viernes, 8 de noviembre de 2013

# 64
Butlletí
e-Escoles Verdes
Programa Escoles Verdes
Departament de Territori i Sostenibilitat. ISSN 2014-4059
Dimarts, 05 de novembre de 2013Imprimeix | Butlletins anteriors
 

:: Us expliquem

186 escoles han participat en el 5 fòrums duts a terme fins ara (Sant Cugat del Vallès, Vic, l’Hospitalet de Llobregat, El Prat de Llobregat i Mataró).

Els 316 professors i professores que hi han participat han pogut compartir amb companys d’altres centres educatius les actuacions que estan realitzant al centre en el marc dels seus programes d’educació per a la sostenibilitat; i han pogut  reflexionar sobre els criteris que a parer seu ha de tenir una bona actuació transformadora del territori i consensuar-los.

Però el veritable protagonista dels fòrums ha estat l’alumnat. Els i les 436 alumnes que hi han participat fins ara ens han deixat un bon mapa d’actuacions de millora de l’escola i de l’entorn repartides per tot el territori català; i s’han endut un bon grapat d’idees per a millorar el treball que estan fent al seu centre.

Anirem penjant al web de Departament un àlbum  de cada Fòrum, perquè en pogueu descarregar les fotos.

Per tal de millorar, ens agradaria tenir la valoració de tots els centres que hi heu participat. Us en recordem l’enllaç:
Aquells centres que encara no us heu inscrit, us animem a fer-lo!
Amunt
 

:: Les escoles parlen...

 Fa anys que al pati de l’escola tenim un galliner amb tres gallines i un gall. L’alumnat de P3 —la classe dels pollets— s’ocupa de les gallines: diàriament els porten aigua i menjar (pinso i enciam) i en recullen els ous, que cada dia s’emporta a casa seva un nen diferent.      
L’alumnat de sisè treballa la reproducció i té a classe una incubadora, on posen els ous del galliner per estudiar-ne el procés d’incubació i el naixement dels pollets. Un cop han nascut els pollets, els nens i les nenes de P3 en tenen cura fins que són prou grans per portar-los al galliner. L’alumnat de P3 i de 6è es veuen periòdicament per seguir l’evolució de tot aquest procés i en comparteixen l’aprenentatge.
Per celebrar la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura, l’Institut Mar de la Frau de Cambrils va organitzar la jornada “Fes el pas”, en la qual van participar 182 persones, entre professors, pares i alumnes.
Van fer una foto al pati del centre, que simbolitzava una petjada, i, després, van fer la V Bicicletada Mar de la Frau, amb una pedalada de prop de 8 km. L’ajuntament va muntar una paradeta a les escales reials del port per donar avituallament, i es van repartir matrícules per a les bicis i clauers de la Setmana.
En col•laboració amb l'ajuntament, en la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura fem una crida als nostre alumnat perquè vingui a l’escola caminant, en bicicleta, patins o patinet.
Els tutors comencen el dia preguntant l’alumnat i fent una estimació percentual de la quantitat d'alumnes que han contribuït a la sostenibilitat.
Cada aula té una plantilla amb 5 semàfors, cada un dels quals correspon a un dia de la setmana: si el 70% de la classe ha vingut caminant, en bicicleta, patins o patinet, el gomet del semàfor és verd; si el percentatge va del 50 al 70% de la classe, és taronja, i, si és inferior al 50%, és vermell. En acabar la setmana comprovem els semàfors, la classe que aconsegueix millors resultats té un petit obsequi de l'ajuntament.
Cada any celebrem el Dia sense cotxe: els nens i les nenes d'educació infantil i educació primària vénen a l'escola amb bicicletes, corre passadissos, patinets, etc.; els delegats i les delegades verds es posen armilles fluorescents i el carnet que acredita llur condició i ajuden els nens i les nenes a aparcar els vehicles per tot el pati. Habilitem quatre zones: una per a cada cicle.
El curs passat vam aprofitar per fer un sondeig sobre com venia a l'escola cada classe, mitjançant una estadística posada al terra, on cada nen posava un cub de fusta a la seva opció. Es va fer una reflexió per classes sobre què és millor fer servir per estalviar energia i no contaminar tant a l’hora de desplaçar-se.
El centre ha apostat per les energies renovables i l’autoabastament amb un projecte d’instal•lació de plaques solars fotovoltaiques. Aquest estiu s’ha realitzat la primera fase, instal•lant 44 panells orientats cap al sud damunt la coberta de l'institut, els quals proporcionen una potència màxima de 10 kW. En una propera segona fase, hi ha previst instal•lar plaques per produir 10 kW més, orientades cap a l’est per aprofitar les primeres hores de sol.
A l'entrada de l'institut un monitor mostra un gràfic temps/potència, amb una línia vermella que indica l'energia que s’utilitza de la xarxa i una de blava que indica la que es genera, alhora que una columna mostra els valors acumulats de l'any.
En poc més d'un mes (setembre), hem generat al centre 2343 kW/h i n’hem consumit 5679 de la xarxa. Fent els càlculs, veiem que hem generat el 30% del total consumit, cosa que no està gens malament. Al monitor, també podem llegir-hi l’empremta de carboni (702,9 Kg de CO2) i el nombre d’arbres no tallats (2,34) amb la instal•lació de les plaques. A la foto la generació es veu molt baixa: era un dia núvol, no ho tingueu en compte!
Dins l'assignatura de Visual i Plàstica, l’alumnat de 1r d'ESO ha dissenyat i filmat un vídeo on conviden la gent a "fer un gir"; és a dir, a canviar els mals hàbits que han tingut fins ara pel que fa a la recollida selectiva i el reciclatge. Ja porten més de 1000 visites al Youtube i estan molt contents amb els resultats.
A partir de la hipotètica proposta de l’Ajuntament de Santa Coloma de  convocar un concurs públic per a la construcció d’un carril bici a la ciutat, l’alumnat ha de presentar un projecte que uneixi el Parc Fluvial del Besòs amb els barris a través d’aquest carril, i que serveixi, alhora, per fomentar el turisme i millorar el medi ambient de la ciutat.
Cada grup d’alumnes es constitueix en una empresa que treballa autònomament seguint les bases del projecte, que es porta a terme amb activitats de grup. El resultat final és una presentació de power point que es lliura al professorat, que és qui  decideix a quina empresa s’adjudica.
El passat 4 d’octubre, i en relació amb la Setmana de Mobilitat Sostenible i Segura, l’Escola Marta Mata de Viladecans va organitzar el dia de l’anar a peu a l’escola. Per celebrar-lo, els i les alumnes havien de deixar la seva empremta i experiència en un mural en arribar a l’escola.
Al web de l’escola podeu veure el vídeo de la jornada
L’Institut ja forma part del Programa escoles verdes i, perquè tota la comunitat educativa se’n assabenti, hem creat un bloc. En aquest espai en línia, s’hi expliquen les actuacions que fem al centre i també què vol dir ser escola verda.
Aquest ha estat el primer estiu del nostre hort i el primer que les famílies l'han cuidat durant els mesos de juliol i agost. Esperem que hagin pogut compartir amb els seus fills una bona estona regant, cavant, plantant i collint almenys alguna tomata per sucar pa!
Ara tornem a engegar el curs i, amb l'arribada de la tardor, posarem de nou en marxa la sembra i plantada dels productes de temporada. Aquest any els encarregats de l'hort som els de la classe de sisè. Hem pensat que el millor per començar a agafar forces era fer un bon esmorzar. Quin pa amb tomàquet hem fet amb les tomates del nostre hort!
Ja hem obert el compostador i ens hem trobat, amb una gran sorpresa, que el compost ja estava a punt per a poder-lo recollir. A més, tenim la sort de tenir un munt de fauna a dins del nostre compostador...cucs de tota mena!
Amunt
 

:: El racó de l'alumnat

La primera trobada de delegats verds d’aquest curs 2013-2014 es va iniciar amb una plantada de plantes aromàtiques al parterre situat al pati d’Infantil de l’escola.
Les plantes remeieres i aromàtiques es van descobrir perquè s’utilitzaven en rituals màgics. Des de temps antics, utilitzem aquestes plantes en diferents aspectes de la nostra vida quotidiana: la cuina, la medicina, etc., tal i com posa de manifest l’existència d’herbolaris des de l’època dels sumeris, babilonis i fenicis.  Per tant, des de l’escola Pompeu Fabra volem iniciar aquest projecte amb l’objectiu de fomentar i donar a conèixer aquest món als nostres infants.
Algunes de les plantes que van plantar els nens i nenes són la farigola, la marialluïsa,  l’orenga, la menta, el romaní, entre d’altres. Esperem que aquesta iniciativa ens  obri les portes a un món més natural.
Com a reconeixement per la feina feta dins el centre, els i les alumnes del Comitè Ambiental de l'Institut Vescomtat de Cabrera (Hostalric) van fer una sortida per conèixer l'espai fluvial de Les Llobateres.
Ho expliquen a la web de l'institut:
Amunt
 

:: Fem xarxa

Un any més, la XESC ha participat al Seminari de la Xarxa Estatal "Escuelas hacia la Sostenibilidad en Red", que ha tingut lloc al CENEAM el17 i 18 d'octubre. Enguany hem pogut explicar la Memòria d'actuacions i el Pla de treball del curs 2013-14 al Sr. Félix Labrador, conseller tècnic del CNIIE del Ministeri d’Educació, que ha manifestat l'interès a donar suport a les actuacions de la xarxa.
Les dues escoles de primària i una de les dues escoles bressol de Vilanova del Vallès formen part de la xarxa d’escoles verdes. La seva proximitat i l’estreta relació que mantenen les ha portades a col•laborar en accions puntuals i a compartir experiències.
A final del curs passat, alumnes de tercer de l’Escola Mestres Munguet-Cortès i infants de l’Escola Bressol La Baldufa van treballar tots plegats a l’hort compartint uns moments màgics i ens els expliquen.
Amunt
 

:: Agenda

Jornada organitzada per l’Agència Catalana de Seguretat Alimentaria, l’Agència de Salut Pública, l’Agència de Residus de Catalunya i el Departament d’Ensenyament per presentar recursos a la comunitat educativa i als tècnics municipals que volen impulsar noves accions per reduir el malbaratament alimentari a les escoles de cicle infantil, primària i secundària i a les famílies.

Apartat web  sobre malbaratament alimentari.
Del 15 al 24 de novembre es farà a Catalunya la 18a Setmana de la Ciència, amb un munt d’activitats de divulgació científica arreu del nostre territori (jornades de portes obertes, exposicions, xerrades, jocs, tallers científics...).
Els temes centrals de l'edició d'enguany són l’estadística, l’aigua i Einstein, amb motiu de la celebració, aquest 2013, de l’Any Internacional de l’Estadística, l’Any Internacional de la Cooperació en l’Esfera de l’Aigua i la commemoració del 90è aniversari de la visita d’Albert Einstein a Catalunya.
Té com a objectiu principal estimular i implicar els estudiants de batxillerat en el desenvolupament de la biologia, atès que resulta impossible comprendre la vida, analitzar-ne els problemes i plantejar solucions sense un coneixement adequat de les principals qüestions biològiques, com ara la contaminació ambiental i el canvi climàtic, la biotecnologia, la conservació de la biodiversitat, el diagnòstic i el tractament de malalties, entre molts altres.
Aquesta olimpíada es duu a terme a diversos llocs de Catalunya.
El termini d'inscripció finalitza el divendres 22 de novembre.
Els objectius de les V Jornades sobre l’Ensenyament de la Física i la Química són: debatre sobre la indagació a l’aula a través de l’aportació de diverses propostes didàctiques i metodològiques, intercanviar experiències innovadores i presentar un ampli ventall d’activitats pràctiques que permetin millorar la motivació dels estudiants i la qualitat dels seus aprenentatges.
Com en la darrera edició, el professorat podrà presentar comunicacions orals o en pòster sobre experiències de física i de química.
Dies 7, 8 i 9 de novembre del 2013
Lloc Dia 7, IEC (Carme, 47); dies 8 i 9, CosmoCaixa Barcelona (Isaac Newton, 26)
Jornada per a mestres i/o professorat al CRAM
El 16 de novembre, la Fundació per a la Conservació i Recuperació d’Animals Marins (CRAM) presenta al Prat de Llobregat el Programa educatiu d’Aula Cram per a educació infantil, primària i secundària.
Inscripció: al telèfon 931010170 o enviant un missatge a reserves@aulacram.com, abans del 12 de bovembre
Amunt
 

:: Recursos

Endesa Educa estrena una nova activitat en línia adreçada a ESO en format webquesta: Endesa Educa Energia. L'activitat proposa a l'alumne de fer una auditoria energètica a casa seva, guiant-lo pas a pas. A través d'uns formularis, l'estudiant analitza al detall diversos aspectes del consum energètic per obtenir un complet Informe final de consum. Sobre els resultats obtinguts, l'alumne ha d'elaborar unes propostes de millora reals i assequibles per a tenir una llar més eficient.

L'activitat Endesa Educa Energia (E3) també es pot dur a terme en format projecte de centre. En aquest cas, hi està implicada tota la classe. Es realitza una auditoria energètica del centre mitjançant una plataforma en línia; tot l’alumnat participa en la introducció de dades a la plataforma sota la coordinació i supervisió del tutor.
És una revista adreçada al professorat d’infantil, primària i secundària interessat en l’ensenyament i l’aprenentatge de les ciències naturals, que edita en format digital el CRECIM (Centre de Recerca per a l’Educació Científica i Matemàtica) de la Universitat Autònoma de Barcelona. La revista pretén ser un espai per reflexionar entorn de l’ensenyament i aprenentatge de les ciències; presentar recursos i experiències didàctiques; i compartir i intercanviar amb la comunitat iniciatives i bones pràctiques.
L'Escola Agrària de Manresa i l'Associació l'Era, Espai de recursos agroecològics, ofereixen itineraris i tallers divulgatius adreçats als centres educatius, a la finca de Can Poc Oli de Manresa.
L'objectiu dels itineraris és apropar l'agricultura ecològica i la potencialitat de les energies renovables a l'alumnat. Les rutes travessen la finca de Can Poc Oli entremig de camps de cereals, fruiters i horta; i s'il•lustren amb panells fotovoltaics, aerogeneradors i altres instal•lacions que aprofiten l'energia solar. L'oferta és la següent:
- Itinerari taronja: energies renovables
- Itinerari verd: agricultura ecològica
- Itinerari taronja i verd

Els tallers s'han dissenyat com a complement per a l'alumnat de secundària i es poden impartir a la mateixa finca o bé als centres educatius. Les propostes educatives són:
- Taller del sòl
- Taller de la biodiversitat agrícola
- Taller d'energies renovables
- Taller de cuina solar
La Maleta de la Comunicació és un projecte de la Societat Catalana d'Educació Ambiental que sorgeix amb l'objectiu de dotar la comunitat educativa d'eines, recursos i estratègies per realitzar accions i campanyes de comunicació des dels centres educatius. Així mateix, inclou materials per educar en valors crítics envers els mitjans i processos de comunicació i per desenvolupar les habilitats comunicatives de l'alumnat.
 A la web de l’Agenda Escola de la Diputació de Barcelona es poden trobar jocs i activitats que tracten diversos aspectes de la sostenibilitat i del medi. Alguns d’aquests jocs són, entre d’altres: Ciutats en transició (joc de cartes), Viure amb plàstic, Quin tipus de consumidor ets?, el Passaparaula de l’energia.
Intermón Oxfam i Ajuda en Acció han desenvolupat un joc sobre el dret a l’aigua amb l’objectiu de conscienciar de la importància de fer-ne un ús adequat. El joc consisteix a guiar l’aigua que baixa per la muntanya de tres escenaris diferents cap a fonts i parcel•les de cultius, procurant no malgastar-ne ni una gota.
Pàgina web on trobareu guies de 34 parcs metropolitans de Barcelona, situats a 26 municipis de l’àrea metropolitana. A més de guies, hi ha itineraris botànics i agenda d’activitats de tot el curs.
Per celebrar el Dia Internacional de la Diversitat Biològica, el Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient ha llançat l’aplicació “Naturaleza-MAGRAMA”: una nova eina que combina telefonia mòbil amb Internet i que permet als ciutadans accedir a tota la informació sobre els espais naturals espanyols.
Una proposta didàctica de Intermon Oxfam, dirigida tant a primària com a secundària i pensada per a ser treballada des de qualsevol matèria/assignatura. Connectant Mons combina el treball a l’aula amb el treball en xarxa entre l’alumnat de 6 a 17 anys, i hi participen centres de tot el món. En aquesta edició s’ofereixen propostes per analitzar i reflexionar sobre el nostre consum d’aliments, que ens ajudin a ser més crítics i responsables en els nostres hàbits de consum.
L’Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC) ha creat al seu web un espai on trobareu els mapes bàsics de Catalunya per als centres educatius: mapes muts, físics, comarcals, de carreteres, etc.
El CRP de l'Alt Maresme ens proposa una web, que és el treball de recerca d'una estudiant de baxtillerat de l'Institut Els Tres Turons d'Arenys de Mar. La Joana Pérez-Llabot ha volgut testimoniar la riquesa arbòria del seu poble en un treball de recerca per al batxillerat científic: Tots els arbres d'Arenys.
Amunt

No hay comentarios: