jueves, 7 de marzo de 2013



# 58
Butlletí
e-Escoles Verdes
Programa Escoles Verdes
Departament de Territori i Sostenibilitat. ISSN 2014-4059
Dimecres, 06 de març de 2013Imprimeix | Butlletins anteriors
 

:: Us expliquem

Fins ara, 37 centres educatius de secundària s’han inscrit al projecte “Tinguem cura del Planeta”. La Trobada Catalana està prevista el dilluns 29 d’abril a Barcelona. Aquest cop, ens trobarem per aprofundir i intercanviar els debats de cada centre al voltant dels reptes ambientals, tant locals com globals, i de les diagnosis que els centres hagin elaborat.

La proposta és que, per a aquesta data, els centres hagin desenvolupat, com a mínim, les dinàmiques 1, 2, 3 i 4 de la guia metodològica i hagin seleccionat els 4 delegats/ades que assistiran a la Trobada Catalana.

D’altra banda, Galícia ens ha convidat a participar a la seva Trobada Autonòmica, del 8 al 10 de maig. A la trobada catalana se seleccionarà un petit nombre de joves (entre 4 i 6) que podria participar a l’intercanvi gallec.
Per desenvolupar la proposta de treball els centres compteu amb aquests recursos:
Recentment ens ha arribat  una informació que pot ser valuosa per als centres que hi van participar el curs passat i per als que hi participen aquest any. És la resposta  d'una Diputada Europea a la Carta que van elaborar els joves a Brussel·les. Val la pena llegir-la.
El Programa escoles verdes, a través de la XESC (Xarxa d’Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya), forma part de la red estatal ESenRED (Escuelas hacia la Sostenibilidad en Red).

Us volem informar d’algunes novetats d’aquesta xarxa:
  • S’ha convocat un concurs escolar per a escollir el logotip de ESenRED
    Les propostes es presentaran en format digital via correu electrònic a l’ adreça següent:logoesenred@gmail.com, indicant a l'assumpte de l'enviament la frase  "proposta logo ESenRED".

    La data límit per a la presentació de propostes serà el dia 12 d'abril de 2013.
    Bases del concurs  
  • ESenRED ja té Twitter (#esenred21) i Facebook (ESenRED), on podeu seguir-nos.
  • Si voleu compartir les vostres activitats amb la xarxa estatal, podeu enviar un correu electrònic aconfint.jovenes@gmail.com o esenred21@gmail.com, posant al "Asunto: BLOG".
El passat 19 de novembre,  a la seu dels serveis educatius de l’Alt Empordà a Figueres i dins els actes del programa “Edufoc, la lliçó de l’Empordà cremat”  es va fer un debat sobre Els incendis Forestals  i l’Empordà, en el qual es va posar de manifest la falta de gestió dels nostres boscos i quin paper pot fer la societat a partir d’ara.

Arran de totes les aportacions fetes en aquella jornada, s’ha redactat un document de Conclusions, que porta el nom de “17 coses que cal saber del bosc i del foc”: un material molt interessant per la comunitat educativa  i per a tots aquells centres que estiguin pensant a fer una acció de millora de l’entorn.
Protegir els recursos pesquers és important perquè permet capturar més peix, mantenir més llocs de treball i garanteix que puguem continuar gaudint durant molts anys d’aquest deliciós aliment.

La campanya Paint a Fish —pinta un peix— proposa que les generacions joves participin en la protecció de les poblacions de peixos. Durant els propers mesos, i fins a mitjan del 2013, convidarem nens i nenes dels països de la Unió Europea i d’altres països a pintar un peix a fi de salvar les nostres poblacions de peixos.
Amunt
 

:: Les escoles parlen...

Es tracta d’un projecte pioner a l'Estat, que busca promoure una cultura de l'energia on primi la conscienciació ambiental i que constitueix un magnífic exemple de fins on pot arribar la col·laboració entre l'escola i l'empresa.
Del 17 al 25 de novembre de 2012, l’Escola Santa Maria de l’Alba de Tàrrega ha participat, per segon any consecutiu, en la Setmana Europea de Prevenció de Residus que organitza l’Agència Catalana de Residus amb l’acció: “Dóna-li una segona oportunitat!”, que ha consistit en un taller de bricolatge, adreçat a l’alumnat de secundària adaptada i postobligatòria, la finalitat del qual era donar una segona oportunitat als objectes abans de llençar-los i, així, poder comprovar que no cal llençar res que pugui ser reparat.
L’abril de 2012 va començar a l’Escola Albirka “El dijous  sense cotxes“: cada primer dijous de mes el nostre alumnat arribava a l’escola a peu o en bicicleta. Amb aquesta iniciativa es pretenia incentivar una mobilitat més sostenible i contribuir a un món més net. Aquest curs la proposta s’ha ampliat a tots els dijous; així doncs, l’alumnat continua venint a l’escola a peu o en bicicleta.

El dijous de la setmana de Carnaval, malgrat el terrible vent que bufava, força alumnes van venir a l’escola no solament amb disfressa, sinó que van aprofitar l’ocasió per engalanar les seves bicicletes!
L’escola Font de l’Orpina és ubicada al terme municipal de Vacarisses, envoltada d’un entorn natural ric, on hi ha una font natural que dóna nom al centre. Des de l’inici s’han organitzat diferents sortides a la Font de l’Orpina. D’aquí sorgeix la necessitat d’acondicionar l’espai per tal de poder-hi fer activitats amb seguretat, gaudint de la natura que ens envolta. D’altra banda es considera important l’arrelament de tota la comunitat al seu entorn més proper. Partint d’aquestes necessitats, l’equip docent va demanar assessorament per tirar endavant el projecte d’un itinerari de natura.
Fa anys que a l’Orlandai de Barcelona fem diverses accions per tal de seguir un dels primers lemes de les escoles verdes: reduir, reutilitzar i reciclar. Hem anat prenent mesures per reduir l’ús d’envasos, embolcalls i d’altres materials.
Aquest any, també hem creat dos espais nous: un per al “Punt Mòbil Verd”, on cada classe va dipositant residus que no tenen un contenidor específic; i un racó on deixar allò que algú altre pot aprofitar perquè encara està en bones condicions.
Els nens i les nenes de P3 ja són a l’escola verda i comencen a formar part d’aquest projecte fent servir les carmanyoles que els va repartir el Consell Comarcal, dins del marc de la celebració de la IV Setmana Europea de Prevenció de Residus.
Podeu veure aquest i altres projectes al nostre bloc.
El Banc Internacional de Documents de Ciutats Educadores (BIDCE) ha publicat l’experiència d’Aprenentatge-Servei que l’Escola Rosella va viure amb la creació de l’itinerari botànic amb codis QR a Can Sanahuja.
Es tracta d’un itinerari de paisatge que va del poble de Viladecavalls a la masia de Can Sanahuja, amb uns 25 punts de reconeixement de la flora, fauna i la vida dels camps de conreu, masies i el treball de l’home en convivència amb el paisatge natural.

Al de l’Ajuntament de Viladecavalls podeu consultar la notícia i obrir l’enllaç de la publicació del BIDCE .

Al bloc trobareu més informació, fotografies i un vídeo on es mostra tot el procés d’elaboració del projecte d’APS .
Les vigílies de Nadal es va fer a l’institut Montsoriu d’Arbúcies (La Selva) una Fira d’intercanvi per a prendre consciència de la gran quantitat d'objectes que arraconem i que poden  tenir una segona vida en unes altres mans.

En aquest enllaç  veureu com ho vam organitzar.
I en aquest altre  com ens va anar.

Hi ha moltes fotos i un vídeo.
El 7 de febrer, amb motiu de la festa del primer dia de Carnaval, el dijous llarder, les escoles de la ZER Els Castells ens vam trobar a Vidrà per celebrar-ho!

L’alumnat de Cicle Superior i Mitjà va aprofitar la jornada per fer les activitats a l’aula del Programa Escolar Viu el Parc, ja que aquest curs el Programa consisteix en una jornada a l’aula i una trobada al Parc del Castell. Vam superar diferents enigmes sobre la gestió del Parc, els usos, el patrimoni històric i cultural i l’entorn natural; per a cada enigma que superàvem, aconseguíem un element per fer el nostre propi Espai Natural.

En acabar vam dinar tots plegats al prat de davant de l’escola, feia molt bon dia, un sol espatarrant, però venia un ventet de la muntanya, de Vallter, que ens portava la neu del Pirineu: aquest fenomen a les nostres contrades s’anomena la RUFA!
Amunt
 

:: Fem xarxa

Les festes de Nadal —arriben joguines noves a les llars i se n’endrecen de velles— són un bon moment per recordar la necessitat de separar i reciclar les piles. En aquest sentit, i com a acord pres en la darrera sessió de treball de la XEMS, tots els centres educatius potenciaran la recollida selectiva de piles durant el mes de febrer. S’amplia així a tots els centres (de l’escola bressol a l’escola d’adults) una campanya que des de fa anys es feia cada febrer a l’escola Pompeu Fabra.

Fa temps que els centres educatius de Manlleu treballen en xarxa i conjuntament amb l’Ajuntament els temes ambientals, a fi de contribuir a la millora del medi ambient a escala local. Aquesta campanya n’és un nou exemple.

Mitjançant un escrit, cada centre ha demanat col·laboració a les famílies perquè portin les piles al contenidor exprés que hi ha al mateix centre educatiu. La problemàtica ambiental de les piles i la seva recollida selectiva també es treballa amb l’alumnat (vegeu com a exemple els materials elaborats per l’escola Puig Agut que s’nnexen). En aquesta escola el personatge —un robot— és l'Endrapapiles i va fent campanya per les aules. L'han fet a mida real amb garrafes de 8 litres i fa de contenidor de piles usades.
D’altra banda, el Servei de Medi Ambient de l’Ajuntament ha demanat contenidors addicionals de piles per a alguns centres i, a final de mes, la deixalleria municipal farà la recollida a tots els centres educatius a fi d’avaluar els resultats de la campanya.

Convé recordar que les piles usades es consideren uns residus molt tòxics, ja que contenen alguns metalls pesants com el mercuri, el cadmi o el plom, que són potencialment perillosos per a la salut i al medi ambient. Per prevenir aquests impactes, cal separar-les i portar-les a qualsevol punt col·laborador del municipi (comerços, escoles, edificis públics) i/o a la deixalleria municipal. Només d’aquesta forma se’n garanteix el reciclatge. El medi ambient és cosa de tots!
Amunt
 

:: Agenda

Un seguit d’activitats que volen apropar-nos als objectius que integren el Nou Compromís Ciutadà per a la Sostenibilitat, el qual ha de guiar-nos cap a un model de ciutat més solidària amb el planeta i amb les generacions futures.
Hi podeu trobar moltes activitats gratuïtes amb inscripció prèvia: Les clavegueres de Barcelona (visita), Pots participar com a ciutadà en la construcció de la teva ciutat? (xerrada), recursos pera  fer reformes saludables (taller de bioconstrucció).
10,11 i 12 d’abril a l’Estany de Banyoles (Girona).
Els rius i les zones humides són ecosistemes altament vulnerables a la afectació per part de les espècies invasores. En aquestes jornades es parlarà sobre la prevenció en la penetració de noves especies, les tècniques de control i eradicació així com les diverses experiències de gestió d’aquestes problemàtiques.
A Fira Natura s’hi trobaran representats de diferents sectors, com ara: productors ecològics i alimentació biològica, empreses dedicades a la bioconstrucció i energies renovables, ONG’, artesans, medicina natural, turisme sostenible…
Organitzat per la Fundació Emys a fi de conèixer la problemàtica de les varietats vegetals cultivades que no són comercials, aprendre els criteris i la metodologia bàsica per guardar-nos les nostres pròpies llavors i, en general, per conservar varietats locals i veure les iniciatives de conservació de la biodiversitat cultivada i com podem col·laborar-hi.

Dia: dissabte 9 de març de 2013
Horari: de 09.00 a 13.00 h
Lloc: ECAF Sta. Coloma de Farners i/o seu de Fundació Emys a Riudarenes
Inscripcions: la inscripció és obligatòria a través d'aquest formulari .
El Museu Industrial del Ter ofereix una sèrie d'activitats per a tots els públics per passar un bon diumenge a la vora del Ter descobrint patrimoni, l'estat de salut dels nostres rius, els ocells, els peixos, el bosc de ribera, les illes i meandres del Ter, etc.
  • 1r diumenge: Investiguem l’estat de salut del riu
  • 2n diumenge: Observació d’ocells del riu
  • 3r diumenge: Colònia de Borgonyà. Peixos de riu
Podeu descarregar l'oferta específica de "El diumenge a la vora del Ter ".
Hora: De 10 a 13.30 h.
Lloc: activitats repartides per tot l’estany. Gratuïtes i sense inscripció prèvia
Organitza: Consorci de l’Estany d’Ivars i Vila-sana.
Informació: 973711313 // estany@plaurgell.cat 
Voleu endinsar-vos en un món microscòpic? Treballar com els investigadors en estudis de petits mamífers? Veure les escates de les ales de les papallones? El Museu de Ciències Naturals de Granollers us proposa fer activitats familiars on pares i fills podreu compartir la ciència de forma participativa, observant i manipulant. Un equip d’educadors guiarà els vostres descobriments.
a/e: m.granollers.cn@diba.cat

Més informació 
La Fundació Catalunya-La Pedrera ofereix una nova edició del Programa professors i ciència: un programa de formació dirigit al professorat de secundària de Catalunya, que es durà a terme en col·laboració amb els principals centres de recerca de Catalunya, amb la finalitat de millorar la formació científica del professorat de secundària i potenciar l’excel·lència a les aules.
La inscripció és gratuïta i romandrà oberta del 28 de febrer al 17 de març de 2013. Professors i professores es podran inscriure a la web www.professorsiciencia.com
Amunt
 

:: Recursos

Ha canviat el domini del portal web d’educabici del BACC, el nou domini és:http://educabici.bacc.cat/
En aquest web trobareu recursos per promoure l’ús de la bicicleta als centres escolars i familiaritzar l’alumnat amb la mobilitat sostenible. Els recursos que hi trobareu tracten les infraestructures de les vies ciclistes, els aparcaments, els elements de seguretat, les campanyes de sensibilització (com les curses de mobilitat o altres accions de comunicació), materials, projectes pedagògics i activitats puntuals.
Ara que ja som a punt de començar la primavera és hora de recuperar els jardins de les escoles que han estat reposant a l’hivern. En aquesta pàgina web teniu idees i recursos per poder fer un jardí atractiu per a les papallones.

També podreu trobar articles sobre educació ambiental i tot allò que estigui relacionat amb l’apassionant món de les papallones i d’altres insectes. També hi trobareu informació sobre projectes amb els quals col·labora Cistus.
  • La web Bird Identification  us dóna accés a materials d’entrenament per identificar ocells i altres animals.  Està dirigit a aquells que voleu aprendre més sobre els ocells i tenir una avaluació oficial de les vostres habilitats.
    Podeu escollir entre 44 idiomes i espècies de 52 països i regions d’Europa.
  • La major biblioteca de sons d’animals 
    La Macaulay Library de la Universidad de Cornell és el major arxiu del món de sons d’animals i que actualment ja està disponible en línia. L’arxiu inclou més de 175.000 gravacions d’àudio que cobreixen el 75 per cent de les espècies d’aus del món, amb un nombre creixent d’insectes, peixos, amfibis, mamífers. L’arxiu inclou també gravacions en vídeo. Un recurs que us pot ajudar a millorar les activitats sobre biodiversitat, introduint els sons.
A l’apartat de recursos educatius del web s’han incorporat recursos relacionats amb els temes de participació i sostenibilitat.
Recurs elaborat a la Comunitat Valenciana. Hi trobareu materials i recursos per a treballar el canvi climàtic.
Publicació que recull articles per a treballar la sobirania alimentària.
Tal i com indica el seu nom, floracatalana.net és un espai web dedicat a recollir informació botànica de Catalunya i també dels usos de les plantes que s'hi poden trobar. De moment, ja conté més de 4.000 referències.
L'Ajuntament de Sabadell ha editat un recurs divulgatiu/pedagògic sobre la factura elèctrica i l’estalvi energètic a la llar, orientat a 2n cicle d'ESO, Batxillerat, escoles d'adults, famílies.

El recurs consisteix en un dossier de l'alumnat/professorat per a un taller d'una hora de durada destinat a treballar aquests temes, el qual ja hem testat amb algun IES de Sabadell, i que oferirem de forma regular a la programació anual d'activitats educatives municipals del Programa Ciutat i Escola.
A partir del 18 de febrer, la depuradora del Besòs  s’incorpora a l’oferta d’instal·lacions visitables en el marc de l’oferta d’educació ambiental de l’Àrea Metropolitana de Barcelona  Compartim un Futur . Aquesta visita s’ofereix de manera exclusiva per a públic adult.

L’estació depuradora del Besòs, situada entre Sant Adrià de Besòs i Barcelona, és una de les depuradores cobertes més grans del món integrada al teixit urbà i la de més capacitat de processament de Catalunya. La depuradora del Besòs s’ha dotat d’infraestructures molt compactes, de dispositius de renovació d’aire i d’un sistema de rentatge químic d’olors molt sofisticat. Gràcies a això, aconsegueix evitar impactes ambientals associats a la depuració.

Per a més informació i inscripcions: compartim@amb.cat, tel. 93 851 51 58 o fax 93 852 04 01.

Les visites guiades són gratuïtes atès que estan finançades per l’AMB. A la depuradora, s’hi pot arribar en transport públic.
Amunt

No hay comentarios: