martes, 15 de octubre de 2013

# 63
Butlletí
e-Escoles Verdes
Programa Escoles Verdes
Departament de Territori i Sostenibilitat. ISSN 2014-4059
Dijous, 10 d'octubre de 2013Imprimeix | Butlletins anteriors
El bosc més petit sempre serà més gran que el castell més gran. Encara que no tingui més història que la dels seus arbres. (José Saramago)

  • Xarxes socials
  • Butlletí de medi ambient
  • Xarxa d'escoles per a la sostenibilitat de Catalunya
  • 2013 Any Internacional de la Cooperació a l'Esfera de l'Aigua
  • Butlletí de Novetats del Centre de Documentació de medi ambient
 

:: Us expliquem

Del 16 d’octubre al 10 de desembre tindran lloc els II Fòrums de la XESC, que per a les escoles verdes seran els setens.
Enguany es faran 13 fòrums territorials, sota el lema “La comunitat educativa com a transformadora del territori”. Hi volem compartir actuacions que:
· Suposen una millora de l’entorn proper al centre educatiu.
· Es realitzen a partir d’un procés de participació.
· Responen a reptes socioambientals del territori· Són coliderades pel centre educatiu i solen comptar amb la col·laboració d’altres agents implicats.
· Comporten la transferència real de diferents aprenentatges i ellligam afectiu amb el territori.
Podeu inscriure-us-hi al web de la XESC. Us hi esperem!
 En el marc de la Setmana Europea de la Prevenció de Residus, l’Agència de Residus de Catalunya organitza el 21 de novembre una jornada per donar a conèixer propostes i recursos per treballar a l’escola el tema del malbaratament alimentari, en la qual diverses escoles verdes presentaran les seves experiències.
Lloc: Mercabarna. Major de mercabarna, 76. Centre directiu, 1a planta (sala d’actes)
Horari: 9 a 13 h
Al web trobareu el formulari d’inscripció i el programa
Aprofitem per recordar-vos que és oberta la inscripció per a la V Setmana Europea de la Prevenció de Residuswww.arc.cat/setmanaprevencio
El Premi Ramon Margalef va ser creat per la Generalitat de Catalunya l'any 2004 per honorar la memòria del professor Ramon Margalef (Barcelona, 1919-2004), el qual va dur a terme una tasca científica i intel•lectual de primera magnitud en el camp de l'ecologia moderna, fins al punt de ser-ne considerat un dels màxims exponents mundials. L’objectiu del guardó, que es lliura anualment, és el reconeixement a aquelles persones d'arreu del món que s'han distingit de manera excepcional en el conreu de la ciència ecològica.
Aquest any, la guardonada ha estat l'oceanògrafa nord-americana Sallie W. Chisholm
El dijous 24 d’octubre, de 12 a 13:30 hores, organitzem a Barcelona un diàleg amb ella sobre el tema: “El paper dels microorganismes marins en la regulació del clima”, al qual estan convidats els estudiants de batxillerat.
Si esteu interessats a assistir-hi amb el vostre alumnat, cal que us poseu en contacte amb la vostra assessoria d’escoles verdes o us adreceu a escolesverdes.tes@gencat.cat. A causa de la capacitat de la sala és imprescindible fer reserva.
Programa de la Jornada  del dia 24 d’octubre
Amunt
 

:: Les escoles parlen...

El divendres 20 de setembre vam celebrar el dia sense cotxe. El canal de televisió "Terrassa Vallès” es va interessar per l'activitat i va fer un petit reportatge que es va emetre al telenotícies.
Aquest curs tota l’escola ha participat en una formació teoricopràctica —orientada a conèixer els senyals de trànsit i les normes de circulació més rellevants— i en les jornades sobre mobilitat sostenible.
Per segon any consecutiu, l'Ajuntament de Navàs ha organitzat una Jornada de mobilitat sostenible per a les escoles del poble adreçada a alumnat de cicle superior, el qual ha dut a terme activitats per promoure l'ús de la bicicleta: els de 5è han fet un circuit d'habilitats al passeig; i els de 6è han participat en una pedalada al voltant del casc urbà.
Alumnat de 4t de primària del Col•legi Sagrada Família de Santa Perpètua de Mogoda ha fet fet al carrer de l’escola un dibuix amb guixos sobre el lema "Al carrer hi som tots". Es tracta d’una activitat promoguda per l’ajuntament que es fa per tercer any, fent-la coincidir sempre amb la setmana de la mobilitat, i que agrada molt a tota la comunitat educativa.
Amb el motiu de la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible, alumnat de 6è de l'Escola Ramón y Cajal d'Ulldecona, així com els seus tutors, els mestres d'educació física i alguns alumnes de l'institut i professors, han realitzat el 25 de setembre una bicicletada pel carril-bici del poble (Tram Escoles).
Tres escoles ens expliquen com han celebrat o commemorat la possessió del Distintiu d’Escola Verda:
L’Escola Salvador Espriu de Roda de Berà celebra que ja és escola verda 
L’Escola Les Cometes de Llorenç del Penedès
Festa verda a l’Escola Vedruna de Tona  
El passat 23 de maig, el Col·legi Vedruna Sagrat Cor de Tarragona va inaugurar tres jardins verticals hidropònics. Es tracta d’un projecte de transformació visual i estètica d’un espai obert de l’escola mitjançant el disseny i l’execució d’un jardí vertical sense terra, construït a partir de mòduls de jardinera realitzats amb materials de reciclatge.
Durant el darrer trimestre  del curs 2012-2013, els i les alumnes de 4t-C d’ESO han treballat en un projecte consistent a construir jardineres partint de palets i fustes, les quals estan exposades ara a diferents zones de l’institut.
Els objectius del projecte eren: conscienciar de l’importància del reciclatge; treballar en un projecte constructiu a l’àrea de Tecnologia; fer un producte útil per al centre; i millorar els espais del centre.
Amb la col•laboració d’un pare de l’escola i la presència dels Gegants i dels Grallers d’Alforja, els nens i les nenes de cicle inicial van convertir en una festa la plantada d’un avellaner Ribet el 15 de març.
El 8 de juny del curs passat, vam saber que el bloc de ciències de la nostra escola havia guanyat el primer premi en la VII edició del Premio Espiral Edublogs: un concurs de blocs educatius que organitza l’Associació Espiral. L'Assumpta Calvís, impulsora i dinamitzadora del bloc, i dues mestres més de l'escola, la Marta Rodrigo i l'Antonia Mostazo, van anar aquest dia a recollir-lo.
Ja portem unes quantes edicions del mercat a l'escola. L’alumnat de 6è, amb l'ajuda d'alumnes d'altres cursos, recull els productes de l'hort i, després, prepara la parada en la qual vendran les hortalisses a totes les famílies de l'escola. Trobareu més informació al bloc..
Durant la setmana cultural del curs passat, el Nando Farré va venir a l’escola per ensenyar-nos a fer joguines de mitjans de transport amb material reciclat. Va ser un taller molt entretingut; i els i les alumnes van marxar a casa amb els vehicles que van fer. Esperem que serveixi per obrir la imaginació de nens i nenes i que s’animin a fer alguna joguina més. Gràcies Nando per l’estona dedicada.
Un dels objectius de l’escola és conscienciar l’alumnat de no fer deixalles i, si en fa, de separar-les per reciclar-les. Seguint aquest principi, hem construït objectes amb materials de rebuig i hem ajudat el medi ambient: hem construït cotxes, guitarres, hem treballat amb càpsules de cafè, etc.
En comprovar que molts alumnes duien a l’escola aliments poc recomanables per a una dieta equilibrada, vam engegar la campanya  “Esmorzars Saludables”, que duem a terme des de ja fa tres anys, amb l’objectiu conscienciar els infants dels avantatges que té una bona alimentació per a la salut.
El curs passat ens vam adherir a la campanya del Departament de “Fruita a l’ escola” i disposem també d’un hort escolar dins del mateix recinte.
Amunt
 

:: El racó de l'alumnat

Una alumna de l'institut Manuel Sales i Ferré d’Ulldecona ens explica com es va arribar a portar a terme una acció per fer que cada dia més persones anessin a l’escola i a l’institut en bicicleta.
lniciem el curs 2013-2014 posant en marxa el Decàleg Verd que el Comitè Ambiental de la nostra escola ha redactat, en el qual figuren  les accions que considerem més importants a l’hora de protegir el nostre entorn i que ha  ha tingut molt bona rebuda per part de tota l’escola.
Ha estat confeccionat en diferents tipus de lletres, perquè s’adeqüi a cada nivell: a infantil, en lletra de pal; al cicle inicial i a tercer, en lletra lligada; i a la resta de grups hem utilitzat la lletra d’impremta. Hem procurat que  sigui molt visual i entenedor.
L’alumnat del Comitè Ambiental s’ha encarregat de presentar el decàleg, que ha esta mol ben rebut a tota l’escola i oferir-ne un a cada classe, alhora que ha aprofitat l’avinentesa per recordar als companys la importància de les 3 erres.
És un petit vídeo fet per alumnes de l’Escola Els Estanys de Platja d'Aro, que ha guanyat un premi de Recerca en acció. Dóna compte d’un experiment científic sobre meteorologia per saber a quina distància es troba la tempesta de nosaltres.
Amunt
 

:: Fem xarxa

Al llarg del curs 2012-2013, les escoles verdes de la comarca del Priorat s’han reunit, un cop més, al Seminari de Medi Ambient del Priorat.
L'objectiu del curs passat va ser formar un grup de treball per elaborar una proposta didàctica sobre Els Camins a l'Escola, basada a entendre els camins com un recurs per a conèixer el territori des de diferents àmbits (social, natural,..). Aquest fet dóna coherència i continuïtat a la tasca feta fins ara pel Seminari quant al treball sobre el paisatge del Priorat com a valor patrimonial.
La tasca del Seminari ha estat recollir aquelles activitats amb referència a camins que ja s'estaven fent a la comarca i preparar-ne de noves.
De manera paral•lela s'ha creat el lloc web “Els camins a l'escola”, on s’han penjat les activitats esmentades anteriorment, així com també d’altres que s’han anat fent a la comarca al llarg del curs i que hi tenen relació. També hi trobareu un extens recull de recursos.
Amunt
 

:: Agenda

Del 4 al 10 de novembre se celebra a Barcelona la veintena edició d’aquest festival internacional.
Podeu consultar totes les activitats de tardor 2013- hivern 2014 del Museu de Ciències Naturals de Barcelona.
Ecotendències CosmoCaixa és un espai de divulgació, reflexió i debat sobre els reptes ambientals actuals i futurs, impulsat per l'Obra Social "la Caixa" . El primer tema a debat aquest curs girarà a l’entorn de la possibilitat de mitigar el canvi climàtic. La sessió, adreçada a estudiants de secundària, es farà el proper 22 d’octubre, amb Francesc Mauri (meteoròleg) com a ponent.
Amb la pregunta “Què faries tu per millorar el nostre medi ambient?”, adreçada als que tenen entre 7 i 16 anys, aquest concurs vol incentivar la participació ciutadana infantil i juvenil, habilitant un espai online on recollir les seves idees per a tenir cura del planeta. Les bases del concurs, premis i formularis de participació, els trobareu al web.
Manresa, Palau Firal. Del 18 al 20 d'octubre
Ecoviure va néixer l'any 1997 amb la intenció de servir de punt de trobada a les persones i professionals que treballen per a la sostenibilitat ambiental, social i econòmica del planeta des de diferents àmbits.
El Museu del Ter de Manlleu ofereix un conjunt d'activitats educatives (tallers, visites i sortides) que permetran conèixer, interpretar i gaudir el riu Ter en totes les seves dimensions: com a motor energètic d'un dels processos d'industrialització més significatius i originals de Catalunya i com a ecosistema fluvial de gran valor ecològic, que s'ha de conservar i protegir. Cultura i natura es fonen en la visió històrica i present que us oferim amb el riu Ter en primer terme.
Destaquem els diumenges a la vora del Ter, amb activitats adreçades a les famílies.
A través d’una exposició gratuïta i dinàmiques de participació ciutadana, el projecte RESPIRA pretén posar de manifest a la població la correlació estreta que hi ha entre la qualitat ambiental i la salut segons les pràctiques urbanes i la transformació de l’entorn.

Dates: 6/10/2013  Barcelona. Espai germanetes
Dates: 19 i 20/10/2013 Olot. Fira de Sant Lluc.
Amunt
 

:: Recursos

Els reculls de recursos són una selecció de documents i de recursos pedagògics centrats en una temàtica concreta, destinats principalment als professionals del món educatiu, tant de la branca formal com no formal.
El contingut està classificat en diversos apartats: lectures bàsiques; lectures d’aprofundiment; llibres per a infants i joves; materials didàctics; vídeos, jocs i material multimèdia; webs; activitats i visites; exemples de com posar-s’hi i altres adreces d’interès.
Conte adreçat a cicle mitjà i superior. Una història divertida amb experiments sobre l’aigua per entendre la seva ciència. A més hi ha fitxes per fer experiments. (anglès i castellà)
Aplicació interactiva que ensenya el moviment dels continents. Adreçat a ESO i batxillerat. S’observa la tectònica de plaques i la deriva dels continents de la Terra en els darrers 600 milions d'anys.
És un joc de cartes bilingüe francès català, promogut pel consorci Alba-Ter amb el soci francès Syndicat Intercommunal de Gestion et d’Amenagement du Tech. Està adreçat alumnat del cicle superior, a fi de familiaritzar-lo amb els noms dels arbres, dels afluents del Ter, dels municipis per on passa, de la fauna, dels usos de l'aigua, de les espècies invasores i de les amenaces per a la qualitat de l'aigua
Un espai web creat pel Museu del Ter, on trobareu un conjunt de recursos per estudiar i entendre el riu des de diferents punts de vista.
The Watter Chanel http://www.thewaterchannel.tv/es/inicio ens ofereix recursos per tractar el tema de l’aigua, sobretot mitjançant audiovisuals, concursos i seminaris en línia (webinars). El tema que s’està tractant a hores d’ara, “Is the world getting saltier?” (s’està salinitzant el món?), ens parla d’un problema actual sovint poc tractat.
El primer manual europeu sobre la custòdia del territori ja està disponible!
El manual té com a objectiu comunicar la custòdia del territori i els instruments per a la seva implementació a través d’una àmplia visió europea.
La revista digital Inspira, editada cada mes per la Fundació Roger Torné, incorpora petits monogràfics, dedicats específicament a la salut dels més petits i el contacte amb la natura.
Vegeu els nous continguts publicats sobre natura i salut infantil, consultant directament el bloc.
El monogràfic ja té tres entrades:
• Nens i natura: una relació saludable
• El contacte amb la natura, una necessitat vital
• Entrevista a Richard Louv, autor de “Last Child in the Woods” (L’últim nen als boscos)
Divulgar, defensar i posar en valor del patrimoni geològic de Catalunya és l’objectiu d’aquesta activitat, adreçada a tots els sectors de la societat —especialment a les entitats públiques i privades relacionades amb activitats educatives i culturals que fomentin el coneixement del medi natural, la seva protecció i conservació— i orientada a tres camps d'actuació principals: educació (primària, ESO i batxillerat); geoturisme (organització de sortides de camp) i divulgació (elaboració de guies, plafons informatius, pòsters, etc).
Amunt

No hay comentarios: