorra a millorar en un futur les vores de riu.

Aquesta activitat col·lectiva ha estat organitzada des de la Xarxa d'Escoles de Manlleu per la Sostenibilitat (XEMS) i el Servei de Medi Ambient de l'Ajuntament. El monitoratge va anar a càrrec de l'alumnat del PQPI-PTT auxiliars de viver i jardins i de personal del Centre d'Estudis dels Rius Mediterranis (Museu del Ter) amb la col·laboració de SOREA (AGBAR).
Amunt
 

:: El racó de l'alumnat

L’Institut La Ferreria organitza uns concursos consistents a buscar situacions en què hi hagi actes incívics i a denunciar-les fotografiant-les. El guanyador d’un dels concursos ens en parla.
Amunt
 

:: Compartim projectes amb les entitats

L’Associació De l’Oli al Biodièsel (AOB) és una entitat sense afany de lucre constituïda l’octubre de 2009.  Porta a terme el Programa EDUCO (EDucation Used Cooking Oil), l’objectiu del qual és la recollida de l'oli usat a través de la participació activa de les famílies, se’ls en facilita el lliurament a les escoles, en el benentès que serà utilitzat com a matèria primera per a fabricació de biodièsel. La recollida, la fan persones en risc d’exclusió.

El proper curs escolar es vol implantar a escoles de 9 comarques catalanes (Alt Penedès, Anoia, Bages, Berguedà, Garraf, Osona, Solsonès, Vallès Occidental i Vallès Oriental).

Les escoles verdes d’aquestes comarques interessades a posar en marxa la recollida selectiva d’oli poden posar-se en contacte amb AOB (persona de contacte: Mariví Ciriano. Tel 606.428.151. a/e: marivi@doliabio.net)

Projecte EDUCO 

Dos escoles expliquen  la seva experiència en aquest projecte:
Amunt
 

:: Agenda

Del 22 al 26 d’abril es realitzarà una setmana temàtica al Museu blau i al Jardí Botànic: La Setmana de la Terra. Hi podreu trobar moltes activitats per a fer a la vostra escola: Roques amunt (taller), Com ser peix i no enfonsar-se (taller), Veles e vents (xerrada-taller), Res sobra, tot s’aprofita? (taller), De peus a terra (taller).
Emmarcada dins del Programa de Foment de la Producció Agroalimentària Ecològica 2012-2014, aquesta Setmana neix per tal d’agrupar totes aquelles actuacions amb l’objectiu comú de promocionar i donar a conèixer la producció i l’alimentació ecològiques, i difondre-les i promocionar-les sota un paraigües comú.
Dia i hora: diumenge 28 d’abril de 2013, 10 h
Lloc de trobada: davant del Museu d’Art de Girona
Durada aproximada: 3 hores
A càrrec de Maria Piferrer. Consorci de les Gavarres.

L’aigua traça els seus propis camins: arriba a la terra, es filtra, s’acumula i troba una sortida. Passejarem per les Gavarres parlant sobre l’aigua, escoltant-la i intentant resseguir-ne un camí.

Inscripcions i més informació
La Caseta de la Devesa. Girona
Tel. 972 221 866
caseta@ajgirona.cat
Banyoles, 10, 11 i 12 d’abril de 2013

Jornades emmarcades en el Projecte Estany - LIFE+ Natura i organitzades pel Consorci de l’Estany de Banyoles. Hi haurà ponents de la Comissió Europea, de la Universitat Autònoma de Barcelona, del CREAF, del Consorci del Ter i d’altres comunitats autònomes que estan treballant amb el mateix objectiu.
Aquests cursos de cap de setmana són ideals per iniciar-se en l'observació dels ocells. No cal tenir coneixements previs sobre ornitologia. Els cursos són essencialment pràctics, però també inclouen una part teòrica on es fa una breu introducció als ocells i a l’ornitologia de camp.
Coneix les principals herbes medicinals i aromàtiques i les seves propietats i aprèn a elaborar productes  per a usos cosmètics i medicinals.
Dia: dissabte 27 d’abril
Hora: 10.50 hores
Lloc: Sala 1 del Palau Sant Jordi - Barcelona

La jornada s’organitza en el marc del Programa Anual de Transferència Tecnològica del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural i dins de la Fira de BioCultura 2013 (del 25 al 28 d’abril de 2013). S’hi donaran a conèixer diferents experiències de menjadors escolars ecològics que faciliten l’aprofitament de tot el potencial que ofereix el menjador escolar ecològic.

És gratuïta, però cal inscriure-s’hi prèviament a través dels ST del DAAM a Barcelona (Tel. 934092090 – A/e:cbollo@gencat.cat) o a través del Servei de Preinscripcions  de Jornades del PATT del portal RuralCat. Només cal pagar l’entrada a BioCultura.

Programa de la jornada 
Dates: del 18 de març al 13 d’abril de 2013
Lloc: Vestíbul sala infantil de la biblioteca de Manresa.
Organitza: Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil i Diputació de Barcelona.
Descripció  de l’activitat: exposició que aplega un centenar de llibres de literatura infantil i juvenil i unes banderoles que parlen d’històries d’animals; animals que no toquen de peus a terra, domèstics, que fan por, que fan fàstic, extingits, peluts,…
Amunt
 

:: Recursos

Plataforma creada per investigadors del Institut de Biologia Evolutiva (centre mixt del CSIC i la Universitat Pompeu Fabra) i professionals de la comunicació, enfocada especialment per als joves de secundària.

Amb un estil i un llenguatge marcadament juvenil, però amb continguts científics supervisats pels investigadors, la plataforma vol convertir-se en un portal a partir del qual els joves puguin trobar continguts del seu interès i la relació d'aquests amb la ciència, i que serveixi també per posar en contacte joves i investigadors.

La plataforma ha començat amb el projecte d'investigació "Com els organismes s'adapten al seu ambient?": una línia de recerca que s'està desenvolupant actualment a l'Institut de Biologia Evolutiva, en col·laboració amb la Universitat de Stanford als EUA. Aquest és el primer d’una sèrie de projectes que s’aniran exposant a la web i que ajudaran a mostrar com la ciència està constantment en el dia a dia dels joves. En aquest cas concret, un dels exemples que es mostra és com el disseny d’alguns objectes està inspirat en la morfologia d’animals.

La plataforma també ofereix propostes d’activitats, com ara un concurs en el qual proposen als participants que trobin vincles entre la ciència, els seus somnis i el món quotidià i els tradueixin en imatges (un vídeo, fotografia o il·lustració) acompanyades  d’una breu explicació.

Altres recursos que estaran disponibles a la plataforma, que tot just ara comença la seva activitat, són videojocs, vídeos, enllaços a altres webs o material per a professorat, a més de la presència dels seus continguts a través de les xarxes socials.

“La ciència al teu món” compta amb el suport de la Secretaria d'Universitats i Recerca, Departament d'Economia i Coneixement,  Generalitat de Catalunya i de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) i amb la col·laboració del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i del Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB). També compta amb el recolzament d'empreses de diferents sectors com ara el tecnològic, educatiu i d'oci.
La pàgina web de l’editorial Graó té un apartat que ensenya a crear, llegir codis qr, i la seva utilització com a recurs educatiu a l’aula.
Des que es va introduir el plàstic, s’ha integrat tant en la nostra quotidianitat que sembla impossible viure sense. Però la seva alta durabilitat el converteix en un contaminant que amenaça els oceans, la naturalesa i la salut de l’ésser humà. En resposta a aquest perill, trobem cada cop més persones que opten pel repte de prescindir-ne o, si més no, de limitar-ne l’ús al màxim.

En aquest enllaç  web es poden trobar vídeos i articles sobre consum responsable i l’ús del plàstic.
Hi ha centenars d’aplicacions per a fer vida eco a les botigues de cada plataforma mòbil: Android, iPhone, Windows Phone, Blackberry…).

Llista d’aplicacions .
Plataforma per a fer intercanvis d’objectes i materials en línia. Ofereix, a més, la possibilitat de crear comunitats o grups privats d’intercanvi.
Malgrat que és un eix vertebrador de la nostra societat, el consum és un fenomen poc treballat al llarg de l’educació secundària. El treball de síntesi ens ofereix una bona oportunitat per abordar-lo a partir del diàleg entre les diferents àrees de coneixement.

Per a més informació i veure la proposta didàctica .
Projecte participatiu amb l'objectiu de recollir informació sobre la nidificació dels ocells a Catalunya. Hi poden participar escoles, esplais, particulars, etc.
Diverses manualitats amb material reutilitzat: treu idees i aprofita les deixalles!
El Centre d’Interpretació d’Aldover té un bloc per a donar a conèixer què és un bosc de ribera en el tram mig de l’Ebre compartint vivències, fotografies de natura, coneixements de botànica, fauna, geologia, etc. s’hi pretén també divulgar i crear una nova consciència respecte el medi ambient i l’entorn rural-natural.
Un dels elements definitoris de la campanya No et mengis el món sempre ha sigut el d’intentar transmetre informació i formació de vocació transformadora. Partint de la premisa que els aspectes negatius de l’alimentació industrial sovint resten a l’ombra intentem així sumar-nos als esforços de molta gent que intenta revertir la invisibilitat d’aquesta informació.
Web que dóna informació pràctica d'aquells aspectes lingüístics que acostumen a ser conflictius. La gran majoria de paraules i qüestions de què tracta són fruit de l'observació d'usos inadequats que trobem quan revisem documents que ens fan arribar al servei d'assessorament.
Para vivir mejor, a partir de ahora, se trata de producir y consumir de otra manera, hacer más y mejor con menos, empezando por eliminar las fuentes del despilfarro (por ejemplo, lo empaques inútiles, el mal aislamiento térmico, etc.) y aumentar la durabilidad de los productos.
- André Gorz, Capitalismo, socialismo, ecología
3, 2, 1... Acció! és una guia fruit del treball col•lectiu dels socis i sòcies de l’SCEA (Societat Catalana d’Educació Ambiental), durant el qual s’ha construït un discurs consensuat sobre quins són els criteris de qualitat en programes i campanyes d’educació ambiental. Hi han fet aportacions diverses persones del món associatiu de l’educació ambiental, tècnics d’administracions, equips de comunicació, edició i creatius.

L’elaboració de la guia ha comptat amb el suport del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, en el marc del Pla de suport al tercer sector ambiental de Catalunya 2011-2014.

La guia ens ofereix un marc conceptual sobre la diferència entre programes i campanyes, una proposta de les seves caracteritzacions clau, divuit criteris de qualitat, setanta-vuit indicadors, un recull d’experiències, molt humor, una guia ràpida d’autoavaluació, un llistat de vocabulari i un recull bibliogràfic útil.

En només 4 minuts podeu veure’n el vídeo de presentació des del web de l’SCEA.
Amunt

No hay comentarios: